Kriminel ekskæreste - helt ødelagt - hvordan komme videre?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 17 år. Jeg har haft en kæreste på 23 år, han er kriminel, voldelig & hashmisbruger. Han begår mange tyverier for at skaffe mad på bordet og for at få nogle hash. Jeg er en "engel" pige og kommer fra en kærlig familie. Og han kommer fra en helt anden familie, hvor hash og alkoholmisbrug er "normalt".

Han har haft dårlig indflydelse på mit skolegang, og jeg er stoppet med skolen. Mine forældre sagde lige fra starten at jeg skulle holde mig væk fra ham, men jeg var forelsket og han manipulerede mig, jeg holder ikke ud at fortælle hele historien. Jeg var sammen med ham i 5 måneder, og jeg vil lige tilføje, at han var lige kommet ud af en 6 års kæresteforhold og de havde et barn sammen. Og inderst inde vidste jeg, at han ikke var kommet over sin kæreste. Efter 2 måneder slog han mig første gang, han blev politianmeldt, han torturerer mig, jeg var "blind" af forelskelse, og vi havde mange sjove dage sammen, hvor vi elskede hinanden, grinede og bare nød livet.

Og lige efter vi slog op, tog hans sit ekskæreste tilbage og sit barn og flyttede sammen igen. Nu savner jeg ham, og føler mig som verdens største fjols for at savne ham, vi havde jo rigtig mange sjove minder sammen, men efter jeg havde være kæreste med ham, siger forældre og venner, at jeg har forandret mig, de siger, at jeg er blevet en "bad" pige, jeg bagtaler andre og ser dårligt på andre piger, selvom jeg ikke kender dem. Og jeg er begyndt at "råbe" til mine forældre, jeg bliver "let" sur. Mine forældre har støttet mig hele vejen igennem, men jeg har det ikke godt nu, jeg savner ham. Men jeg vil aldrig tage ham tilbage, og han har ikke engang spurgt, og han har jo taget sin "Lille" familie tilbage. Jeg er helt ødelagt, ved ikke hvad jeg skal. Kan i hjælpe mig ?

Pigen, 17 år

SVAR:

Hej pige på 17 år.

Tak for dit brev til adamogeva og for din ærlighed, om alt det der har ført til, at du lige nu føler dig helt ødelagt og ikke ved, hvad du skal gøre.

Du fik nogle erfaringer med livet

Du har levet i et forhold i 5 måneder med en fyr fra en helt anden kultur, med andre regler end det der har været normalt i din familie. Du har oplevet alvorlig vold, men også kærlighed og sjov, og du har oplevet sider af livet, og set sider både hos dig selv og din ekskæreste, du sikkert ikke vidste eksisterede.

... og prisen var høj!

Du ofrede alt for ham, både din ”uskyld”, din skole og din frihed.

Og det har forandret dig, skriver du. Jeg tænker det ikke kan være anderledes – du er ikke længere den, du var, men du er måske nu en person, der er blevet klogere, med dyrt købte erfaringer i rygsækken, selv om det også lige nu betyder: sårede følelser, bitterhed, følelse af skyld og skam i en broget sammenblanding.

Der er mange blandede følelser

Det lyder også til, du bebrejder dig selv, at du både føler sorg og savn over ham, der har forladt dig til fordel for sin egen lille familie, og måske har du også følelsen af at være blevet udnyttet af ham (?)

Du skriver, at andre har set, at du har forandret dig, og at de beskriver det, de ser – dine reaktioner på de svære følelser, og du mærker dem selv – bliver ked af det – og hvem er det så, du er nu??

”Mine forældre har støttet mig hele vejen igennem”, skriver du, og hvor godt de har det. Hvem mon du ellers har? Er der veninder som støtter dig? Jeg tænker også, om du har mulighed for at få samlet op på noget af din tabte skolegang og måske gode venner fra tidligere?

Gør op med fortiden, så den ikke styrer fremtiden

Jeg tror, det er vigtigt, du giver dig tid til at bearbejde dine svære følelser. Du kan fx. skrive nogle breve til din ekskæreste, hvor du fortælle ham nogle sandheder. Jeg mener ikke, du skal give dem til ham, men grave dem ned, brænde dem eller rive dem i stykker bagefter – mens du siger ”Farvel” til ham og det der har været årsag til den smerte, du har lige nu. Du kan også skrive nogle sandheder om dig selv, og derefter tilgive dig selv (som en veninde til dig selv, der undskylder det, hun har gjort mod dig).

Du er værdifuld og unik!

Og se nu på, hvad det er, DU synes, er vigtigt i livet. Du er ikke bare blevet ”Bad” – og du har mulighed for at vælge, hvordan du vil leve fremover. Du har smagt på en side af livet, som det ikke lyder til har været god for dig, og lad ikke andres bedømmelse af dig slå dig ud. Du er et menneske – på godt og ondt – som alle os andre, og du har selv stor indflydelse på din vej fremover, og hvilke valg du vil tage. Så hvad vil du gerne??

Gør noget godt for dig selv

Måske har du bare så ondt i sjælen lige nu, at du slet ikke ved, hvad du vil og kan, og måske har du brug for at tale med en terapeut/psykolog, for at få hjælp til at komme igennem følelserne på en god måde.

Jeg håber for dig, at du må komme igennem det alt sammen på den allerbedste måde, og at du vil gøre brug af andre, du har tillid til, så du igen kan få fodfæste i livet.

Kærlig hilsen

Else Ø. Andersen