Min kæreste vil ikke tale om problemerne - hvad gør jeg?
Jeg er nu kommet sammen med min kæreste ret længe, og vi er flyttet ind sammen. Nu er det snart to år, vi har boet sammen. Vores forhold har kørt rigtigt godt, men det er som om, han er blevet træt af mig. Han fejler ret tit, så som at i stedet for se på sit liv og sit forhold, forholder han sig til andre.
Fx. er han lun på sin brors kæreste, ved ikke der er grænser og kan ikke se forskellen mellem en kæreste og en veninde. Lyver over for svigerforældrene og gør det sådan, at det hele er min skyld, hvis de ikke er tilfredse med noget, selvom sagen intet har med mig at gøre. Når han sårer mig, bliver han sur over, at jeg prøver tale med ham om det, så er det igen min skyld. Der er så mange punkter, hvor det er ham, den er gal med, men hvordan kan det være, jeg giver så meget alligevel, når jeg intet får.
Jeg elsker ham virkeligt over alt på jorden. Men er i tvivl, om han ikke ved, hvad han selv vil med sit liv, og hvad han vil i et forhold :( på det sidste kan jeg ikke en gang tale med ham om tingene, før han skriger af mig og truer mig med at smutte fra det hele, som om det løser problemet?
Hvad skal jeg gøre? Det er som om, det altid er mig, der skal tage det første skridt, det er altid mig, der tager initiativet til at løse problemet.
pige, 19 år

SVAR:
Kære 19-årige
Det lyder ikke til, at I har det særlig rart sammen. Det, du beskriver, kan godt tyde på, at han enten er kørt træt i jeres forhold eller at han ikke rigtig ved, hvad han vil med sit liv, som du skriver.
I bliver nødt til at tale sammen
Dit store problem er, som du beskriver, at du ikke rigtig kan få ham med til at tale om det. Han er nødt til at forholde sig til det at være sammen med dig. Når I bor sammen og er kærester, så er han selvfølgelig forpligtet på at tale med dig, om hvad det vil sige at være kærester, og dermed lave nogle aftaler med dig. Du skriver, han er varm på sin brors kæreste, og at han ikke kender grænserne mellem en veninde og en kæreste. Det er selvfølgelig ikke ok og noget, der ødelægger jeres forhold.
Måske vil han fortælle hvad der er hans problem
Jeg vil råde dig til at finde et tidspunkt, hvor du beder ham blive siddende og tale med dig. Du må forholde ham, hvordan du har det i jeres forhold, og bede ham sige noget mere om, hvordan han har det. Om han er på vej væk eller om der er andre ting, der nager ham. Det kan jo være hans adfærd også handler om, at der er noget andet galt.
Måske er han tavs - eller mener du er problemet
Hvis han ikke rigtig har noget at sige eller bare mener, det er dig, der er sur, så må du jo gøre op med dig selv, om du kan blive i forholdet. Hvis han ikke vil tale om tingene og dermed give dig en chance for at forstå det hele, så kan han jo faktisk tvinge dig til at være den, der stopper forholdet. Det er selvfølgelig ikke rimeligt, men det er heller ikke rimeligt, at I har det, som du beskriver.
Hvis han fastholder, at det er dig, den er gal med, så må du bede ham komme med konkrete eksempler på, hvad det er, han mener. Dermed kan du måske bedre enten forstå ham eller tilbagevise det, han siger.
Jeg håber, du kan bruge mine råd.
Venlig hilsen
Steen Kruse