Dumpet og blokeret - i chok over måden - hvad er jeres råd?
Jeg blev dumpet den mest familiære dag i december efter et par måneder i udlandet med min kæreste. Jeg var indstillet på, vores forhold ikke ville holde meget længere, da vi også havde en del problemer. Men jeg er chokeret over, at det kom uden varsel og via facebook. Mit største problem var, at hun sagde, hun elskede mig ufatteligt højt 2 dage før, hun slog op. Jeg tror nogen gange, jeg er kommet mig, men jeg føler stadig, jeg er i et kæmpe chok. Jeg er et stort spørgsmålstegn, om hvordan hun kunne gøre det. Jeg mistænker hendes mor meget for at være indblandet. Hun var tit jaloux, fordi hun ikke kunne slippe sin lille pige. (forkortet af redaktionen)
Læs hele spørgsmålet her:
Hej brevkasse. Jeg blev dumpet den mest familiære dag i december efter et par måneder i udlandet med min kæreste. Jeg var indstillet på, vores forhold ikke ville holde meget længere. Forholdet holdt lidt over et år.
Vi skændtes om små ting, og jeg synes ikke, min kæreste kunne overskue særlig meget udover sig selv slet ikke på udlandsrejsen. Vi havde en fantastisk rejse i sin helhed, men havde også store diskussioner om mindre betydningsfulde ting, som alligevel markerede, vi var ret forskellige i vores måder at tænke på. Vi havde så unikke oplevelser, jeg ikke vil kunne få med nogen anden. Vi fandt tryghed hos hinanden, men diskussioner påvirkede hende for meget. Hun var, hvad jeg ville kalde psykisk svag i forhold til mange andre piger. Jeg elskede hende meget, for vi havde diskussioner, men vi fortalte hinanden, at det havde alle par og alle diskuterer. Det holdt os sammen nogle ekstra måneder. Turen var fantastisk og udover den, lavede vi også nogle unikke ting sammen. Vi havde det som regel godt med hinanden hjemme i Danmark og fik gennem forholdet nogle fantastiske minder.
Mit største problem var, at hun sagde, hun elskede mig ufatteligt højt 2 dage før, hun slog op. Hun havde en taske, jeg syntes, hun ligeså godt kunne tage med hjem (langdistance), vi gav hinanden gaver, inden hun skulle hjem. Hun fortalte mig dagen inden, hun forlod mit hjem, at hun var ked af, jeg ikke var hendes første kæreste og hvorfor hendes veninde ikke havde introduceret mig før i stedet for, at hun blev introduceret for sin første kæreste. Det sagde hun 3 dage før, hun slog op.
Da hun kom hjem, begyndte hun at være overglad og sende rigtig mange utrolig glade smilies og jeg sagde nogen ting, jeg måske ikke skulle have sagt så hårdt, for jeg kaldte hende jubelglad og glad julegris og så brød helvede løs. Dagen efter prøver jeg at få fat i hende. Mobilen var slukket. Jeg kontakter hendes forældre for at få hendes kontakt. Kun hendes far svarer på arbejde, men siger hun skal kontakte mig, når han kommer hjem. Jeg hører ikke noget fra ham. Jeg ringer op til ham. Hun vil ikke snakke med mig. Hun er ked af det. Jeg siger, at jeg har skrevet en masse på facebook, som jeg synes, hun skal læse. Nogen små ting som jeg undskyldte for. Jeg kan høre, hun er ved at slå op. Jeg afbryder hende. Nej læs lige facebook først, siger jeg. Jeg skrev, jeg var ked af det, hvis hun blev ked af, jeg sagde hun var lidt jubelglad, for jeg ville ikke gøre hende ked af det. Men jeg vidste, hun var lidt trist, da hun tog fra mig. Hun var meget påvirket af pludselig at komme fra en lang udlandsferie og til Danmark. Hun var det ,jeg ville kalde lidt psykisk ude af balance. Og derfor så skulle jeg måske lade være at sige det til hende for ikke at gøre hende ked af det. Det var en ting, som jeg synes, var en lille ting at sige.
Efter hun er logget ind på facebook, skriver hun ikke hej til mig. Jeg kan se, hun skriver i tekstfeltet og skriver, kan du ikke lige sige hej og god jul i det mindste. Ingen respons. Jeg får så en Facebook besked om, at nu kunne hun ikke klare mere og derefter en blokering. Intet, jeg skrev til hende, ville hun svare på og der er i dag stadig ingen kontakt. Det var et ekstremt hårdt break up.
En facebook besked er virkelig krysteragtigt. Jeg kan virkelig hidse mig op over det ,selv om det er en del dage siden. Jeg har virkelig svært ved at acceptere den måde, hun gjorde det på og der må virkelig ud på cyklen for at træne aggressioner ud. Jeg synes, det er så krysteragtigt at gøre det over en facebook besked. Og jeg har behandlet hende som blommen i et æg og altid været hendes klippe, når hun havde brug for mig. Jeg har altid været hendes tryghed. Jeg kan den dag i dag stadig ikke forstå det og jeg har til tider problemer med at sove om natten, pga. det var sådan et chok, at se hende være på, få sådan en besked og så blive blokeret efter alt, hvad jeg gjorde for hende. 1år og 2 måneder havde vi været sammen og så er hun bare væk. Jeg tror nogen gange, jeg er kommet mig, men jeg føler stadig, jeg er i et kæmpe chok. Jeg er et stort spørgsmålstegn, om hvordan hun kunne gøre det. Hun har grædt og sagt, at jeg ikke må slå op med hende og hun kunne se i mine øjne, jeg var den mest trofaste kæreste, hun nogen sinde havde haft. Problemet er i dag, at jeg på en måde elsker hende og den anden side hader hende overalt på jorden. Jeg mistænker hendes mor meget for at være indblandet. Hun var tit jaloux, fordi hun ikke kunne slippe sin lille pige. Hun kunne ikke li,' jeg så hende så meget og vi hele tiden var sammen. Jeg tænker på hende hver dag. Break up'et var et stort mysterie for mig, hvad der egentlig lige skete for hende. Jeg prøver at træne det væk og prøver at flytte og skal snart i gang med min uddannelse igen. Men jeg har problemer om aftenen, hvor jeg spekulere alt for meget over det. Hvad er jeres råd? Jeg spekulerer meget og har problemer med at sove. Hvad er jeres råd?
"Indebrændt", 20 år

SVAR:
Hej ”indebrændte”
Tak for din henvendelse til Adamogeva. Jeg vil prøve at om jeg give dig et brugbart råd med på vejen.
Hun afbrød pludselig forholdet uden varsel
Du fortæller om et forhold, hvor du har kendt din kæreste gennem lidt over et år. Efter en rejse, I havde sammen i udlandet et par måneder, vælger din kæreste at slå op med dig her i julen. Det er du selvfølgelig meget frustreret over. Nu føler du på én gang, at du elsker hende og samtidig, at du hader hende.
Lad mig starte med at sige, at det, du har oplevet, lyder rigtig svært. Det er svært, når man har mærket kærligheden, og den så pludselig bliver trukket væk under én.
Hvordan slipper du af med din vrede og frustration?
Jeg har læst din mail igennem et par gange og jeg vil dele et par tanker med dig. Jeg vil ikke så meget gå ind i din beretning om hændelsesforløbet, da det jo er fortid nu. Det, som I har gjort forkert, kan ikke gøres om.
Jeg vurderer, ud fra det, du skriver, at du har opgivet forholdet og ikke har nogen forventning om, at det bliver jer igen. Problemet er, som jeg har forstået det, at du har svært ved at slippe det. Du ville gerne, hvis du kunne, men det er svært. Og hvad kan man så stille op med det?
Mit primære råd til dig er, at du prøver at vende blikket mod dig selv. Du føler dig provokeret af, at din kæreste slog op med dig via Facebook og du udtrykker vrede i forhold til hende. Din ekskæreste har helt sikkert gjort noget dumt i jeres forhold og det er naturligt, at du er vred over det. Problemet er bare, at denne vrede er med til binde dig til jeres forhold. Derfor ville det være godt, hvis du på en eller anden måde, som det første, kunne dæmpe den. Det kunne du gøre, ved at kigge nærmere på din egen rolle i det hele. Jeg vil derfor foreslå dig en 4-trins raket, som består af følgende:
1. Erkend dine egne fejl
2. Beslut dig for at tilgive hende
3. Beslut dig for at tilgive dig selv
4. Gør op med dig selv, hvad du har lært af dette forhold, så du ikke begår de samme fejl igen
1) Erkend dine egne fejl
Som sagt lyder det til, at I begge har gjort noget, som ikke var godt for jeres forhold. Hvis du prøver at fokusere på dig selv og de fejl, du har begået, i stedet for hendes, vil det kunne gøre noget godt for dig:
• Du bliver mere bevidst om dine egne fejl
• Du får et lidt bredere perspektiv på det hele
• Når du indser dine egne fejl, er det lettere at tilgive hendes
• Du lærer noget om dig selv og dine svage punkter, så du ved, hvad der ville være godt at arbejde med, hvis du skal blive bedre til at håndtere de udfordringer, som du vil komme til at opleve i dit næste parforhold
2) Beslut dig for at tilgive hende
Når du har erkendt, at du også selv er et menneske, som her har begået fejl og dumheder, så beslut dig for at tilgive din ekskæreste. Hun er også bare et menneske. Sig til dig selv, at du vil være fri og at du vil tilgive hende det, som har såret dig og gjort dig ked af det. Det er helt sikkert svært, men hvis du beslutter dig for det og minder dig selv om din beslutning, så kan det lykkes hen ad vejen. Måske har du også brug for at beslutte dig for at tilgive hendes mor.
3) Beslut dig for at tilgive dig selv
For at komme videre, har du også brug for at tilgive dig selv. Sig til dig selv: ”Det var ikke så godt, men jeg er også kun et menneske, så det er ok”. Sig denne sætning inde i dig selv, når du mærker, at du bebrejder dig selv, at det gik, som det gik.
4) Hvad kan du lære af dette?
Som det sidste skal du prøve at kigge på det hele lidt ovenfra og spørge dig selv: ”Hvis jeg skulle lære noget af denne oplevelse, noget som jeg skal forandre i min egen adfærd, hvad er så det?” Prøv at gøre dig klart, hvordan du kan takle lignende udfordringer en anden gang. Lav evt. en liste med de fejl, du har begået og beskriv for hver af dem, hvordan du gerne ville have handlet. På den måde kan du minde dig selv om, hvad du gerne vil gøre en anden gang.
Jeg håber, du kan bruge disse råd til noget. Jeg tror ikke de vil løse dit problem med et snuptag. Rådene er tænkt som noget, du skal arbejde med i en periode og så vil du stille og roligt mærke, hvordan tingene forandrer sig for dig. Derfor vil det også være godt, hvis du tager svaret frem en gang imellem og lige minder dig selv om hovedpunkterne i det.
Jeg håber det bedste for dig og at du gennem denne oplevelse må få lærte noget vigtigt i livet.
De bedste hilsner fra Benny