Utryg efter min kæreste var utro - hvad gør jeg?
Hej med jer. Jeg har været sammen med min kæreste i snart syv år nu. Vi mødtes, da vi begge var 15 og han er min første kæreste. Det hele gik ret stærkt, da vi mødtes. Vi flyttede sammen et år efter, men da han fyldte 18, flyttede han tilbage til nordjylland. 1½ år efter flyttede vi sammen igen i den lejlighed, jeg havde fået i sønderjylland.
Vi havde en del skænderier og problemer med vores sexliv, da jeg tit havde smerter under samleje, pga. jeg bøvler meget med underlivsbetændelse.
Så sidste år på J-dag den 4 november, havde vi et kæmpe skænderi. Det endte med at han tog tøj på og skred ud af døren, hvor jeg sad tilbage og anede ingenting lige over midnat. Jeg hørte ingenting fra ham i flere timer og besluttede mig derfor at gå rundt i byen for at lede efter ham. Efter jeg havde gået i nogle timer og ikke kunne finde ham eller havde hørt fra ham, besluttede jeg at gå hjem og sove.
Da klokken var 9 næste morgen den 5. november kom han hjem. Det første han gjorde var at gå i bad. Jeg vidste, der var et eller andet virkelig galt. Han brugte snart 30 min på at bade, før han kom ind og lagde sig ved siden af mig. Hans hjerte hamrede løs. Vi lagde os begge til at sove, selvom jeg havde den bekymring om, han havde været mig utro.
Jeg stod op lidt senere og et par timer efter vækkede jeg ham, hvor han fortalte mig, at han havde været mig utro. Hans kammerat havde en veninde med, som havde lagt op til ham hele aftenen. Og jo mere han fik at drikke, jo mindre gad han afvise hende, for han var sur på mig og troede ikke, vi var sammen. Det endte med at hans kammerat smuttede hjem og min kæreste fortsatte op mod den klub, han var medlem af. Han låste sig ind og havde hende med. De begyndte at kysse, hvorefter det udviklede sig til sex. Han brugte kondom som sprang undervejs. Det hev han af og fortsatte indtil han kom. Lige efter fik han det rigtig skidt og ville bare hjem til mig.
Jeg valgte at tilgive ham og har sagt, at hvis det sker igen, så er det slut. Han lover mig, at han aldrig gør det igen. Han flyttede tilbage til nordjylland for over en måned siden, og der har han været til privat fester nærmest hver weekend (undtaget den weekend han så mig) og næste weekend skal han afsted sammen med 5 piger og 7 drenge på en rigtig "druk tur".
Jeg har det bare ikke godt med, at han fester, hvor der er piger med efter det, der skete. Jeg sørger altid for, at han ved, at jeg ikke er sur og at jeg elsker ham, men efter han flyttede, er det som om, at det går mig mere og mere på, at han fester sådan og jeg er begyndt at tænke mere på den "brøler", han lavede sidste år.
Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg elsker ham og vil ikke være den sure tante, der fortæller ham, at han ikke må feste, for han skal også have lov til at have hans frihed, men jeg har det virkelig skidt med det. Jeg har nævnt det for ham og der siger, at der ikke sker noget, fordi det var en ordentlig lærestreg for ham sidste gang.
Rikke, 22 år

SVAR:
Kære Rikke
Tak for dit brev, hvor du fint beskriver din/jeres svære forhold, og jeg kan godt forstå, at det er svært at forholde sig til.
Utroskab er tillidsbrud
I har jo efterhånden haft et forhold i mange år, hvor I har været sammen og fra hinanden ind imellem, men i hvert fald har i holdt sammen på trods af vanskeligheder og utroskab. Som jeg læser dit brev, er du i nogle svære dilemmaer, og i sådanne situationer er det rigtig svært at se klart, og bevare overblikket over jeres forhold og dine egne følelser.
Det er klart, at når din kæreste har været utro, kommer det til at overskygge alt det, I ellers har haft sammen, fordi det er et stort tillidsbrud, og det kræver meget tid og tålmodighed at hele det, fra jer begge to. Det kan være en rigtig god ting, at din kæreste nu bor væk fra dig, så du kan få tid til at få klarhed over, hvad det er, du føler for ham, og hvad jeres forhold betyder for dig.
Du er dobbelt ramt
Jeres forhold har været præget af mange skænderier, og dårligt sexliv, og det er i sig selv svære ting at takle, men når din kæreste så i den situation desværre går ud og finder en anden, han har sex med, lader det dig tilbage med et stort svigt og tillidsbrud. Du har jo været ligeså såret og ked af det over jeres skænderier, men har fået svigtet oveni, så du nu er dobbelt ramt.
Det tager tid at genopbygge tilliden
Det er svære følelser at takle, og desværre kan det ikke bare heles, ved at han siger undskyld, og du tilgiver ham, for skaden på jeres forhold stikker langt dybere, og gør at din tro på ham, og andre piger er lille, og desværre er din tro på dig selv nærmest endnu mindre. Noget af det, som er svært ved at opleve at blive svigtet, er, at når det først er sket en gang, så husker kroppen og sindet hvor ondt det gjorde, og du bliver derfor mindet om det hver gang, han er i nærheden af piger, eller når han får for meget at drikke, fordi det var situationen, da han var dig utro første gang. Det tager lang tid at hele, og kan kun heles, hvis I sammen kan snakke om det, og ved at han viser dig, igen og igen, at du kan stole på ham, og viser dig at han kun elsker dig. Derfor er det ikke mærkeligt, at du er utryg ved, at han fester så meget igennem, og ofte er i selskab med andre piger, det minder dig om hans tidligere utroskab, og det er helt normalt og meget naturligt. Det er vigtigt, at du tillader dig selv at have det sådan, og ikke tænker på dig selv som en sur gammel tante, der ikke giver ham frihed, for følelsen, af at du ikke kan stole på ham, er naturlig, og skal have lov at leve.
Han må lytte til dig
Det er følelser, der skal snakkes om hver gang, og hans del af helingen er at høre på dig, og igen forsikre dig om, at han elsker dig og ikke er sammen med andre piger. Det betyder ikke, at du ikke giver ham frihed, og lov til at leve livet, du har givet ham den største frihed, nemlig din tilgivelse, men samtidig må I begge kæmpe med konsekvensen af utroskaben i jeres forhold. Som du beskriver jeres forhold nu, virker det ikke som om, at han tager del i denne del. Jeg kan godt se, at han siger, han har fået en lærestreg, men handlingerne følger ikke efter, og han udsætter sig selv for fristelser igen og igen.
Hvad har du brug for og hvor går din grænse
Jeg tror, at du nu skal give dig god tid til at tænke over jeres forhold, som jeg har skrevet, er det svært at heles efter utroskab og tillidsbrud, og når din grænse på den måde er overtrådt, kan det være svært at mærke, hvad det egentlig er, der er dig, og hvad du vil være med til og har brug for.
Tal med gode venner
Derfor håber jeg, du har gode mennesker i nærheden som du kan vende alt dette med, mennesker du har god tillid til, og som kan give dig råd om, hvad der er godt for dig. Det er nemlig ofte i samtalen med andre, man bliver klogere på sig selv og sine følelser. Når du først er blevet klogere på dig selv og jeres forhold, kan du bedre forklare din kæreste, hvordan du har det, og hvad du har brug for. Det er ikke sikkert, han er klar over, hvor ondt det gør på dig, at han fester og er sammen med andre piger til fest, det kan han kun vide, hvis du siger det til ham.
Tal med hinanden
Jeg tror, det vil være godt for jer, hvis I sammen får sat nogle gode retningslinjer for, hvordan jeres forhold skal være, både omkring det med fester, men også så I sætter tid af til at få snakket sammen, og gør ting sammen, som styrker jeres forhold. Når man som I har kendt hinanden i mange år, bliver det at være kærester ofte rutine, og vi gør som vi plejer, men hvis I skal bevare kærligheden, og forebygge nye svigt, er det vigtigt at arbejde på at bygge jeres kærlighed og nærhed op.
Jeg har indsat et link til videre inspiration.
Min kæreste har været utro, hvad gør jeg?
Skriv bare igen hvis du har brug for det
Held og lykke med fremtiden
Hilsen Kirsten Kirk Christensen