Flirt og kærtegn med ikke kristen fyr
Hej, jeg har, da jeg var ude at rejse, mødte jeg en rigtig sød ung mand. Vi havde nogle gode dage sammen, klikkede godt, også fysisk. Men da han ikke er kristen holdt jeg meget igen, også selvom jeg egentlig havde lyst til kærtegn og kys, og jeg kunne mærke han også havde det. Nu skriver vi om, at han måske skal komme til Danmark (han er ikke fra Danmark) for at vi kan ses.
Jeg er i tvivl om hvor “langt man kan gå” rent fysisk set med en ung mand, der ikke er kristen, og som jeg egentlig heller ikke har nogen intention om at skulle komme i et forhold med.
Altså er det ok/muligt, bare at have en “ferie-flirt”, måske kysse, putte osv. lidt, uden at man tænker det skal føre til mere? Vi har det virkelig hyggeligt sammen, men jeg ved at vi ikke skal være kærester, for det er vigtigt for mig at dele liv med en, der er kristen.
Men kan jeg stadig tillade mig selv, og for den sags skyld overfor ham, at lade mig rive lidt med? (til en vis grad, jeg er helt sikker på at vi ikke skal have sex eller lignende)
Kvinde, 22 år

SVAR:
Kære Kvinde, 22 år
Tak for din fine mail og din store ærlighed.
Du skriver, at du er kristen og det kan jeg fornemme på dine beskrivelser, at det betyder meget for dig. Når du allerede er klar over, at det ikke skal blive til et forhold, eller ægteskab, vil jeg helt klart råde dig til ikke at mødes eller dyrke denne relation som andet end et venskab.
Når man er fysisk sammen, bliver man tit revet med, det udløser jo endorfiner i form af dopamin, så man får mere lyst og oxytocin - "kærlighedshormonet" eller "tilknytningshormonet", som begge vil gøre det super svært at stoppe det fysiske, men også følelserne der følger med. Der vil være stor risiko for at du både vil komme til at overskride dine fysiske grænser, men også for at blive rigtig forelsket i ham (og ham i dig), selvom I har aftaler inden.
Jeg kan godt forstå du har lyst til kærtegn og kys, men mit råd er at passe på dig selv og dine gode værdier og så gemme det til en sød kristen fyr, der har hele pakken du søger.
Jeg ønsker dig alt det bedste og sejt du spørger og er så ærlig. Jeg tror måske også du allerede havde svaret selv, men blot har brug for at få din mavefornemmelse bekræftet her. Det er du altid velkommen til.
Mvh Lea Brogaard, Lærer