Mit Liv går ned og op - kan I råde mig?
Hej. Jeg har haft det lidt hårdt det seneste år. Grunden er, at jeg har skiftet skole for første gang. Har altid gået på den samme skole i hele mit liv og så var der ikke flere klassetrin, så jeg måtte på en ny skole. Jeg skulle sammen med min egen klasse og en anden klasse fra en anden skole. Og det var hårdt, for er genert og det var en masse ny mennesker. 2-3 måneder senere skulle jeg ud i en ny klasse igen sammen med få af dem, jeg kender og det har været svært. Jeg har haft meget fravær fra skolen og er til sidst stoppet helt.
Jeg har Depression og Angst. Og økonomien er virkelig dårlig, vi skal flytte fra vores hus næste år, som jeg også har levet hele mit liv i. Jeg har også nogen problemer med min penis størrelse, den er 3-5 i slap og 13-14 cm i stiv. Den ser ikke så stor ud og er overhovedet ikke tyk. Har næsten ingen selvtillid eller selvværd og er ked af det meget af tiden. Jeg tror, jeg ved, hvor noget af alt det her stammer fra og det er nok noget med, at en dag i skolen jeg lavede gruppearbejde, at en pige fra min klasse sagde, at jeg havde en lille penis. Og det fik hun at vide fra en af drengene, så var virkelig ked af det. Det har gjort, at jeg har mistet en masse selvtillid og andet tror jeg og har gjort mig nervøs og genert og til tider bange.
Min far drikker meget og ser ham aldrig mere. Blev ikke konfirmeret på grund af, at jeg stoppede i skole og havde depression men vil gerne længere henne i fremtiden. Vil bare høre om i have nogen råd til at få vendt om på ting... Og vil bare sige det virkelig hårdt for mig, at skrive alt det her..
Mvh.. Mike, 15 år

SVAR:
Kære Mike
Jeg vil gerne prøve at svare på dine spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, at du synes, du har oplevet en del modgang.
Allerførst vil jeg nævne for dig, at der flere steder i landet findes en rådgivning, der hedder TUBA. TUBA tilbyder hjælp til unge, der har en forældre, der drikker. Det er for rigtig mange unge vanskeligt, når man har en forældre, der drikker, og jeg kan læse, at du ikke ser din far mere. I TUBA kan man tilbyde samtaler, så du der kan få nogle at tale med. Der kan du også tale om de andre ting, du skriver om.
Du kan gå ind på www.tuba.dk og se hvor den nærmeste afdeling findes i forhold til, hvor du bor.
Skoleproblemer
Det, du fortæller om pigen, der siger din penis er lille, synes jeg er mobning. Det er rigtig svært at skulle have sådan noget at vide, og vide at andre går og fortæller det videre. Jeg vil meget opfordre dig til at tale med en lærer om det, der er sket. Lærerne skal gerne kunne hjælpe dig til, at den slags stopper.
Du skriver også, at du har angst og depression. Jeg går ud fra, at det er noget, du får behandling for. Ellers er det også muligt, at du opsøger en lærer for at få dem til at finde den rette hjælp til dig.
At skulle flytte
Det lyder rigtig trist, at du skal flytte derfra, hvor du altid har boet. Oven i alle de andre ting, er det jo bare med til at gøre hele situationen værre. MEN jeg har lyst til også at nævne, at nogle gange, så kan sådan noget som en flytning også være en ny start. En ny mulighed for at møde nye venner.
Størrelsen på penis
Jeg ved ikke, om det kan være noget trøst for dig lige nu, men jeg tror ikke, størrelsen på din penis er så unormal. Du er jo heller ikke fuldt udvokset endnu, så den vil sikkert stadig vokse.
Mest af alt
Vil jeg råde dig til at opsøge hjælp til at få lidt styr på alle dine tanker. Find en TUBA afdeling, eller tal med din lærer, om han eller hun vil kunne hjælpe dig med at finde noget hjælp. Alle kommuner skal tilbyde hjælpe til unge, hvis man har det dårligt, som du beskriver det.
Jeg håber rigtig meget det lykkes for dig at komme videre og du er altid velkommen til at skrive igen.
Venlig Hilsen
Steen Kruse