Hvad gør jeg, når veninden vil bestemme over mig?

Vis spørgsmål

Hej Adamogeva. Jeg er begyndt at blive en smule vild med en rigtig dejlig fyr.

Jeg er en meget følsom pige, og derfor går det mig meget på, hvad andre tænker. Jeg har en rumbo på efterskolen, som er en ret negativ person, hvis jeg skulle sige det. Hun synes ikke han er cool. Hun har det som om, hun vil bestemme over mig, og bestemme dit og dat. - Hun har før nedgjort ham overfor mig. Hun har sagt noget med, at jeg er træls, når jeg er sammen med ham. Da hun sagde det, kendte hun hverken ham eller mig. Jeg har svært ved at sige, hvad jeg mener til hende.

Det skal siges, at der ligger en lang historie bag min og hans fortid. Han er min bedste ven.

Hvad skal jeg gøre med hende? Eller hvad skal jeg gøre med mig selv? Jeg bliver tit rigtig ked af det, når hun tror hun er bedre. Og hun vil bestemme, hvad jeg skal!

Mvh. Katrine, 16 år

SVAR:

Kære Kathrine!

Tak for dit brev til AdamogEva. Det er dejligt at være forelsket, men det kan også være rigtig svært, hvis man ikke bliver mødt af sine venner og veninder i sin forelskelse.

Du forklarer, at du er begyndt at blive en smule vild med en fyr. Som jeg forstår dit brev, er det egentligt ikke så meget forelskelsen, du stiller spørgsmål omkring. Men mere hvordan du skal forholde dig til din veninde og det, hun mener og siger til forelskelsen.

Det lyder til, at hendes mening betyder rigtigt meget, og at hendes mening kan få dig i tvivl om, hvad din egen mening er om forelskelsen. Jeg forestiller mig, du gerne vil have en bekræftelse på, at du træffer gode valg. Og at det betyder meget for dig, at din veninde kan forstå og sætte sig ind i dine valg. Jeg kommer til at tænke på, hvorfor det mon er så vigtigt, hvad din veninde tænker?

Andres tanker

Ofte når andres mening betyder rigtig meget, har det noget at gøre med ens egen usikkerhed. En manglende tro på, at de valg man træffer er gode nok.

Usikkerhed er en svær størrelse at arbejde med. Den kan komme til udtryk som en klump i maven, eller som tanker om, hvad der vil ske, hvis man nu vælger en fyr, de andre ikke kan lide. Der kan opstå forskellige tanker f.eks. Vil de snakke om dig? Vil de grine af jer? Vil de synes, du har lavet et dumt valg? Vil de synes, han er mærkelig? Usikkerheden kan komme til udtryk ved, at man ikke tør handle før andre har bekræftet, at det man gør, er ok. Den kan også komme til udtryk ved, at man slet ikke tør handle på sine ønsker overhovedet.

I dit tilfælde forestiller jeg mig, at usikkerheden fylder på en måde, hvor du overvejer ikke at handle på din forelskelse af frygt for, hvad din veninde skal mene, synes eller gøre. En anden mulighed er, at du kæmper for at få din venindes bekræftelse på din forelskelse, så din usikkerhed omkring, om dit valg er godt nok, bliver mindre.

Dine egne ønsker

Jeg kan tænke mig at udfordre dig på, hvad du selv ønsker. Ønsker du at handle på din forelskelse? Ønsker du at blive kærester med denne fyr? Skriv evt. op for dig selv, hvorfor du mener, du er blevet lidt små forelsket. Læs brevet for dig selv, og mærk efter i maven, hvad du føler for den her fyr.

Hvis du ønsker at være kærester med ham, og mærker en lyst til at lade forelskelsen vokse, så kan du prøve at undersøge, hvad det er for en usikkerhed der kommer i forhold til din veninde? Du kan prøve at se på, hvordan den kan komme til at fylde mindre, så der bliver plads til at forelskelsen kan blomstre.

Hvem bestemmer?

Du forklarer, at hun har det som om, hun skal bestemme over dig. Jeg tænker, om det er dig, der har det som om hun skal bestemme over dig? Om det er de forestillinger, du gør dig om, hvad hun tænker om dig, der er styrende for hvad du gør. Dvs. hvis du tror, hun tænker han er dum, kan det føles som om hun bestemmer, at I ikke skal være kærester.

Hvis det er sådan du har det, kan en mulighed være at spørge hende, om hun synes han er dum. En anden mulighed kan være at vurdere, hvad konsekvensen vil være, hvis hun synes han er dum? Betyder hendes mening nok til, at du ikke skal have lov til at være forelsket? Du kan også spørge dig selv, hvis hun synes han er dum og du alligevel vælger ham, hvad er så det værste der kan ske?

Hvordan takler jeg venindes nedgørelse af mig?

Gå på opdagelse

Det lyder til, at din veninde har nogle stærke meninger som kan være svære at argumentere imod. Jeg synes, det kan være spændende for dig at gå på opdagelse i dine egne meninger. Hvis du bliver mere klar over, hvad du gerne vil, så vil det også blive lettere for dig at vælge aktivt i forhold til dine ønsker. Hvis du derimod udelukkende lytter til din venindes meninger, så er det muligt, at det hurtigt kan komme til at føles som om hun bestemmer over dig, uden du selv får et ord indført.

Konflikter i parforholdet

Jeg ønsker dig held og lykke med din forelskelse.

Venligst

Stine