Lavt selvværd – hvad gør jeg?
Hej Adam og Eva.
Jeg har længe gået og haft det rigtig elendigt med mig selv. Sommetider prøver jeg at dæmpe problemerne ved at sige til mig selv, at der intet er i vejen, at problemet rent faktisk er, at jeg bare bilder mig noget ind, som egentlig ikke betyder noget som helst.
Det føles, som om jeg sidder fast i stort sort hul eller er i en ond cirkel af utrolig ringe selvtillid, opgivenhed, skyld og dårlig samvittighed.
Så længe jeg kan huske, har jeg altid været meget indadvendt, genert og tilbageholdende og har altid været flov og skamfuld over mit udseende, kropsbygning og væremåde.
Føler mig næsten som en pige nogle gange, fordi jeg får at vide, at jeg er omsorgsfuld, god til at arbejde med børn og lave mad osv.; men det har jeg altid prøvet at flygte fra, fordi jeg synes, det er pinligt at være god til som dreng ...
Jeg har aldrig haft særlig mange venner og har altid været meget alene. Ja, faktisk så er det, som om ensomheden er blevet min ven, for jeg føler mig bedst tilpas, når jeg er alene på mit værelse og ser tv eller spiller pc. Jeg har været på efterskole og har også nogle kammerater derfra, men jeg føler mig utrolig utilpas ved at være i deres selskab, fordi de evner en masse ting, som jeg aldrig har været særlig god til (praktiske interesser som fx håndværk, biler, scootere).
Generelt føler jeg mig også meget asocial og har svært ved at indgå i en dialog med folk.
En anden vigtig tilføjelse er, at jeg føler, jeg lider af tvangstanker og tvangshandlinger, fordi jeg ikke føler mig "god nok" i nogles øjne, og jeg siger til mig selv, at hvis jeg vil respekteres, skal jeg leve op til, hvad andre folk forventer af mig.
Hvad er der mon med mig? Det er så flovt!
Hilsen C, 18 år

SVAR:
Kære C
Tak for dit brev. Jeg vil forsøge at svare dig på det.
Lavt selvværd
Rigtig mange af de symptomer du beskriver, kan som du selv skriver kaldes for lavt selvværd. Lavt selvværd er noget, mange mennesker kender til i større eller mindre omfang.
Det, du beskriver, er i hvert fald kendte temaer for mange. Når det bliver så meget, som du beskriver, så begynder det selvfølgelig at gå ud over ens livsglæde og ens måde at fungere på. Det er også sådan, at når først man begynder at have det, som du har det, så kan det være svært overhovedet at se noget, man er god til. Det at tænke negativt og opsamle negative erfaringer bidrager i en nedadgående spiral til, at man oplever mere lavt selvværd.
Det, som man kan gøre i din situation, er at forsøge at anstrenge sig for at få øje på områder i sit liv, hvor man synes, man kan noget. Jeg kan se, at andre synes, du er god til at være sammen med børn og lave mad. Problemet er bare, at det er ting, du ikke selv bryder dig om at blive rost for. Jeg kan se, at du ærgrer dig over ikke at have mere drengeorienterede interesser.
Det lyder til, at dem du mest har noget at gøre med, er meget forskellige fra dig. Jeg har lyst til at nævne for dig, at der bestemt findes andre unge mænd, der kan lide at have med børn at gøre, og som er gode til at lave mad.
Angst og tvangstanker
Du beskriver også, at du udvikler angst og tvangstanker. Det kan være, det hænger sammen med, at du har så lidt tro på dig selv; men det kan også være en selvstændig problematik, som du måske bør få undersøgt.
Søg hjælp
Jeg vil derfor opfordre dig til at opsøge en læge eller en psykolog/terapeut. Jeg synes, du skal have undersøgt, om du lider af noget, der skal behandles. De symptomer du beskriver, kan også høre med til en depression, så jeg mener, du bør undersøges af en læge først. Lægen vil kunne henvise dig til den rette behandling.
De ting du fortæller om, ser ud til at være så belastende for dig, at jeg synes, det virker til, at du har brug for noget yderligere hjælp
At være ung
Til sidst har jeg lyst til at nævne, at det du oplever, er noget mange unge kender til. Det at være 18 år er jo også et sted i livet, hvor man skal tage rigtig mange beslutninger. Man skal til rigtig at stå på egne ben, og det kan jo både være skræmmende og spændende på samme tid.
Jeg håber, det her giver dig frimodighed til at komme videre med dine vanskeligheder. Det er et vigtigt skridt, du har taget, at få formuleret nogle af dine tunge tanker til andre. Nu må du også tage det næste skridt og tage til lægen. Lægen har hørt lignende ting før og vil sikkert hurtigt få en fornemmelse af, hvad slags hjælp du har brug for.
Læs evt. også i de her artikler:
Hvad er jeg værd?
Hvem er jeg?
Du er smuk som du er!
Venlig hilsen
Steen Kruse