Kristent kærestepar klar til sex, men hvordan gør man egentlig?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er ‘jomfru’ og føler mig klar til at have sex med min kæreste, som har været meget forstående ift., at jeg ikke følte mig klar.

Jeg er dog helt i vildrede om, hvordan man gør, og hvad der skal til, for at det bliver en god oplevelse for begge parter.

Jeg er også en smule bange ift., hvor ondt det gør, men har selv onaneret med fingrene og bruger tampon, så hinden må vel være sprunget.

Jeg har prøvet at søge lidt rundt om, hvordan man gør, men så kommer der altid links til porno, og porno er jo ikke ‘ægte’, eller hvordan det foregår i virkeligheden. Så hvis I har nogle tips ift. op til sex, under akten og efter, vil det modtages med kyshånd herfra.

Vi er forresten et kristent kærestepar på 20 og 22 år.

PS. Elsker jeres side

SVAR:

Kære “jomfru”

Jeg har rigtig meget lyst til at vejlede dig i forhold til sex, for det er en fantastisk gave, Gud har givet til mand og kvinde.

Når vi står med spørgsmål og usikkerhed, er det godt og vigtigt at søge god vejledning, og der er meget, vi kan hjælpe hinanden med, når vi har mod til at spørge, og der er nogen, som vil svare.

Det særlige ved sex

Jeg kan sagtens forstå, at I gerne vil dele sex, for det er det tætteste, vi kan komme hinanden. Vi oplever at se den anden helt nøgen i både fysisk og psykisk forstand, og vi åbner os selv for den anden på en måde, som vi aldrig vil gøre over for andre.

Vi kan give og modtage og opleve noget, som det er næsten umuligt at beskrive, fordi det ikke kan sammenlignes med noget andet. Det er ekstatisk og fantastisk og utrolig smukt. Vi ser hinanden i øjnene og bliver bekræftet på en helt speciel måde.

Gud har en mening om sex

Som et PS skriver du, at I begge er kristne. I min verden hænger det at være kristen helt tæt sammen med at have viljen til at følge Guds bud og vejledning i Bibelen, og derfor undrer det mig, hvis I ikke tidligere har søgt eller fået vejledning i, hvad Bibelen har at sige om sex før ægteskabet.  Men både jeg – og vi på AdamogEva.dk – læser og forstår Bibelen sådan, at Gud har givet sex som en helt særlig gave til mand og kvinde, når de er blevet gift med hinanden.

I Første Mosebog kapitel 2 vers 24 står der: “Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét kød.”. Det vil sige i rækkefølgen: at forlade, blive gift, have sex. Jeg tror, at Gud, som elsker og kender mennesker – og kun ønsker det bedste for os – har lavet en god plan: At ægteskabet, hvor man har forpligtet sig til at holde sammen for altid, er den ramme for det seksuelle samliv, som Gud har sat.

Rammer beskytter det værdifulde

Det er ikke for at begrænse os eller kærligheden, men fordi det seksuelle samliv – det “at blive ét kød” – knytter mennesker sammen på en helt speciel måde. Derfor er der brug for, at begge forinden har lovet at holde sammen i medgang og modgang.

I ægteskabet er der tryghed og tillid, og her er der plads til at eksperimentere og fejle, uden at man skal være bange for at blive sammenlignet eller forkastet. Her er der rum for både de store ekstaser og de mindre. Fordi det ikke er det, der binder os sammen eller det, vi skal vurderes på. Her er der plads til træthed og stress og dagligdag.

Sex før ægteskabet

I dag er der rigtig mange, som ikke bryder sig om at høre eller læse om, at der er noget, der hedder synd. Det er måske et ord, som kan misbruges og misforstås, men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal bruge det, når det er berettiget. Synd betyder oprindeligt “at ramme ved siden af målet”. Og når vi synder, risikerer vi at ramme ved siden af det største og vigtigste mål, som Gud har for vores liv: Fællesskab med ham her i livet og på Den nye jord.

Jeg oplever, at holdningen til kærestesex desværre også blandt kristne har ændret sig, så det for nogle er helt naturligt og godt at flytte sammen og/eller dele sex, inden man bliver gift. Men det er i modsætning til Guds vejledning og mål og derfor i bibelsk forstand synd. Al synd kan vi få tilgivelse for hos Gud, men hvis vi bevidst og over en længere periode tilsidesætter Guds retningslinjer for vores liv, så får det betydning for vores forhold til Gud. Og det kan samtidig have og give konsekvenser for parforholdet, som det kan være svært at leve med senere.

I stedet for at fokusere på, om man passer sammen seksuelt, er det meget vigtigere at finde ud af, om man virkelig kender hinanden og passer sammen på mange andre områder. Om man har vilje til at bære over med forskelligheder og til at tilgive hinanden. Det kan man evt. få hjælp til gennem forlovelsessamtaler eller forløbet Parat til start, og på den måde kan mange ægteskaber blive meget bedre, og nogle skilsmisser undgås.

Tal om sex

Som du nok kan fornemme, synes jeg, det vigtigste for jer lige nu ikke er at finde ud af, hvordan et samleje foregår, men hvad I hver især tænker om det at dele sex uden at være gift. Hvis I på et tidspunkt bliver gift, har I resten af livet til at finde ud af, hvordan I bedst giver hinanden seksuel nydelse. Hvis I til gengæld ikke bliver gift, er det måske godt, at I ikke har delt sex med hinanden?

Jeg håber for jer, at I vil tage nogle gode samtaler om det. Hvis I har brug for input til snakken, vil jeg anbefale vores artikler
Schyy … jeg er jomfru!
10 gode grunde til at vente med sex
Derfor lader jeg Gud bestemme

Husk, at I ikke skal gøre noget, bare fordi jeg eller andre siger det, men find ud, hvad I selv mener om det, og om I har de samme værdier, som Bibelen giver udtryk for. Måske kan det også føre til en snak om, hvad det betyder for jer at være kristne.

En fælles opgave

Hvis du/I alligevel bestemmer jer til at begynde med at dele sex her og nu, vil jeg anbefale jer sammen at læse nogle gode bøger om det. Fx Sex for begyndere eller Bedre sex – og mere af det. At læse om det sammen kan være med til at gøre det at finde ud af, “hvordan man gør” til en fælles opgave og ikke bare noget, du skal forberede dig på.

I kan måske også finde inspiration i vores tema om Den første gang.

Jeg ønsker jer begge alt godt!

Mange hilsner
Inge