Vil gerne vente med sex - hvordan siger vi nej?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Vi er et par på 17 år, som begge er vokset op i kristne hjem. Vi har altid kommet til noget kristen socialt arrangement og gået på kristne skoler.

Vi har igennem hele vores forhold overskredet grænse for grænse, og nu endte vi med at have sex. Vi har haft sex 2 gange nu, og vi vil gerne stoppe og vente med det til ægteskabet.

Efter første gang snakkede vi om, at det skulle ikke ske igen, men den anden dag skete det igen, fordi vi var drevet af lyst.

Hvordan får vi styr på lysten og hvordan finder vi grænsen igen?

Mvh parret, 17 år

SVAR:

Kære par på 17

Respekt for jer. I skriver til brevkassen om det at have overskredet jeres egen og den andens grænse. Der er noget, I ønsker at stoppe og vente med. At henvende jer med dette brev giver mulighed for, at der kan ske en ændring.

Et allerede afklaret ståsted

Det første jeg lægger mærke til i jeres brev er, at I ved, hvad I ønsker. I har et ståsted. I er begge vokset op i et kristent hjem. I deltager i kristne sociale arrangementer. I har gået på kristne skoler. Det lyder til, at I er vokset op med værdier, som I ønsker at have med videre i jeres liv. Også værdien: At vente med sex til I er gift.

At handle ud fra sine værdier

Det kan være en kæmpe hjælp at have et afklaret ståsted, også når det gælder sex. Måske I kan bruge dette ståsted til at tænke ud fra, hente styrke fra og handle ud fra.

Grænseoverskridelse

I fortæller, at I har overskredet grænse for grænse. En overskridelse I ikke ønsker. Kan I tænke, at det er en gave, at I begge ønsker grænser sat et andet sted? Og at I begge forsøger at gå imod det, som I ikke ønsker, ved at I skriver brevet her.

Se lysten i øjnene

I mærker lysten til hinanden. I mærker, at I drages mod hinanden.

Det er stærke kræfter at være op imod. Det lyder til, at I har set det i øjnene, at sådan er det. At se virkeligheden i øjnene kan være det første skridt til forandring.

Lav gode aftaler

I spørger: Hvordan siger vi nej?

Jeg vil gerne udfordre jer til at tænke igennem, om det er muligt at lave nogle aftaler, som I står sammen om at holde fast i.

Overvejelser:

  1. Vil det være en hjælp, at I ikke lukker døren ind til værelset, som I opholder jer i?
  2. Vil det være en ide at foretage jer noget mere sammen?
  3. Tal om, hvor I var, da I overtrådte grænsen. Er der mulighed for at lave en forandring på disse vilkår en anden gang?
  4. Vil det være en ide, at jeres alenetid bruges på gåture og lignende?
  5. Tal konkret om, hvor I ønsker at sætte grænsen.
  6. Har I andre konkrete ideer til, hvad der kan hjælpe jer? Tag tid til at lave en ideliste sammen.

Vil det være en mulighed at nå frem til at notere aftaler om, hvordan I ønsker at være sammen?

Evaluer løbende

Uanset om I får noteret nogle gode aftaler ned eller ej, så er det en mulighed løbende at tale om, hvordan I oplever at være kærester, også mht. knus og kærtegn. Det kan være en gensidig gave at arbejde på at passe på jer selv og hinanden, så at I kan gå godt videre sammen i livet.

Hvis I kigger lidt rundt på siden, vil I se, at der er flere, som ønsker råd til, hvordan man venter med sex til ægteskabet. Her er et eksempel, og I kan selv finde flere:
Enige om at vente med sex - har I ideer til hvad der kan hjælpe os?

Måske kan I også bruge artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold, hvor der bl.a. er ideer til at lave en kærestekontrakt.

Jeg ønsker jer en værdifuld kærestetid.

Med hjertelig hilsen
Hanne Esmarch