Gud eller ej?
Kære Adam og Eva.
Jeg er ikke vokset op i en kristen familie, men valgte Gud til for nogle år siden. Derfor har jeg meget svært ved at forholde mig til nogle af grundprincipperne, som står i Biblen.
Fx står der i Biblen, at man ikke må få abort og at det er godt at vente med sex, til man er gift. Jeg er vokset op med det omvendte og kan næsten ikke få tankegangen ind i hovedet. Jeg prøver at arbejde med det, men det er svært at mene det samme.
Jeg ville virkelig gerne kunne overgive mig til hvad, Gud mener, er rigtigt, men mit hoved siger nej. Derfor føler jeg mig som en dårlig kristen, og jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal droppe min tro helt eller om jeg skal sige ja til noget, jeg ikke mener? Det virker mærkeligt, for jeg elsker Gud og føler, han er en del af mig, men jeg mener ikke det samme, som står i Biblen.
Kærlig hilsen C, 17 år

SVAR:
Kære C
Du skriver, at du har valgt Gud til, at du elsker Gud og føler, han er en del af dig. Jeg forstår dig også sådan, at du virkelig gerne ville kunne overgive dig til hvad, Gud mener, er rigtigt.
Når du har det sådan, kan jeg godt forstå, at det piner dig, at du samtidig oplever, at du bare ikke har de samme meninger. Du skriver, at du føler dig som en dårlig kristen. Det ville klart være mere enkelt, hvis vi var skruet sådan sammen, at vi bare af os selv var fuldt overbeviste om, at det, Guds Ord siger, er rigtigt, og hvis vi havde fuld tillid til, at det Bibelen fortæller os, også er det, der er bedst for os mennesker. Så er det også lettere at mene det samme. Men sådan er virkeligheden bare ikke altid.
Vi påvirkes af den verden vi lever i
Du fortæller, at du er vokset op uden et større kendskab til Gud, og hvad der står i Bibelen. Jeg tror, det er hele nøglen til dit spørgsmål. Uanset om man er opvokset i en kristen eller ikke-kristen familie, kan man ikke undgå at blive påvirket af den omkringværende verden. Vi bliver påvirket til at mene, at noget bestemt er smart, godt, dårligt etc. og dette er noget, ingen kan sige sig fri for. Derfor vil de ting, der sker i den omkringværende verden, der er imod det, der står i Bibelen, være noget vi påvirkes af alle sammen - i dit tilfælde er det særligt spørgsmålet om abort og sex.
Gud eller ej?
Dit hovedspørgsmål er, om du skal tro på Gud eller ej? - og dertil kan jeg svare: Ja, for det gør du allerede!
Men hvordan dit forhold til Gud påvirkes af disse spørgsmål om sex og abort er en anden sag. Vi har alle ting, vi kæmper med i forhold til Guds ord og hans plan med os - det kan være alkohol, sex, fartgrænser, de 10 bud, at give penge, mission osv.
Vi kan vælge, hvem vi vil lytte mest til
Det fede ved disse forhold er, at vi kan arbejde med dem sammen med Gud og i fællesskab med andre kristne. Det kan være, du skal bede Gud hjælpe dig med at forandre dine tanker, eller du skal bede en god ven bede for dig og sammen med dig. Du kan ved at fokusere på disse områder af dit forhold til Gud få en oplevelse af, at du nærmer dig ham mere, og derved bliver det også lettere at tro Guds ord, når han siger, at vi skal vente med sex til ægteskabet.
Du kan også vælge at lytte til erfaringer og argumenter fra andre kristne. Handler det om sex kunne du f.eks. læse de artikler, der siger noget om det her på Adamogeva.dk. Her skrives der bl.a. om, at det ikke kun handler om, hvad vi må sige nej til men også hvilke fordele, der er ved at følge Guds tanker for os. Her er nogle eksempler vedr. sex og vedr. abort og du kan selv finde mange flere:
Sex i Bibelen - stærke sager
Værd at vente på
Uønsket gravid - hvad gør du?
Hvis du derimod lader som ingenting og ikke arbejder med disse spørgsmål og i stedet vælger ud fra de ting, du har fået at vide fra omverdenen, så kan du opleve, at det fjerner dig fra Gud, ligesom alt andet synd fjerner os fra Gud.
Du er et Guds barn!
Du er på ingen måde en dårlig kristen, fordi der er ting ved din tro, du har svært ved. Jeg vil næsten sige, at det er et af grundprincipperne for at tro, idet troen forandrer os og bringer os nærmere Gud, og i denne proces kommer vi til at stille spørgsmålstegn ved os selv og verden omkring os. Så det er et sundhedstegn, at du oplever problemer, for det viser, at du ikke hjerneløst bare lader som om, du tror Guds ord, men at du oprigtigt ønsker at leve efter Guds vilje.
Jeg ønsker dig en god kamp i livet for at følge Guds ord og beder for, at det vil lykkes for dig.
Med venlig hilsen
Anne