Må kristne kærester sove sammen – altså uden at have sex?
Hej AdamogEva.dk
Jeg er 19 år og har en kæreste på 23 år. Vi har været sammen ca. et halvt år. Han ser ikke noget problem med at sove sammen, og der er kun tale om at sove sammen og ikke andet, men jeg er mere i tvivl.
Jeg hører bare i mange kristne sammenhænge, at man skal vente med at sove sammen ... Men er det kun for, at det ikke skal lede til mere end det? Vi er begge enige om at vente med sex til ægteskabet, så der er kun tale om at sove sammen og ikke mere end det.
Er der noget problem med at sove sammen som kærester, hvis der ikke ligger mere i det end det?
Mvh J

SVAR:
Kære J
Er det et problem at sove sammen, hvis man ikke vil have sex med hinanden?
Det er dét, jeg kalder et godt spørgsmål. Min første tanke er, at det ikke nødvendigvis er et problem. Men at det kan blive et problem, og at det kan være svært at forudsige, om det bliver et problem for jer.
Lad mig uddybe ...
Du skriver, at I begge ønsker at vente med sex, til I er gift. Måske kan I komme til at spænde ben for det ønske ved at sove sammen? At være tæt sammen kan give stor (næsten uimodståelig) lyst til at være endnu tættere sammen, være nøgne og intime sammen, kæle for hinanden og måske også have samleje. Vi er jo netop skabt, så vi tiltrækkes af hinanden. Og vores seksualitet er en stærk drift; en stor lyst med en vild (dejlig) energi.
Du skriver, din kæreste ikke har noget problem med, at I sover sammen. Måske tænker han ikke, at I kan få lyst til at være tættere, end I begge ønsker? Måske er det en risiko, han er villig til at løbe? Jeg tror, det vil være godt for jer at få talt om det: At du fortæller ham, om du tænker, der er en risiko ved at sove sammen, og hvad det betyder for dig. OG at han fortæller dig, hvad han tænker om samme spørgsmål.
Er det klogt at sove sammen, hvis man ikke vil have sex med hinanden?
Du skriver, du har hørt andre kristne sige, man skal vente med at sove sammen. Der er jo faktisk hverken en lov eller et bibelsk bud, der siger det. (Nok fordi Bibelen er skrevet i en tid, hvor det var ret utænkeligt i forhold til den omgivende norm/kultur.)
Så hvorfor mon nogle har rådet dig fra at sove sammen med din kæreste? Jeg ved det ikke. Men måske har de tænkt på det, jeg lige skrev. At I sætter jer selv i en situation, hvor I øger sandsynligheden for at overskride nogle grænser, som I senere vil fortryde, I har overtrådt.
Konkrete råd
Udover at tale med hinanden kan I jo også vælge at tale med andre – ligesom du vælger at spørge os her på AdamogEva.dk til råds. I kan tale med jævnaldrende venner, der kender jer godt, og selv står/har stået i samme situation som jer. I kan tale med ældre par, som I i øvrigt deler værdier med og ser som forbilleder. Hvad gjorde de? Hvad vil de råde til?
Og så kan I overveje det helt praktiske: Overnatter I fx sammen med andre i en shelter eller på en sovesal? Eller er I alene i hans eller din lejlighed? Hvad tror du, de forskellige situationer vil gøre ved dig – og ved ham?
Hvad er sex?
Et andet vigtigt spørgsmål er selvfølgelig, hvad I hver især mener med at vente med sex: Venter I med at være nøgne sammen? Venter I med at røre hinandens kønsdele osv.?
Læs og tal om disse artikler/svar, hvis I ikke allerede har haft den samtale med hinanden:
Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?
Er det okay at sove sammen som kærester?
Første samleje sjældent planlagt
Rent statistisk ved vi, at første samleje udenfor ægteskabet sjældent er planlagt. “Det skete bare.” “Vi havde begge lyst og så ...”
Hvis begge er afklarede med, at det er ok, så er det jo fint. Men du skriver, at I ønsker at vente med sex, til I er gift. Derfor tror jeg, det er godt, du gør dig de her overvejelser. Det lyder nemlig ikke, som om det ville være ok for dig, hvis I ender med at være intime sammen.
Hvad vil du?
I en tid med fokus på samtykke og grænser, hvor du og din kæreste oven i købet har forskelligt udgangspunkt, håber jeg, du vil finde opbakning i vennegruppen, i mit svar og hos andre til, at din grænse går, hvor den nu engang går.
Jeg tænker bestemt, at din kæreste vil respektere det og vente, til du er klar til at overnatte sammen – også hvis det først bliver efter brylluppet. En sådan respekt og tålmodighed med hinanden er i hvert fald det stærkeste fundament for et godt parforhold – og et godt sexliv!
Du og din kæreste kan måske finde mere inspiration til at tale sammen her:
Er det ok at tage på rejse og sove sammen med kæresten?
Er det urealistisk at vente med sex, til man er gift?
Hvordan lærer du din kæreste at kende?
Jeg håber, mine tanker kan være god inspiration for dig. Og at du og din kæreste kan få nogle frugtbare samtaler med hinanden og måske med gode mennesker omkring jer.
Hvis noget er uklart, eller du har brug for uddybning, er du velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen
Ida Rom