Kondomet gled af efter samleje – kan jeg være gravid?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 16 år, og jeg har en kæreste på samme alder. Vi har haft sex et par gange. Sidst vi havde det, gled kondomet af. Han siger, det faldt af, da han trak sin penis ud. Bagefter mærkede jeg noget glide ned af ballen på mig. Da jeg havde rørt ved det med fingrene, lugtede de af klor. Så søgte jeg lidt på, hvad sæd lugtede af, og der stod, det lugtede af klorin.

Jeg er bange for, om jeg er blevet gravid. Min menstruation er uregelmæssig, og der er 10 dage til, jeg skal have den igen. Han er den eneste, jeg har haft samleje med, og kondomet har været tæt på at falde af flere gange, men hvor det ikke er faldet helt af som sidste gang, vi havde sex.

Tak for hjælpen.

Mvh en pige på 16 år

SVAR:

Hej med dig

Tak for din mail og dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du er bekymret for, om du er gravid. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig med svaret her.

Er jeg gravid?

Det lyder, som om det er lidt svært at finde ud af, hvornår kondomet er faldet af, og om din kæreste fik udløsning med kondomet på eller ej. Jeg kan ikke svare på, om din kærestes sæd er kommet op i din livmoder, eller om du er blevet gravid.

Du bliver nødt til at vente, til du skal have menstruation og se, om den udebliver eller ej. Hvis du får menstruation, er du ikke blevet gravid. Hvis menstruationen er forsinket eller udebliver, kan du tage en graviditetstest og tjekke, om du er blevet gravid. Du kan købe en graviditetstest i fx et supermarked og skal følge brugsanvisningen, når du bruger den. Når man bruger testen korrekt, er den meget sikker og vil vise dig, om du er gravid eller ej.

Sex og ansvar

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvilke tanker du selv og din kæreste har gjort jer i forhold til sex og prævention. Jeg kan godt forstå, at det ikke passer ind i dit og hans liv lige nu at blive forældre. Det er et kæmpe ansvar at blive forældre – også som 16-årig.

Vi kan dog ikke komme udenom, at der altid er mulighed for, at du kan blive gravid, når I har sex. Uanset hvilken prævention, I bruger. Det betyder, at det at have sex ikke bare er en fornøjelse men faktisk også indebærer ansvar og konsekvenser. Både i forhold til potentielt at blive forældre og i forhold til at passe på dig selv og din kærestes seksualitet og selvbillede.

Tag en snak

Derfor vil jeg opfordre dig og din kæreste til at snakke om, hvad I tænker om det ansvar, der følger med at have sex. Hvad vil det betyde for jer, hvis du blev gravid? Hvordan vil I håndtere det?

Og så vil jeg også anbefale, at I snakker om, hvorvidt kondomet er en god præventionsløsning for jer. Det kan være, det er en bedre løsning for jer med p-piller eller en anden præventionsform, så I ikke skal gå og være nervøse efter hver gang, I har haft samleje. I kan læse om mange præventionsmuligheder i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?

Til sidst vil jeg linke til nogle artikler, som jeg vil opfordre dig og din kæreste til at læse og snakke sammen om. De handler om sex, seksualitet og det ansvar, der følger med at have sex. Det er virkelig nogle gode og sunde tanker, som bliver præsenteret, synes jeg. De er værd at have med:

10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Jo tættere jo bedre – med omtanke

Alt det bedste til dig. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

Vh Amalie