Pige på 12 år: Ubeskyttet sex – kan jeg være gravid?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg havde ubeskyttet sex tre dage før, min mens burde komme. Han kom ikke, og jeg har ikke fået mens endnu. Er ret bekymret for, om jeg måske kan være gravid. Tror I, det er noget, I kan hjælpe med?

Jeg får medicin, så det kan måske have en betydning for, at jeg ikke har fået den?

Håber, I vil hjælpe. På forhånd tak

Pige, 12 år

SVAR:

Kære pige

Tak for dit spørgsmål.

Kun lille mulighed

Jeg kan godt forstå, du er bekymret. Det er ikke sjovt at være bange for at være blevet gravid, når man ikke ønsker at være det. Jeg tror dog ikke, at du er gravid. Du skriver, at han ikke kom, og så er risikoen lille.

Måske har du fået din menstruation nu? Hvis menstruationen ikke kommer, så er du nødt til at få tjekket, om du er gravid. Det kan din læge gøre, eller du kan selv købe en test på apoteket eller få hjælp fra en voksen.

I det hele taget vil jeg opfordre dig til at dele dine bekymringer med din mor eller en anden voksen, du har tillid til. Det er alt for tungt at bære på de her store bekymringer helt alene.

Pas på dig selv

Du skriver, at du er 12 år, og derfor tænker jeg ikke, du ønsker at blive gravid lige nu. Derfor er det meget vigtigt, at I beskytter jer med for eksempel et kondom, hvis I fortsætter med sex.

Det allerbedste for dig er, at du stopper med at have sex og nyder kys og kram og et godt venskab i stedet for.

Lov om sex

Der er faktisk en lov, som er lavet for at beskytte børn mod at have sex, før de er klar til det. Loven siger, at det er ulovligt at have sex med en person under 15 år. Så din kæreste gør faktisk noget ulovligt, fordi du er under 15. Loven er netop lavet, fordi ens krop og følelser ikke klar til have sex, når man 12, 13 eller 14 år (eller yngre).

Godt at vente med sex

Det er ikke sikkert, at kroppen og følelserne er klar, før man er helt voksen. Derfor vil jeg opfordre dig til at overveje, om sex er det rigtige for dig lige nu. Du aldrig vil fortryde at vente med sex, men til gengæld kan det give sår på følelserne at begynde med sex for tidligt.

Du kan få flere input ved at læse svar på disse spørgsmål:

Hvorfor må man ikke have sex, når man er under 15 år?
Ubeskyttet sex – kan jeg være gravid?

Jeg ønsker dig alt godt, og du er meget velkommen til at skrive tilbage til mig.

Kærlig hilsen
Else