Måske sprang kondomet – er jeg gravid?
Hej
Jeg var sammen med en fyr i går. Jeg er ikke på p-piller, men vi brugte kondom. Jeg er bange for, at kondomet er sprunget.
Jeg tisser tit og har lidt ondt i maven, men ellers har jeg det normalt. Jeg er bange for, at jeg er gravid.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du kan være bange for, om du er gravid.
Symptomer
Dine symptomer med, at du tisser meget og har lidt ondt i maven, er almindelige symptomer, som ikke behøver at pege på en graviditet. Det er en god idé at holde øje med din menstruation. Hvis du går mere end en uge over tiden, skal du tage en graviditetstest. Sandsynligheden for, at du er gravid, er meget lille. Jeg vil gerne opfordre dig til at tale med din mor eller en anden voksen, du har tillid til, om dine bekymringer. Det er nogle store og tunge tanker, der er for meget at bære på helt alene.
Stor beslutning at have sex
Det er en stor beslutning at vælge at dyrke sex. Jeg vil opfordre dig til at overveje, om det er noget du vil, eftersom du ikke er ældre. Sex er en god ting, men det er vigtigt, at det er under de rette forhold. Det er fx meget vigtigt med gensidig respekt for hinanden, og at man er helt tryg ved den, man deler sex med. Der kan også være store konsekvenser ved at dyrke sex. Man kan blive gravid. Det er ikke nemt, når man er 15 år. Jeg tænker, der er så meget andet, man kan fokusere på, når man er 15 år. Det kunne være nogle gode venner og nogle sjove fritidsaktiviteter.
Du kan læse mere om, hvorfor det er værd at vente med sex i vores tema Teenager og sex
Især vil jeg anbefale artiklen 10 gode grunde til at vente med sex
og svar til en anden Kan jeg have en kæreste uden at gå i seng med ham?
Prævention
Hvis du ønsker at fortsætte med at dyrke sex, er det en god ide at skifte til noget andet og mere sikkert prævention. Det kunne være p-piller. De beskytter dog ikke mod kønssygdomme, så derfor er det vigtigt også at bruge kondom.
Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
Hannah