Sex uden prævention – kan jeg være gravid?
Hej
Jeg er rigtig bange for, at jeg kan være gravid. Jeg er ikke på p-piller.
Her en uge efter min menstruation havde jeg sex med min kæreste, og det har vi haft næsten hver weekend. Vi har brugt kondom de fleste gange, men nogle gange, før han har puttet kondomet på, har han været oppe i mig uden kondom. Han siger, at han har trukket sig ud, før han kom og har puttet kondom på, men jeg tænker stadig over, om der er en chance.
Jeg får min menstruation her om 5-6 dage. Men tænk, hvis jeg ikke får den? Jeg har ondt i maven, og mine tanker kører rundt omkring det. Hvad skal jeg gøre? Kan jeg være gravid?
Hilsen K, 15 år

SVAR:
Kære K
Hvor er det en svær situation, du og din kæreste er midt i. I har haft sex uden at bruge kondom eller kun haft det på noget af tiden. Nu er du naturligt nok bekymret for, om du kan være blevet gravid. I din alder kan jeg godt forstå, at det må være uoverskueligt at tænke det scenarie til ende.
Ubeskyttet sex lig med mulighed for graviditet
Svaret på dit spørgsmål er simpelt: Hver gang man har samleje uden nogen form for beskyttelse, er der en mulighed for at blive gravid. Det eneste tidspunkt, man kan være sikker på ikke at blive gravid, er mens man har menstruation.
At din kæreste mener at have trukket sig, før han fik udløsning, er ingen garanti for, at der ikke kan være kommet en sædcelle op i din livmoder. Før en dreng får udløsning, udskiller han præsperm, hvor der også findes sædceller.
Hvis din menstruation ikke dukker op, som du forventer, må du købe en graviditetstest for at få afklaring. Jeg synes ikke, du skal gøre det alene, men tal med din mor eller en anden voksen inden, så du ikke står alene med din bekymring og resultatet af testen. Det er alt for tunge tanker og bekymringer at bære rundt på alene.
Brug kondom HVER gang
Jeg kan ikke understrege det kraftigt nok: Et kondom skal på HVER eneste gang, man har samleje – og det skal på, INDEN penis kommer ind i skeden. Det er en regel uden undtagelser, hvis man ikke vil være gravid og ikke beskytter sig på anden vis fx med p-piller. Desuden skal kondomet på for at opnå beskyttelse mod kønssygdomme.
Det kan måske være svært at huske at bruge kondom hver gang, og i situationen tænker du og din kæreste måske ikke altid så meget på konsekvensen af det, I gør. Men eftersom en uønsket graviditet er en meget svær og alvorlig situation at stå med, mener jeg faktisk, I bør overveje helt at lade være med at have sex, hvis I ikke kan huske kondomet.
Alternativt bør du finde en anden form for prævention, som beskytter dig mod graviditet. Læs mere i vores tema om prævention.
Jeg håber for dig, at du ikke er gravid. Og hvis du er, at du har god støtte og hjælp omkring dig til at træffe den rigtige og svære beslutning for dig. Måske kan du få hjælp til dine spekulationer ved at læse vores artikel Uønsket gravid – hvad gør du?
De bedste hilsner
Louise