Beskytter P-piller fra første pille efter en pause?

Vis spørgsmål

Når kvinden bruger p-piller og har sin menstruation, stopper hun jo med pillerne, men er det sikker at have samleje den dag, hvor hun igen starter med sine p-piller ???

SVAR:

Kære dig!

Det er sandt, at når man bruger p-piller, skal langt de fleste typer tages 3 uger i træk, og så holder man en pause på en uge. I den pause kommer menstruationen. Du spørger, om det er sikkert at have samleje den dag, man starter op igen efter pausen.

Beskyttet hele tiden

Når man skal i gang med at tage p-piller for første gang, er det vigtigt at snakke med sin læge eller læse indlægssedlen i p-pillepakken, for at finde ud af, hvordan netop DINE p-piller skal tages. De mest brugte præparater lover, at man er beskyttet fra 1. pille, hvis man tager den på 1. dag af sin menstruation. Hvis man af en eller anden grund starter på et andet tidspunkt, skal man beskytte sig på andre måder den første uge. Herefter er man fuldt beskyttet.

Når man har taget en hel pakke p-piller, anbefaler de fleste producenter, at man holder pause i 7 dage, hvor man så får en menstruationslignende blødning. Men man er beskyttet, selvom man holder pause, for p-pillerne styrer kroppen sådan, at den opfatter pausen som en almindelig menstruation, og derfor kan man ikke blive gravid.

Læs indlægssedlen

Hvis man har glemt en eller flere piller, skal man altid læse på indlægssedlen i pakken for at finde ud af, hvad man skal gøre. For mange mærker gælder de samme regler, som hvis man havde startet på en tilfældig dag: Man skal beskytte sig på en anden måde de næste 7 dage. Har man haft samleje inden for de 7 dage, hvor man skulle have beskyttet sig på en anden måde, er der altid en lille mulighed for, at man er gravid. Hvis man ikke får sin normale blødning i p-pillepausen, eller blødningen er mindre end den plejer at være, skal man derfor tage en graviditetstest 14-20 dage efter man havde sex, for at være sikker på, at man ikke er blevet gravid.

Sikkerheden ved p-piller er 95 til 99 %. Se i øvrigt vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?

Med venlig hilsen
Lotte Høeg Hansen