Tog en fortrydelsespille, men kan jeg alligevel være gravid?
Hej
Jeg havde sex med en, hvor jeg lidt under en uge tidligere havde haft mens. Han kom i mig to gange, og vi købte en fortrydelsespille dagen efter, som jeg så tog. Omkring en uge efter samlejet fik jeg mens, der varede i fire dage (normalt varer den seks), og nu har jeg lidt pletblødning (tog også en pille for et halvt år siden, hvor der kom en mens som den der).
Har også haft andre symptomer som ømme brystvorter (i sådan to dage) og min mave er oppustet. Jeg synes selv, det er ret mange tegn på graviditet, men jeg er ikke helt sikker på, hvornår jeg kan tage en test, for jeg havde jo de der fire dage, hvor jeg havde mens. Kan jeg tage den nu, eller skal jeg vente, til min næste mens burde have været der? For jeg vil meget gerne kunne nå at få en medicinsk abort istedet for den kirurgiske, hvis jeg skulle være gravid.
Mvh M, 17 år

SVAR:
Hej M
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Ubeskyttet samleje og frygt for graviditet
Du har haft ubeskyttet samleje og er nu bekymret for at være blevet uønsket gravid. Den tvivl og usikkerhed fylder meget for dig – især nu, hvor du også oplever at have symptomer på graviditet.
Det kan jeg godt forstå, for lige nu er du nok ikke et sted i livet, hvor du er klar til at blive mor. Jeg håber, du har en eller flere tæt på dig som du kan dele dine bekymringer med, fx fyren du var sammen med, din mor, en søster eller veninde.
Fortrydelsespiller og graviditetstest
Du skriver, at du dagen efter samlejet tog en fortrydelsespille. Det mindsker væsentligt risikoen for, at du er blevet gravid. Dog giver fortrydelsespillen kun 85% sikkerhed for ikke at blive gravid og skal derfor heller ikke bruges som prævention. Jo tidligere efter samlejet pillen er taget, jo bedre, så i dit tilfælde er det rigtig godt, du tog pillen allerede dagen efter.
Fortrydelsespiller har bivirkninger som blødningsuregelmæssigheder og ømme bryster. Det kan være med til at forvirre billedet af, om du er blevet gravid eller ej. Da kroppen og din cyklus kan være noget rodet, efter du har taget fortrydelsespillen, vil jeg ikke anbefale dig at vente til din forventede menstruation eventuelt udebliver, men tage en graviditetstest to-tre uger efter, I havde samleje. Er man bekymret for at være blevet gravid, kan menstruationen nogle gange være forsinket alene af den grund, så jeg synes bestemt, du skal tage en test.
Abort og prævention
Du virker til at være afklaret med, at du ønsker en abort, hvis det viser sig, at du er gravid. Det kan være en god ide at bruge lidt tid på at gennemtænke den beslutning og tage andre med på råd, så du har støtte og opbakning omkring dig under og efter forløbet, og så du ikke tager en forhastet beslutning, der ikke kan gøres om.
Du er ikke under tidspres i forhold til abortgrænsen og har god tid i forhold til at få den medicinske abort. Hvis du har brug for input til dine overvejelser, kan du måske få noget ud af at læse vores artikel Uønsket gravid – hvad gør du?
Til slut vil jeg opfordre dig til fremover at have helt styr på prævention, så du ikke ender i samme situation igen. En abort slider på krop og psyke og er for mange en hård erfaring og et svært valg, som man skal kunne leve videre med. For at undgå kønssygdomme er det vigtigt også at bruge kondom – især hvis du ikke er i et fast forhold.
De bedste hilsner
Louise