Kæreste tvivler på os – hvad gør jeg?
Hej med jer. Jeg har et problem, som jeg behøver hjælp til, fordi jeg simpelthen ikke forstår meningen. Jeg har en kæreste, og vi har været sammen i lidt over et halvt år. Inden vi blev kærester, var vi bedste venner og han havde været forelsket i mig i de to år, som vi havde kendt hinanden inden. Vores forhold har været rigtig godt og jeg har følt mig meget lykkelig med ham, hvilket jeg også tror, er meget gengældt.
Men her i de sidste uger har han nærmest ikke kontaktet mig. Han har begrundet det med, at han haft for travlt med sine venner og ikke har haft sin telefon på sig/slukket den. Jeg var ked af det til at starte med, fordi jeg troede, at jeg havde gjort et eller andet, som han var sur over. Det havde jeg så godt nok ikke, men så snakkede vi i telefon her forleden. Vi havde lavet en aftale om at snakke på et bestemt klokkeslet, og han ringede en halv time senere end tidspunktet. Dette blev jeg sur over, fordi jeg i forvejen havde travlt og havde sat tid af til ham. Jeg fortalte ham, at jeg altså ikke synes, at det var okay, at han ikke ringede til tiden. Så sagde han nærmest ud i det blå, at han overvejede at slå op mig.
Jeg blev først meget ked af det, men så blev jeg faktisk bare vred på ham. En ting er, at han ikke bare har sagt det, som det er. En anden ting er, at det virker meget som om, han overreagerer. Han har den her underlige følelse i kroppen, som jeg udmærket kender til, fordi jeg har følt den før. Den der følelse af at man er tom i hjertet. Jeg sagde til ham, at det bare er en fase, og at jeg godt forstod følelsen, men at jeg ikke havde tænkt mig at give op. Han har ikke haft en kæreste før, så jeg tænker, at det måske er derfor, at han er forvirret..
Men sagen er altså, at han tvivler på vores forhold. Jeg kender ham så godt, så jeg VED, at han vil fortryde det. Han overreagerer, og han har afslået at mødes og snakke om det (vi bor 2 timer fra hinanden).
Jeg kan ikke klare at skulle vente. Og jeg synes virkelig at det er frustrerende, at han ikke kan tro på mig, når jeg siger, at det er noget, der bare går over.
Hvad kan jeg gøre for at overbevise ham? Han siger, at han stadig elsker mig.
Tyren, 16 år

SVAR:
Hej Tyren
Du beskriver rigtig fint alle de følelser, der river og slider i dig. Du holder rigtig meget af din gode ven og kæreste. I har kendt hinanden i lang tid og derfor gør det desto mere ondt at få at vide, at et brud måske er på vej.
Føle sig forelsket
Følelsen af at være vred og ked af det på én gang raser inde i dig.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig frustreret og føler, at din kæreste ikke vil lytte til dig. Det virker fuldt af modsætninger, at han siger, han overvejer at slå op samtidig med, at han siger, han elsker dig. Tvivl er noget, som mange møder i deres forhold – jeg tror, det er sundt at mærke efter engang imellem. At han tvivler og samtidig siger, han holder af dig, er en del af den følelse af at være forelsket. Det er ikke nødvendigvis en modsætning.
Forelskelse er en følelse, som kommer og går, uden at der altid er til at se en sammenhæng i det. Prøv at læse lidt mere i disse to artikler:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Kærlighed og forelskelse
Ville elske
Det at elske hinanden er en viljessag – det er noget, der skal kæmpes for. At elske handler om kærlighed, der fortsat er der, også når der er noget, der udfordrer og giver modstand.
Det er muligt, at din kæreste overreagerer og vil fortryde, men det eneste, du kan gøre, er det, du siger, du ikke kan klare … nemlig at vente. Hvis du har viljen til kærlighed, må du vise ham det ved at give ham tid til selv at finde ud af, om han har viljen. Giv ham tid og plads til at mærke efter. Han kan ikke bruge dine erfaringer om, at det måske bare er en fase. Han bliver nødt til at gøre de erfaringer selv.
Det bedste, du kan gøre, er at fortælle ham, at du holder af ham, respekterer ham og at du gerne vil lytte og snakke, når han er klar. Jeg tror ikke, han er i tvivl om, hvad du føler for ham. Det han har brug for nu, tror jeg, er at mærke, du er der for ham ved at give ham tid og ro samtidig med, at du lader ham vide, at du er der for ham, når/hvis han bliver klar.
Jeg har fundet lidt på vores side om andre, der har stået i lignende situationer:
Kæreste i tvivl – skal jeg bare give hende tid?
Kærligheden har ændret sig – hvad skal jeg gøre?
Elsker jeg ham eller har jeg bare vænnet mig til ham?
Her er også et par artikler, jeg tror, du kan bruge til noget:
Et trin ad gangen er det mest sikre
Den eneste ene
Overbevise
Du spørger, hvordan du kan overbevise ham. Det kan du ikke! Du kan fortælle ham, hvordan du føler og så vente … Det er ikke nogen nem opgave at være den, der venter. Det er ikke sikkert, at han kommer tilbage til dig, men det gør han heller ikke, hvis du presser ham. Hvis du har mod på det, kan du jo evt. vise ham dit spørgsmål og mit svar; måske kan det være med til at hjælpe ham i sine overvejelser.
Håber du finder vej i dine beslutninger.
Mange hilsner
Vivian