Parforhold med ikke-kristen med aspergers
Hej AdamogEva.dk
Jeg har brug for et godt råd. På efterskole mødte jeg min nuværende langdistance-kæreste. Vi har været sammen i lidt over 1 år. Han er ikke udlevende kristen, men tror på Gud og står inden for det meste, men det kan til tider stadig være svært. Fornyeligt er han blevet udredt og har fået diagnosen Aspergers. Jeg er bare begyndt at tænke meget på fremtid og ved ikke, om jeg skal bekymre mig, om det noget jeg vil kunne klare. Hans fremtidsplaner er at gå musikkens vej, og han kan ikke tage en ungdomsuddannelse grundet Asperger. Jeg elsker ham bare for højt til at slå op, men en masse alarmklokker ringer stadig indeni, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Håber på, at du kan give et godt råd eller to, så jeg kan slappe af indeni.
Hilsen en bekymret 18-årig

SVAR:
Kære bekymrede 18-årige
Bekymring
Tak for din henvendelse. Jeg kan se, at du sidder i en svær situation. Du har en kæreste, som du er meget glad for, men du er også meget bekymret for, hvordan din fremtid vil se ud, hvis du fortsat er sammen med ham. Jeg tænker din bekymring både går på, at han ikke bekender sig som kristen på samme måde som du gør det, og at han har fået en diagnose inden for autismespektret.
Asperger betyder den gode ende af autismespektret og normal begavet.
Diagnosen Asperger betyder at man ligger i den gode ende af autismespektret og er normal begavet. Derfor er jeg lidt undrende overfor, at han ikke kan tage en ungdomsuddannelse. Personer med ADHD eller autisme kan ofte få særlige vilkår på en ungdomsuddannelse fx i form af længere studietid og længere tid til eksamen. Har han undersøgt de muligheder?
Musiker kan betyde usikker økonomi
Du skriver, at han i forhold til fremtiden gerne vil gå musikkens vej. Jeg ved ikke, hvad der ligger i det? Vil han gerne på konservatoriet eller har han andre planer? Hvordan klarer han sig aktuelt økonomisk? Har han fået et arbejde efter efterskoleopholdet, eller klarer han sig på anden måde.
Kærlig overvinder meget og kristne venners uvurderlige betydning
Jeg tror desværre ikke, jeg med det, jeg har skrevet, har taget bekymringerne fra dig. Jeg må dog samtidig fortælle, at jeg har haft flere patienter i min praksis med autisme, som har haft det godt med deres ægtefælle. De har samtidig været klar over, at det krævede ekstra af ægtefællen, som ofte har måttet indrette sig efter deres vilkår, da de selv har været mindre fleksible.
Jeg ved ikke om jeg har hjulpet dig med det, jeg har skrevet. Kærlighed overvinder meget, det er der mange eksempler på, men det er også vigtigt, at man forsøger at se realistisk på sin situation.
Jeg håber du har gode kristne venner, som du også kan tale med, og som kan støtte dig i at tage de rigtige beslutninger.
Jeg vil ønske dig Guds velsignelse og alt godt i de kommende år.
Med venlig hilsen Inge