Hun slog op - kan jeg få hende tilbage, nu jeg forandrer mig?

Vis spørgsmål

Min ekskæreste slog op med mig. Vi havde det virkelig godt sammen meget af tiden, men de sidste 14 dage, inden vi slog op, havde været helt vildt mærkelige. Jeg synes, hun skrev koldt til mig. Vi kunne ikke rigtig snakke ordentligt sammen, uden vi sagde nogen grimt til hinanden. Vi plejede og kysse og holde i hånd, men vi holdt slet ikke i hånd og gav kun nogen små kindkys. Vi havde heller ikke rigtig være sammen seksuelt en tid.

Hun startede på skole og jeg som lærling. Jeg havde fri i weekenden og ville gerne være sammen med hende, men hun sagde, hun havde travlt med lektier og hun også gerne ville se sine veninder. Jeg synes, det var mærkeligt, for før var vi sammen tit. Men der er nok også en grund til, hun slog op med mig. Jeg ved, at jeg kunne spille hård (sej), når jeg var sammen med mine venner og hun var der.

Den sidste weekend, vi var sammen, kørte hun os til byen. Hun var ny til det med at køre og jeg sagde til hende, at hun kørte virkelig godt og jeg mente det. Men da vi var sammen med vennerne spillede jeg sej og sagde, hun kørte dårligt. Hun blev virkelig sur, fordi jeg sagde det, og vi kørte hjem og gik bare i seng sådan uden rigtig at snakke.

Dagen efter snakkede vi ikke så pænt til i hinanden. Inden hun kørte, regnede jeg jo med, hun ville sige farvel, men hun kørte bare af sted, selv om jeg råbte (vent lige). Jeg var virkelig sur og snakkede med min venner om, at jeg overvejede at slå op med hende, men tænkte nok bare, at det ville gå og vi nok skulle finde ud af det sammen. Om aftenen skrev hun, at vi bliver nødt til og snakke sammen om mig og hende. Først tænkte jeg, at endelig var der en af os, der kunne starte den samtale, vi havde brug for, for at vi kunne begynde at have det godt sammen igen.

Det blev så først dagen efter, vi snakkede sammen.

Dagen efter havde vi års dag og jeg skrev en rigtig lang besked til hende, om hvor højt jeg elskede hende og at jeg udmærket godt vidste, at jeg var en idiot, men vi nok skulle finde ud af det sammen. Hendes svar var bare en smiley, som var ked af det. Da jeg så det, vidste jeg at hun ville slutte det. Jeg begyndt at blive virkelig ked af det og jeg kunne mærke i min krop, at det var hende, der var min rigtige kærlighed (kan jeg stadig en måned efter).

Hun ringede så om aftenen og begyndte at græde og sige, at hun ikke kan mere og at hun ikke vil være en dårlig kæreste overfor mig o.s.v Jeg sagde, hvorfor íkke prøve med en pause og finde ud af tingene sammen, men hun synes, det var bedst, hvis vi bare var venner, for hun havde gået og ventet og ventet, men ingen ting havde ændret sig. Da hun lagde på, græd jeg længe.

Dagen efter skrev jeg, om vi ikke bare kunne starte på en frisk, men hun synes stadig, det var bedst, hvis vi bare var venner. Efter det læste jeg en masse om, at få sin ekskæreste tilbage. Jeg fandt ud af, at man skulle finde den rigtige grund til, hvorfor det var, man slog op. Jeg tænkte og tænke og snakkede med min mor og fandt ud af, det var mig, der var nogen galt med, jeg var den dumme idiot, der bare skulle spille sej, når vi var sammen med vennerne, sige alt mulige ting til hende o.s.v ( rigtig mange ting jeg kunne have lavet om) Jeg skrev en virkelig lang besked til hende, om at jeg havde været en stor idiot. Hun svarede, jeg sover lige på den og regnede med, hun ville svare dagen efter, men ved 21 tiden havde hun ikke svaret, så jeg skrev til hende og hun sagde bare, hun var også ked af, at jeg skulle høre på alt muligt lort fra hendes side.

Efter en uges tid sagde hun, at hun havde taget sin beslutning, men at der måske godt kunne blive noget om et par år. Det blev jeg virkelig ked af at høre, men jeg tænkte, at jeg ville blive ved med at forandre mig, så hun virkelig kan se, at jeg er den søde fyr, som jeg var i starten, vi kom sammen.

Efter 2 uger snakkede vi sammen over mobilen i 2 timer og det var virkelig hyggeligt. Det var lang tid siden, jeg havde snakket med hende, hvor vi kunne grine og ikke snakke grimt til hinanden. Efter 3 uger fandt jeg så ud af, hun havde kysset med en anden og at de måske havde noget sammen. Jeg blev virkelig skuffet og tænkte, jeg bare skulle have hævn og finde en og bare være sammen med hende seksuelt, men jeg sidder nu og har besluttet mig for, at jeg vil ændre mig, så jeg gør det ikke. Jeg skrev så til hende, at jeg savnede hende. Hun sagde, hun også savnede mig og hun synes, det var hyggeligt at snakke med mig over telefonen. Det blev jeg virkelig glad for at høre.

Grunden til jeg skriver er, at jeg gerne vil vide, om I tror, at der kunne blive noget i fremtiden mellem mig og hende, fordi jeg elsker hende virkelig. Jeg skal til fest sammen med hende om et par uger og jeg havde tænkt mig og snakke med hende, om hvad jeg virkelig føler og at jeg håber, hun vil give mig en chance til. Jeg er så glad for hende og jeg ved bare, at om et par år, så tror jeg bare ikke, at hun vil have mig igen.

Håber virkelig I kan give mig nogle gode råd, til hvad jeg skal gøre. Mange tak!

Hilsen abemand123!:D

(forkortet af redaktionen)

SVAR:

Kære Abemand123

Tak for din mail og for din ærlighed omkring det, der er sket mellem dig og din ekskæreste. Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, og at det går dig på. Det fylder selvfølgelig rigtig meget, når man mister en, man holder af og gerne vil være sammen med. Jeg er glad for at høre, at du kan tale med din mor om det, for det er rigtig vigtigt, at man har nogen at tale med, når man har det sådan.

Fint, at du erkender din del af det

Som du skriver, er der mange ting, du sikkert kunne have gjort anderledes. Sådan er det altid, når vi ser tilbage på noget, som er sluttet – så ville vi ønske, at vi havde gjort tingene bedre eller anderledes, eller vi havde været mere ærlige overfor dem, vi holder af. Du har en stor selverkendelse midt i det hele, og det er det første skridt i den rigtige retning. At du kan sige, at du kan se, at du har været for hård ved hende, og at du har hængt hende ud foran dine venner for at virke sej, det synes jeg er stort.

Hold fast i din beslutning om forandring

Jeg behøver nok ikke fortælle dig, at det føles som at få en kniv i ryggen, når en man elsker behandler en dårligt overfor andre og ikke er loyal. Jeg synes også, det er stort, at du har sagt til hende, at du kan se, det er forkert. Det tror jeg betyder rigtig meget for hende. Jeg kan mærke på dig, at dit ønske om at forandre nogle ting er ægte og at du gør alt, hvad du kan, for at holde fast i det.

Uanset hvordan det kommer til at gå med din ekskæreste, er den selverkendelse du har fået utrolig vigtig, og den vil uden tvivl komme til at betyde rigtig meget for både dig selv og for mennesker omkring dig. At beslutte sig for at prøve at blive en mere ægte og ærlig person, som ikke gør ting mod andre for at imponere eller for at virke sej er både meget modent og stærkt. Jeg håber meget for dig, at du holder fast ved den beslutning og ved det, du mærker, er det rigtige at gøre!

Tid til eftertanke

Du spørger, om jeg tror, der er en fremtid for dig og din ekskæreste. Det er selvfølgelig utrolig svært at sige noget om fremtiden, men jeg synes, det er rigtig godt, at I allerede nu kan tale sammen igen, og at I oven i købet kan have det godt sammen og hygge jer over telefonen. Du foreslog for din eks, at I skulle tage en pause og tænke over tingene, og på en måde er det jo det, I er i gang med nu. I holder en pause, mens I begge tænker og mærker efter, hvad I virkelig gerne vil.

Giv hende god plads og tid

Jeg tror, det bedste, du kan gøre lige nu, er at give din eks lidt plads og tid, så hun kan finde frem til, hvad hun tænker og føler omkring det hele. Når du så samtidig holder fast ved din beslutning om at være en god ven og en rigtig sød fyr overfor hende (og overfor andre også) så tror jeg, at du gør, hvad du kan gøre lige nu. Så er det op til hende, om hun kan se, at du virkelig mener, hvad du siger, og at du stadig elsker hende.

Uanset om du får hende tilbage eller ikke, så er det den bedste måde for dig og for hende at være i det på. Jeg forstår godt, at det kan være svært og meget trist, at I ikke er sammen som kærester lige nu, men nogle gange må man turde give slip på noget for ikke at kvæle det. Hvis hun vil, kommer hun tilbage til dig. Hvis hun ikke vil, er det bedst, at det slutter her.

Jeg håber meget, at du kan bruge det, jeg har skrevet til noget, og at du kan være rolig og tålmodig midt i det hele.

Alt det bedste til dig,
Eva