Har jeg en fremtid med min ekskæreste?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg skriver til jer, da jeg virkelig har brug for hjælp til at få styr på mine egne tanker. Jeg er 21 år gammel og har en kæreste på 24 år, som jeg har været sammen med i 1½ år og boet sammen med i snart 1 år.

Jeg begyndte allerede at spekulere i, om forholdet nu også var det jeg ville, da vi flyttede sammen. Det kom som en stor overraskelse for mig, hvor meget han spillede computer, og det var et stort problem for mig, da jeg hurtigt kom til at føle, at jeg ‘kedede’ mig derhjemme.

Jeg har flere gange efterlyst, at vi skulle lave nogle flere ting sammen, og det har vi også gjort en lille smule. Min største drøm er at komme ud at rejse med ham, men det har han desværre ikke råd til, da han hellere vil prioritere en rejse med hans familie til næste år og et kørekort.

Det endte med, at jeg slog op med ham for et par dage siden. Inden da havde jeg snakket med både min mor og nogle veninder, og jeg havde også allerede arrangeret med en anden veninde, at hun kunne flytte ind i lejligheden sammen med mig, når han havde fundet noget andet.

I går fik vi en lang snak om hele vores forhold og alle vores tanker, og jeg var vist lidt for hurtig til at sige, at jeg gerne vil give det en chance mere. For jeg ved stadig ikke, hvad jeg vil, og på den anden side har jeg også en veninde, der vil blive virkelig sur, hvis jeg ændrer mening nu.

Jeg kan som sagt ikke finde hoved og hale i mine egne tanker. Om lidt skal jeg på en ferierejse med min veninde. En tanke for mig har været, om jeg måske skulle lade ham flytte hjem og give ham en chance indtil da?

Jeg beklager den lange besked, men jeg glæder mig meget til at høre, hvad I tænker om hele situationen.

Tusind tak på forhånd!

J, 21

SVAR:

Kære J

Du har i en længere periode – ja, næsten helt fra starten, da du flyttede sammen med din kæreste – været i tvivl, om jeres forhold er noget, som du har tro på, kan udvikle sig til det, du har ønsker og drømme om.

Drømme og ønsker for parforholdet

Mange af de ønsker og drømme, man kan have for et parforhold, kan være temmelig urealistiske, og det er vigtigt, at man prøver at forholde sig til dem og spørger sig selv, hvor vigtige de er i forhold til at være sammen med én, man virkelig elsker. Men samtidig er det også vigtigt at gøre sig de tanker, som du gør: Om den anden virkelig er den, du gerne vil blive gammel sammen med, og om man sammen har noget, der kan bygges på – til glæde for begge parter.

Jeg ved ikke, hvad det var, der i sin tid knyttede jer sammen, og hvad du faldt for hos ham. Om I mødtes et sted, hvor I har fælles interesser, og om I undervejs har talt dybere sammen om jeres forventninger til parforhold og fælles liv. Men det er vigtigt, for at et parforhold kan fungere – i det mindste når den første forelskelse er blegnet lidt, og det er blevet hverdag. Og det er derfor også noget, som du kan og bør tage med i dine overvejelser i forhold til fremtiden.

At have fælles ønsker og interesser

Personligt forstår jeg godt din irritation og frustration over din kærestes store tidsforbrug på computerspil. Og selvom han indimellem prøver at imødekomme nogle af dine (rimelige) ønsker om at gøre noget mere sammen, skal du nok spørge dig selv, om du fremover kan leve med det, hvis det er noget af det, han helst vil bruge tid på. Når han samtidig hellere vil på ferie med sin familie og bruge sine penge på et kørekort end at rejse sammen med dig, tror jeg, du allerede har set i øjnene, at du måske ofte kan komme i anden række, når det gælder hans ønsker og interesser.

I tvivl

Nu har du så taget initiativ til opbrud, og efterfølgende er det meget naturligt, at du kommer i tvivl. I har levet sammen i et år og er blevet knyttet sammen i dagligdagen og samlivet, og det er tydeligt, at du også har været og stadig er meget glad for ham. Men hvis I ikke har så meget til fælles og ikke har – i det mindste nogle – sammenfaldende ønsker og forventninger til jeres fremtidige samliv, er der måske ikke så meget at bygge videre på, så kærligheden kan vokse. Og så er det bedre at tage skridtet fuldt ud nu, i stedet for at forlænge “pinen”. Ellers bliver resultatet ofte det, du har erfaret, at man går og bliver irriteret over alt det andet ved personen, og så dør kærligheden alligevel.

Giv dig god tid

Jeg synes ikke, det er hensynet til din veninde, som skal bestemme, hvad du skal gøre fremover, men jeg tror, det er vigtigt, at du giver dig selv god tid til at finde ud af, hvad du gerne vil i stedet for hurtigt at lade din kæreste flytte ind igen. Det kunne måske være en god idé, at din veninde ikke flytter ind så hurtigt (med mindre du er afhængig af hjælp til udgifterne), så dine tanker og valg ikke afhænger af andre mennesker. Men jeg synes, du skal glæde dig til ferierejsen, prøve at lægge alle disse tanker til side i en kort periode og gøre noget godt for dig selv.

Skriv dine tanker ned

Når du så kommer tilbage, kan du prøve at genoverveje nogle af ovenstående tanker. Og hvis du stadig er i tvivl, vil jeg opfordre dig til at formulere dine tanker og forventninger skriftligt og bruge dem som udgangspunkt for en samtale med din (tidligere) kæreste, hvor han også giver udtryk for sine tanker og forventninger.

Hvis du her oplever, at I taler forbi hinanden, eller hver især kræver mere af den anden, end I selv er villige til at give for at styrke nærheden og kærligheden, tror jeg, det vil bekræfte dig i, at du har truffet den rigtige beslutning ved at slå op med ham.

Du kan evt. læse mere i vores tema At finde den rigtige.

Jeg ønsker dig klarhed og en god ferie.

Mange hilsner
Inge