Hvordan vente med sex til ægteskabet?
Hej AdamogEva.dk
Lige nu står min kæreste og jeg i en lidt svær og træls situation. Jeg har altid været stærkt besluttet på mine kristne værdier, ex helst ikke drikke mig fuld og vente med sex til ægteskabet. Jeg har aldrig haft en kæreste, indtil jeg blev 19 år, og vi har været sammen nu i lidt over et halvt år. Problemet er det, at han har haft sex før, men fortryder det nu efter at han er blevet kæreste med mig og han kan nu godt se en idé med at vente. Det skal også lige siges, at han er vokset op i en kristen familie ligesom jeg, men der skete noget som fik ham lidt væk fra troen. Efter vi er blevet kærester, er han vendt  tilbage til den kristne tro, hvilket er fantastisk!
Men nu til problemet. I de første par måneder af vores forhold, var vi meget gode til at holde fingrene fra hinanden. Det er dog det, som er gået galt nu. Og jeg fortryder så inderligt meget. Vi er ikke kommet der til, hvor han rigtigt har været inde i mig, men vi har gjort ting som handjob og finger. Vi har bedt mange gange til Gud om hjælp til at kunne lade være, men vi falder i igen og igen. Jeg har altid en tom og forfærdelig skyldfølelse efter, og min kæreste har det meget svært ved at se mig sådan. Derfor ødelægger det meget for os. Vi vil hellere ønske at vi lod fuldstændig være og havde fokus på andre ting, som vi kunne gøre sammen i stedet for, altså gå ture, snakke osv. Men ja, så er der så mange, som siger det er godt at være i rum hvor andre også er, men der er bare også noget ved at være alene sammen synes vi, i det at man også psykisk mere mærker hinanden.
Alt i alt vil vi meget gerne have stoppet det, vi ved at vi allerede er gået over grænsen, men har et ønske om ikke at gå hele vejen og vente med sex til ægteskabet. Er der nogle ting vi kan gøre for at vi ikke falder i igen og igen, men at vi straks må få det stoppet, så vi kan nyde hinanden rigtigt i den tid vi er kærester? Og kan vi mon blive tilgivet? Selvom vi ikke kan lade hinanden være seksuelt.
Pige, 19 år

SVAR:
Kære Pige
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg forstår godt, du synes situationen er svær og
træls, men hvor har du gjort dig mange gode overvejelser allerede. Jeg håber mit svar kan
være til hjælp og opmuntring for dig/jer.
Først og fremmest tillykke med at du har fundet en skøn kæreste og at I sammen ønsker
at leve efter Bibelens ord - det er fantastisk!
Det er helt normalt
Når jeg læser din beskrivelse af jeres udfordringer, får jeg lyst til at fortælle jer, at I langt fra
er de første, som oplever det udfordrende at vente med sex - det er helt normalt, at
opleve det som svært.
Fælles grænse
Du skriver at du bliver ramt af en tom og forfærdelig skyldfølelse og at din kæreste synes
det svært at se dig sådan. Ud fra det, opfatter jeg det som om, det primært er dig der er
ramt af skyldfølelsen? Måske er det mest dig, der føler et ansvar for at I ikke går over
grænsen? Det kan være rigtig hårdt og opslidende at stå med det ansvar alene. Jeg vil
derfor opfordre jer til at tage en snak om, hvor jeres fælles grænse er. Helt konkret, kunne
det fx være en aftale om ikke at røre ved hinandens kønsorganer (og bryster) eller en
aftale om ikke at ligge under dynen sammen osv. Det skal være en fælles beslutning og et
fælles ansvar at overholde grænserne. Og husk; det er altid muligt at stoppe op og kigge
hinanden i øjnene og kridte grænsen op igen, hvis I kommer til at gå længere end I
egentlig har aftalt. Det er aldrig for sent at tag et skridt tilbage.
Der er flere gode råd at hente i de her to besvarelser; Svært at holde grænserne, men forlovet til sommer og Hvor går grænsen som kristne kærester
Alenetid
Du nævner også I ofte har hørt det gode råd om at være i rum, hvor der også er andre
mennesker. Det er et fint råd, men som du også selv nævner, har man også brug for at
have alenetid sammen med sin kæreste og det er helt okay. Jeg vil udfordre jer på,
hvordan alenetiden kan se ud:
- Gå en tur, hold i hånden og få snakket en masse.
- Ophold jer i et andet rum end værelset. Måske et rum hvor der ikke er en seng, så I
ikke ender med bare at ligge og putte hele tiden.
- Tag på små dates og oplev ting sammen, så i lærer hinanden endnu bedre at
kende.
- Undgå sengen om aftenen - når I er trætte, er det svært at tage gode beslutninger.
Hjælp og tilgivelse hos Gud
Det sidste jeg vil stille skarpt på, er dit afsluttede spørgsmål: ”Og kan vi mon blive tilgivet? Selvom vi ikke kan lade hinanden være seksuelt".
Og svaret er et kæmpestort JA! Der er altid tilgivelse at hente hos Gud. Han kommer aldrig
til at sige: nu går det ikke længere, du har syndet for meget. Nej, han står altid med åbne
arme og glæder sig over enhver, der vender sig mod ham og beder om tilgivelse. Det
gælder også når det er for hundrede tusinde gang at vi bekender den samme synd for
ham.
”Hvis vi bekender vores synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vores synder
og renser os for al uretfærdighed” (1. joh. 1,9)
Kære pige, I Guds øjne er du fuldstændig vidunderlig, også de dage, hvor du kan føle dig
tom og ramt af skyldfølelse. Det er min største anbefaling til jer at blive ved med at søge
hjælp og råd hos Gud og bede ham om tilgivelse når I falder.
Jeg ønsker jer Guds velsignelse.
De bedste hilsner fra Amalie