Hvor går grænsen som kristne kærester?
Hej, jeg har fået en kæreste på min efterskole. Vi har været venner i mange år, og vi kender hinanden fuldt ud. Når vi ser film, ligger vi altid og krammer og ligger op ad hinanden. Men hvor går grænsen? Hvad siger Bibelen? Hvor må han røre mig og hvor skal jeg sige fra?
Kvinde, 16 år

SVAR:
Kære 16-årige
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Først og fremmest vil jeg ønske dig tillykke med at du har fundet en kristen kæreste, én som du endda kender rigtig godt og har et godt venskab med. Det er et supergodt udgangspunkt for et stærkt parforhold.
Hvor går grænsen med berøring og intimitet, som kristne kærester?
Dernæst vil jeg fortælle dig, at du langt fra er den første der stiller netop det her spørgsmål; Hvor går grænsen egentlig i forhold til berøring og intimitet, som kristne kærester? Det er nemlig et lidt svært spørgsmål, fordi Bibelen ikke giver os en komplet vejledning. Faktisk brugte man ikke rigtig det der med at være kærester på Jesu tid. Langt de fleste blev ført sammen i arrangerede ægteskaber og dermed havde man slet ikke de her dilemmaer om kærestetiden, som mange går rundt med i dag.
Bibelen taler til gengæld en hel del om ægteskab og sex, og netop det, må være udgangspunktet, for her er Bibelen ikke til at tage fejl af. Sex er en gave fra Gud, som hører til i ægteskabet. Du kan evt. læse den her artikel om ”Hvornår sex, er sex ifølge Bibelen?” adamogeva.dk/artikel/hvornaar-er-sex-sex-ifoelge-bibelen
Konkrete råd om intime grænser
Jeg vil gerne give dig nogle konkrete råd til at navigere i dine spørgsmål om hvor grænsen går.
Men først vil jeg minde dig om, at det er et fælles ansvar at overholde grænser. Så derfor; Tal med hinanden. Mærk efter og lav aftaler om hvad I vil og ikke vil og hjælp så hinanden med at overholde jeres fælles aftaler/grænser. Det er ikke kun dit ansvar at sige fra.
Helt konkret vil jeg råde jer til følgende:
1. Undgå at ligge og se film/putte til langt ud på natten. Når I bliver trætte, risikerer I at tage dårlige beslutninger og overskride hinandens grænser.
2. Hav altid lys tændt, så I kan se hinanden i øjnene.
3. Lad være med at røre ved hinandens kønsorganer (og bryster). Med andre ord; Du skal ikke røre ved noget du ikke selv har, før I er gift.
4. Hvis en af jer, er i tvivl, så lad hellere være.
5. Hvis I kommer til at overskride jeres aftalte grænse, så tal sammen og kridt grænsen op igen. Det er aldrig for sent at gå et skridt tilbage.
6. Læs I Bibelen sammen og bed til Gud. Lad ham vejlede jer og finde den gode vej i jeres parforhold og de spørgsmål og dilemmaer der følger med.
Jeg vil til slut også anbefale jer at dykke ned i nogle af de mange artikler der ligger her på Adamogeva.dk. jeg har linket til et nogle stykker nedenfor:
https://adamogeva.dk/svar/efterskolekaerester-hvor-gaar-graensen-for-kys-og-kram
https://adamogeva.dk/artikel/det-er-godt-at-sige-nej-om-gode-graenser
https://adamogeva.dk/artikel/saadan-kan-i-faa-et-bedre-kaeresteforhold
Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke og Guds velsignelse over jeres relation.
Mvh Amalie