Hvilken holdning har I til homoseksualitet?
Hejsa
Okay, så har jeg kigget mig lidt omkring på siden og ledt efter jeres holdninger til homoseksualitet. Jeg er selv kristen og egentlig meget mere end mange andre unge i min omgangskreds.
Jeg er stolt biseksuel og måske endda lesbisk og stadig kristen, fordi jeg mener, Gud vil os det bedste. Jeg mener ikke, det er en synd at have et forhold til en af det samme køn, og der synes jeg, Bibelen tager fejl.
Hvorfor har kaniner af samme køn sex, når de er i løbetid?
1000 år før Jesus' fødsel var det religionen Shintoisme, der eksisterede i Japan. Den gik ikke imod homoseksualitet. Jeg mener, at alle religioner har den samme Gud, og Gud er Gud.
Jeg er meget interesseret i at høre jeres/din mening om homoseksualitet. Gud skabte synden, så man kunne synde. Regler er til for at blive brudt.
Hilsen M, 17 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit brev og for din interesse for at lytte til vores/min holdning til homoseksualitet. Det er interessen for andres synspunkter og viljen til at være i samtale, der kan lære os noget om livet og hjælpe os til at leve det bedst muligt.
Glæde ved at tro på Gud
Når jeg læser, hvad du skriver, ser jeg en frimodig glæde ved at tro på Gud og leve det liv, som han har givet dig. Det er en glæde, som jeg deler, og jeg kan kun være enig med dig i, at Gud vil os det bedste.
Hvem og hvordan Gud er
For at kunne svare på dit spørgsmål om homoseksualitet er jeg nødt til at begynde med at skrive noget om Gud, og hvad der siges om Gud i den kristne trosbekendelse. Dem er der jo flere af, men du kan sikkert huske den, som man bruger ved barnedåb i folkekirken. Den kristne tro, som man ved dåben siger, at man tror på, er en tro på, at der findes en Gud, som har skabt verden, og at han sendte sin søn, Jesus, som menneske for at lide, dø og opstå igen, og nu regerer han med sin far i Himlen og har sendt sin Helligånd til os, så vi kan tro på ham.
I mine øjne er det altså ikke er den samme Gud, alle religioner tror på. Kristendommen påstår, at det kun er ved at tro på Jesus, vi kan komme til at kende Gud. For det andet: Hvis vi skal finde ud af, hvem Gud er, og hvordan vi bedst lever vores liv her på jorden, skal vi lytte til Jesus og det, som han har lært os. Og det kan vi kun i Bibelen.
Nogle regler er det dumt at bryde
Jeg kan godt lide, du skriver, at “regler er til for at blive brudt”, for vi bliver nysgerrige overfor det, som er forbudt og vil gerne prøve grænser af. Det kender jeg godt. Men der findes regler, som det vil være dumt at bryde; fx at køre over for rødt lys, for det kan man dø af.
Og der findes en livsregel, som siger, at Gud ved bedst. Den kan man protestere imod, og man kan være træt af den – det kan jeg virkelig selv være – men sådan er det bare. Jeg mener, det ikke er sådan, at man bare kan tage de ting fra Bibelen, som man godt kan lide, fx at Gud er kærlighed, og så være ligeglad med de ting, som man ikke bryder sig om.
Bibelen giver vejledning til det bedste liv
Bibelen vejleder os til, hvordan vi bedst lever livet. Ikke som en stor pegefinger, der finder fejl og opstiller forbud og kvæler livet. Men som en ringfinger, der med kærlighed vejleder mig til netop at leve kærligt. Jeg tror ikke, Bibelen tager fejl, for jeg tror, at Jesus er Guds søn, og at han kender de sande og gode svar på livets mange spørgsmål.
Så når Bibelen vejleder til, hvordan vi bedst kan glæde os over seksualitetens gave og giver grænser for, hvordan den skal udleves, tror jeg, at jeg får et sundt og godt menneskeliv ved at følge det.
Holdning til homoseksualitet
Når du spørger til en konkret holdning til homoseksualitet, vil jeg derfor holde mig til den bibelske vejledning og holdning. Og den bibelske vejledning er, at seksualiteten er en gave fra Gud, som bør udfolde sig i ægteskabet mellem en mand og en kvinde.
Der er flere konkrete skriftsteder i Bibelen, som afviser homoseksuel praksis. Det er ikke en afvisning af homoseksuelle mennesker, for ethvert menneske er elsket af Gud, uanset om man opfatter sig selv om hetero-, bi- eller homoseksuel eller noget helt fjerde. Men den bibelske vejledning er klar: Seksuel praksis hører hjemme i et ægteskab mellem én mand og én kvinde.
Måske har du allerede fundet og læst svaret Hvad mener I om homoseksualitet? men ellers kan du læse mere der og i vores artikel Hvad er homoseksualitet?
Hvis du ikke synes, du fik svar på dit spørgsmål eller gerne vil have noget uddybet, er du meget velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen
Brian
Opdateret 13.10.2020