Jeg kan ikke være kristen og homoseksuel – kan I råde mig?
Hej. Jeg er en kristen dreng på 15. Jeg elsker at læse i Bibelen og andre kristne bøger, lytte til kristen musik osv.
Jeg føler mig tiltrukket af drenge, jeg er udmærket klar over, at homoseksualitet er afskyeligt i Biblen (og Guds øjne). Det er dog ikke forkert at være homoseksuel, så længe man lever i cølibat. Så jeg må hellere lade være med at være den jeg i virkeligheden er, og leve med aldrig at må få et fysisk forhold, ellers kommer jeg i helvede.
Hvordan skal jeg acceptere min overbevisning, når den er imod det, jeg ønsker at være?
Jeg er så trist.. Mit liv bliver så besværligt, hvis jeg ikke giver min religion (som betyder meget for mig) helt op.
Dreng, 15 år

SVAR:
Hej
Hvor er det godt, du skriver! Din situation er alt for tung til, at du skal gå og slås med det selv. Så det er super, du søger hjælp.
Beskrivelsen af din kamp
Jeg er rigtig glad for at høre, du er kristen og ønsker at blive ved med at være det. Det er den absolut bedste og vigtigste beslutning, man kan tage! Men jeg kan godt forstå, du synes, det ser helt umuligt ud. Du beskriver den dybe splittelse i dig: På den ene side oplever du dig som homoseksuel og ønsker at leve det ud. På den anden side er du kristen og ved, hvad Gud siger om det ønske.
Du forudser en kamp, der bliver så forfærdelig, at du tænker, det måske er bedst at droppe Gud, for det er ikke til at forestille sig et helt liv, hvor du skal bekæmpe og afvise din seksualitet.
Find en at tale med
Jeg forstår sandelig godt, du oplever det som ret håbløst. Det er du bestemt ikke den første, der har gjort i den situation. Jeg tror, du har brug for at få hjælp til at se, hvordan håbet og fremtiden kan se ud for dig. Derfor vil jeg opfordre dig til at finde en voksen, du har tillid til, og dele dine tanker med den person. Ingen af os kan magte at gå med tunge tanker helt alene, så derfor håber jeg, du ikke prøver at kæmpe denne kamp selv.
Du kan også tage kontakt til KNUS. Det er et kristent netværk for mennesker, som oplever deres seksualitet udfordrende.
Seksualiteten er foranderlig
Du lyder meget sikker på, at du er homoseksuel. Det kan jeg godt forstå, fordi du oplever dig tiltrukket af drenge. Du er kun 15 år – og det betyder, at du er i den alder, hvor din seksualitet stadig er under udvikling. Derfor kan det godt være, den ikke er fastlåst på det, du oplever nu, men er under forandring. Det har vi skrevet en del om i forskellige artikler og svar her på siden, og her er et svar, som jeg vil anbefale dig at læse: Hvad mener I om homoseksualitet?
Det kan også være, du bliver ved at have homoseksuelle følelser resten af dit liv. Det er der ingen, der kan vide eller fortælle dig lige nu. Under alle omstændigheder er du Guds barn, og han elsker dig uanset!
Jeg ønsker dig Guds hjælp i alt det her.
Venlig hilsen
Sprint
Opdateret 14.10.2020