Kan I hjælpe med min konflikt mellem tro og seksualitet?

Vis spørgsmål

Hej, jeg står i et svært dilemma.

Jeg oplever meget for tiden at være i tvivl om min seksuelle orientering. Jeg oplever at svinge meget mod homoseksualitet og føler mig tiltrukket af mænd. Men jeg ved ikke, hvordan jeg bør forholde mig til dette. Jeg blev personlig kristen for fem år siden og tror på hvert et ord skrevet i Bibelen. Men jeg har bare svært ved at føle Guds hjælp til, om jeg gør noget forkert, om jeg bliver trukket i fordærv, eller jeg bare bør leve det ud, som jeg nok inderligt ønsker lige nu!

Hjælp! 

DK, 20 år

SVAR:

Hej DK

Fint at du skriver til os.

Helt almindeligt

Det du oplever er ikke unormalt. Det er helt almindeligt at opleve homoseksuelle følelser som teenager. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være sikker på din seksuelle orientering, men det kan godt være, at du både nu og i fremtiden må leve med at være i tvivl.

Gud vil dig!

Dejligt, at du er blevet en personlig kristen. Tillykke med det! Det glæder mig meget. Jeg håber virkelig, du oplever, at Gud er med dig i din hverdag. Både når det går godt, og når du kæmper med det, som er svært. Husk, at Gud også vil dig, når du fejler.

Jeg forstår dig sådan, at du accepterer, at Bibelen omtaler sex mellem to mænd som noget, Gud ikke ønsker, vi skal gøre. Så jeg vil ikke anbefale, at du lever dine følelser ud. Jeg giver dig ret i, at det er svært for os mænd, der tiltrækkes af mænd, at leve med den uopfyldte lyst.

Tal med andre

Det kan være rigtig godt at finde én at snakke om dine følelser med. Hvis du ikke lige selv kender en, du kan henvende dig til, kan du her finde en liste over, hvem vi anbefaler.

Det er også godt at finde andre kristne med en homoseksuel orientering, som du kan sparre med. Der er netop i år oprettet et nyt netværk med det formål. Se mere på KNUS.

Guds tilgivelse rykker!

Endelig skal du huske, at hvis vi bekender vores synder, er Gud trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed (Johannes’ Første brev kapitel 1 vers 9). Når vi falder i synd, må vi bede Gud om tilgivelse. Vær derfor ikke for hård ved dig selv, men husk, at du er et menneske, som Gud elsker. Det er derfor, han gerne vil støtte og hjælpe dig i din kamp.

De bedste hilsner
Peter

Opdateret 20.10.2020

Annoncer