Hvad skal jeg gøre, når jeg er forelsket i en anden end min kæreste?

Vis spørgsmål

Jeg er en kvinde på 20 år, der har været i et langdistanceforhold i tre år. Jeg skriver nu, fordi jeg er frustreret. Meget frustreret. Jeg har hele tiden været glad for min kæreste, og vi er ved at skulle flytte sammen ... Men jeg er blevet forelsket i en anden. Det er en af min kærestes bekendte, og jeg aner ikke engang, om han føler noget som helst for mig.

Jeg har læst mig frem til, at det er meget normalt at føle det sådan, hvis man mangler noget i sit forhold. Jeg ved ikke, hvad jeg mangler i mit forhold til min kæreste. Måske noget mere nærvær? Vi er bare så tæt på målet nu, hvor vi har mulighed for at flytte sammen. Jeg er presset, fordi vi tit har tænkt, at det skulle være ham og jeg for altid, men jeg føler mere og mere, at jeg ikke er klar til at slå mig ned og binde mig. Det føles åndssvagt, for jeg ved, at jeg elsker min kæreste, men jeg ved ikke, om vi er de rette for hinanden.

Jeg ved ikke, om jeg skal fortælle ham, hvad jeg føler for den anden fyr – velvidende at jeg ødelægger min kæreste og formentlig også vores forhold – eller om jeg skal prøve at komme ind på den anden fyr – velvidende at chancen ikke er der og aldrig har været der ...

Jeg er så ked af det. Jeg er ked af det, fordi jeg føler mig rådden indeni over at være den kæreste, der forelsker sig i en anden, og jeg er ked af, at jeg ikke har chancen for at være sammen med andre af resten af mit liv. Den anden fyr er hverken mere eller mindre dejlig end min kæreste, men jeg føler sådan en stærk connection til ham. Det er ikke følelsen af at være forelsket og at være svævende – det er følelsen af at være en nar, en forræder og et elendigt menneske, fordi jeg tror, at jeg kan få omsorg fra et menneske, der måske slet ikke ønsker mig i sit liv.

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig ...

SVAR:

Hej kvinde

Tak for dit spørgsmål – det er nogle vigtige tanker, du går med, og jeg forstår godt, hvorfor du har de følelser.

JEG HAR SELV PRØVET DET

For nogle år siden gik jeg faktisk med tanker og følelser, der ligner dine. Jeg skulle giftes, og pludselig tænkte jeg meget over, at jeg aldrig igen ville få en anden kæreste, og om det virkelig var ham her, jeg ville være sammen med resten af mit liv. Måske var det derfor, jeg også pludselig fik øje på en anden fyr, men jeg snakkede nærmest ikke med ham, og jeg giftede mig med ham, jeg skulle giftes med. Det var et godt valg!

DU ELSKER DIN KÆRESTE

Flere gange skriver du, at du både elsker og holder rigtig meget af din kæreste, og de følelser skal du holde fast i. Det er slet ikke sikkert, at græsset er grønnere på den anden side. At være i et langdistanceforhold er en prøvelse, og det kræver arbejde fra begge parter. Heldigvis er der gode digitale muligheder, I kan bruge, og som I sikkert har brugt en masse. Det kan du læse mere om i et svar til en anden: Langdistanceforhold – hvordan får vi en god kommunikation?

Når I har holdt sammen i tre år på langdistance, tænker jeg, I er gode til at kommunikere med hinanden og har opbygget en kærlighed til hinanden, der er langt mere end en forelskelse. Læs mere om forskellen på forelskelse og kærlighed i de her artikler og se, om der er noget, du kan genkende dig selv i:
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis

AT STÅ OVERFOR EN LIVSÆNDRING

Du skriver, at I skal til at flytte sammen, og det giver tankerne frit spil til at tvivle. Tvivl er en god ting, for det får dig til at mærke efter, hvad du egentlig tænker og føler. En veninde fortalte mig engang, at man skal tvivle, alt det man kan og byde tvivlen velkommen og høre, hvad den har at sige, inden man bliver gift. Men når man er gift, og tvivlen banker på døren, skal man afvise den og sige, at den ikke har noget at gøre her. Jeg ved godt, I ikke skal giftes men flytte sammen. Det er en stor ting og rummer jo meget af det samme som at blive gift. Det har vi skrevet noget om i artiklen At flytte sammen.

Du skriver også, at I “har tænkt, at det skulle være ham og jeg for altid”, så det er tydeligt for mig, at du/I står overfor en stor beslutning, der ændrer jeres liv for altid. Derfor er det helt naturligt, at tanker som dem du går med, kommer frem.

TAL MED DIN KÆRESTE

Den bedste medicin for et parforhold er god kommunikation. Tal derfor med din kæreste om dine tanker. Du behøver ikke nævne, hvem du er forelsket i, men fortæl hvad der foregår inde i dit hoved.

Det er også vigtigt, I får talt om, hvilke forventninger I har til at flytte sammen, og hvilken betydning det har for jer. Prøv at mærke efter, hvorfor I vil flytte sammen. Mærk også efter, om det er bedre, I venter lidt og måske prøver at være kærester et stykke tid, mens I bor tæt på hinanden. I kan også overveje, om I i virkeligheden er klar til at forpligte jer på hinanden for alvor, for så kan I jo ligeså godt blive gift. Det kan give noget ro og stabilitet i følelserne at tage den beslutning – især hvis man tænker om ægteskabet, at der ikke er nogen bagdør ud af det, fordi man har lovet hinanden at arbejde på kærligheden og forholdet resten af sit liv.

RESPEKT

Jeg har stor respekt for, at du skriver så åbenhjertigt om dine tanker og følelser. Det er godt at tænke og mærke efter, og det er godt at kunne bede om hjælp, når man har brug for det. Jeg håber, mit svar kunne give dig noget ro, og jeg ønsker jer det bedste fremover.

De bedste hilsner fra
Louise