Hvad kan jeg gøre for ikke at være så jaloux hele tiden?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er en dreng på 16 år, som er er alt for jaloux. Jeg er godt nok ikke sammen med hende endnu, men det er kun et spørgsmål om tid. Men det der er problemet er, at jeg er alt for jaloux. Jeg er jaloux over de mindste ting, som hvis hun bare liker en andens profilbillede på facebook. Og når det så bliver værre og hun begynder at sidde på andre drenge til fester osv. kan jeg slet ikke klare det. Hvad kan man gøre for ikke at skulle gå og være så jaloux hele tiden, og hvad vil i mene er den rigtige løsning for mig?

Henrik, 16 år

SVAR:

Kære Henrik

Tak for dit brev til AdamogEva.dk.

Du spørger, hvad man kan gøre for ikke at være så jaloux hele tiden, og hvad den rigtige løsning kan være for dig. Jeg ved ikke, hvad den rigtige løsning vil være for dig, men jeg vil give dig mine tanker omkring din følelse af jalousi, som jeg så håber, at du kan bruge.

Det er super fantastisk at være forelsket og på nippet til at få en kæreste. Det er en dejlig og spændende tid, hvor glæden og forelskelsen gerne skal være det mest dominerende. Så derfor kan jeg så godt forstå, at du gerne vil have ”tricks” til at ikke at gå og være jaloux.

Jalousi – en svær størrelse

Jalousi er en rigtig svær følelse, der opstår, når der er nogen eller noget, man er bange for at miste eller af frygt for at miste kærligheden. Men hvis du giver jalousien lov til at fylde i dit liv og jeres kommende forhold, vil du opleve, at jalousien ødelægger den kærlighed, du netop er så bange for at miste. Både kærligheden til din kæreste, men i værste fald også til dine venner, omgivelser og dig selv.

Mange i et parforhold oplever en grad af denne frygt eller angst. Og for nogle kan den fylde rigtig meget – nogle gange med god grund og andre gange ikke. I udgangspunktet bestemmer man ikke selv hvilke følelser, man oplever/mærker. Men det er muligt at arbejde med sin jalousi – og vigtigt!

What to do?

Det første skridt til at bekæmpe følelsen af jalousi er erkendelse af, at du har det sådan. Dernæst må du prøve at finde ud af årsagen.

  • Er det mon fordi, at du blevet svigtet af en tidligere kæreste?
  • Har du selv svigtet en kæreste?
  • Har du altid været jaloux, eller er det først kommet nu?

Jeg tænker, at din kommende kæreste kan blive en stor hjælp. Tryghed og tillid er vigtig i et forhold. Hvis I skal trives i et forhold, er det vigtigt, at I har tillid til hinanden, og at I åbent kan tale om, hvordan I har det. Blandt andet er det vigtigt, at I trygt kan fortælle hinanden, hvis den anden gør eller siger noget, som gør én ked af det eller skaber utryghed. I dit forhold er det vigtigt, at du kan fortælle din kæreste, hvordan du har det. At du kan fortælle din kæreste om din jalousi, og at du er ked af, at du er så jaloux. I skal tale sammen om det, som er så svært. Tal om det på et tidspunkt, hvor du ikke er jaloux – men hvor der er tid og plads til en go´ snak.

Men du må også give hende plads i forholdet til at være hende selv – og ikke lave hende om. Hvis kærligheden skal have lov til at vokse, kræves der tålmodighed, ærlighed, tillid og tryghed.

Læs evt. artiklen:

Jalousi og kærestesorg

Er jeg go´nok?

Jalousi kan opstå på baggrund af flere ting eller hændelser. Men årsagen er måske svær at få øje på. Jeg tænker, at det er rigtig vigtig, at du overvejer, hvorfor at du er jaloux. Handler det måske mere om, hvordan du har det indeni og med dig selv. Mange oplever usikkerhed omkring spørgsmålene: Hvad er jeg værd? Kan de andre li´mig?, Er jeg go´ nok?

Måske kan du få noget ud af at læse artiklen:

Hvad er jeg værd?

Hvis du når frem til, at det handler mere om dit selvværd og dine ”gamle erfaringer” eller ikke kan finde frem til årsagen til jalousien, så tænker jeg, at du skal opsøge en terapeut eller psykolog. Nogle gange kan vi ikke selv løse vores problemer, og det kan være til stor hjælp at blive hjulpet på vej.

Giv kærligheden tid….

Og til slut tænker jeg, at du og din kommende kæreste skal give jeres forhold tid til at vokse og gro. Brug tiden på at lære hinanden at kende, snak sammen, lav ting sammen, del tanker med hinanden. Det er alt sammen med til at skabe tillid og tryghed i et parforhold. Giv kærligheden tid……

Jeg håber, at mine tanker omkring dine spørgsmål kan hjælpe dig og kærligheden lidt på vej - og jage jalousien på afveje……

De bedste hilsner

Karina