Er vi venner eller kærester?

Vis spørgsmål

Jeg har mødt en fyr, som jeg synes godt om og er blevet glad for. Vi har fra starten datet, og det er blevet mere seriøst, eftersom det har stået på i lang tid. Men jeg har ikke sommerfugle i maven. Det har han sagt, at han heller ikke har, men at han gerne vil have mig.

Jeg føler heller ikke noget specielt, når vi kysser. Jeg kan ikke finde ud af, om der burde være forelskelsesfølelser, så det ikke bliver venneagtigt. Kan det have noget med min alder at gøre, at der ikke er de store følelser, eller går jeg på kompromis? Hvordan ved man, om man burde være venner fremfor i et forhold?

H, 28 år

SVAR:

Hej H!

Tak for din korte besked, hvor du meget præcist får fortalt om dine udfordringer i parforholdet.

Forelskelse

Det lyder lidt, som om du har særlige forventninger til, hvordan du skal føle, når du er forelsket. Men parforhold kan starte på mange måder, og et godt venskab er en rigtig god måde at begynde et forhold på. Din partner skal jo være din bedste ven for resten af livet – også når de store følelser ikke længere er der. Følelser kommer og går, og dem kan man ikke bygge et ægteskab på, men det er selvfølgelig dejligt at være rigtig forelsket, og der fornemmer jeg, du måske synes, der mangler noget i jeres forhold.

Følelser kan lukkes ned

I artiklen Kærlighed og forelskelse beskrives, hvordan man kan give følelserne plads eller lukke ned for dem. Noget tyder på, at du måske på et tidspunkt har valgt at lukke lidt ned for dine følelser. Det kan være, fordi du er blevet såret i et tidligere forhold, eller fordi du har haft for mange forhold. For nogle kan mange korte forhold have den bivirkning, at man mister evnen til rigtigt at binde sig. En del tror også, at man kan være bollevenner, men det er min erfaring, at den livsstil giver mange knuste hjerter og dybt sårede følelser.

Om at passe sammen

Det er sådan, at for de fleste kvinder er relationen og trygheden meget vigtige, før de kan give sig rigtigt hen. Kvinder er sårbare, fx når de er gravide eller har små børn, og instinktivt søger vi en makker, som vi ved vil passe på os i denne sårbarhed! Det kan altså være, at dine følelser prøver at fortælle dig noget, din forstand ikke vil se. Artiklen Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA kan hjælpe dig til at overveje, om I passer sammen.

Hjælp til parforhold

Måske ville det være en god idé, hvis du og din kæreste tog et PREP-kursus. Det er sådan et kursus, der giver jer mulighed for at tale om de ting, der er vigtige i det lange løb, når I – måske – skal til at indgå i et nært kærlighedsforhold. På den måde får du øjnene op for hans kvaliteter, og så kommer forelskelsen måske helt af sig selv.

Kærlighed kan vokse

For mit eget vedkommende kan jeg nikke genkendende til det, du skriver. Som ung var jeg sjældent forelsket, og ham, som jeg nu er gift med på 35. år, var jeg ikke særligt forelsket i! Jeg VIDSTE bare, at der var noget ved ham, som jeg kunne bygge på. Og det viste sig at være sandt! Den store kærlighed er kommet lidt efter lidt, og mange gange er kærligheden et valg.

For tiden er der meget fokus på store følelser. Adskillige unge er “forelsket i forelskelsen”, og nedenstående artikel er nok skrevet til den situation, men den er alligevel god at læse: Et trin ad gangen er det mest sikre

Jeg ønsker dig Guds rige velsignelse i livet fremover!

Venlig hilsen
Tove