Langdistanceforhold – hvordan får vi en god kommunikation?
Hej AdamogEva
Min kæreste og jeg har været sammen i knap to år og bor en del timers offentlig transport fra hinanden. Vi mødtes på efterskole, og nogle måneder inde i forholdet skulle vi så hver til sit, men det var en naturlig indstilling fra begge sider, at vi ville gøre alt for at blive sammen.
Første år var især hårdt, fordi vi begge skulle falde til i gymnasiet og egentlig hellere ville være sammen, men nu trives begge rigtig godt. Vi ses ca. en gang om måneden og altid i ferierne.
Et problem der dog har varet i omkring et halvt år er, at det er virkelig svært at finde tid at snakke sammen. Jeg savner ham rigtig meget, og da han ikke fungerer så godt med kommunikation over tekst, vil jeg gerne have faste aftaler om, hvornår vi snakker. Det har jeg bare virkelig svært at kræve, da han ofte er sammen med sine kammerater, og jeg vil ikke have, han bare skal smutte fra det. Jeg vil heller ikke give ham følelsen af, at han sårer mig, for jeg kan mærke, at han for alt i verden ikke vil det.
Jeg har ofte prøvet at sætte ord på dette for ham, men jeg er selv forvirret omkring det, og jeg tror egentlig, han har brug for en klar udmelding. Han prøver at forstå mig, det ved jeg, men vi har jo forskellige behov. Problemet er nok, at jeg har virkelig svært ved at vide, hvor grænsen går for, hvad der er rimeligt at kræve, men jeg ved, at jeg savner at snakke med ham, og jeg synes, at kommunikationen i et forhold er ret vigtig. Jeg vil gerne noget, jeg føler er en stabil kommunikation. Hvordan vil det være bedst at sætte ord på dette for ham? Hvad kan jeg tillade mig at sige, uden at det gør noget skidt for vores forhold?
Mvh. E, 18 år

SVAR:
Kære E
Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Jeg kan ikke give dig det endelige svar, men jeg vil skrive nogle tanker, som måske kan hjælpe dig videre.
Din bekymring er reel
Langdistanceforhold kan være udfordrende og kræver ekstra arbejde, netop fordi man ikke er tæt på hinanden, mærker hinanden og føler hinanden lige så ofte som i andre forhold. Derfor er det et meget vigtigt spørgsmål du kommer med.
Fokus på kommunikation
Du har fuldstændig ret i, at kommunikation i et forhold er utroligt vigtig – især i langdistanceforhold! Her har man ikke den tætte, intime kontakt i hverdagen, og man kan derfor føle sig endnu længere fra hinanden. Derfor er det vigtigt, at kommunikationen fungerer, og at man deler tanker og hverdagens små og store ting for på den måde at være tæt på hinanden.
Stabil kommunikation – JA!
Du skriver ikke, hvor ofte I taler sammen; om det er hver dag, flere gange om dagen eller et par gange om ugen. Der er intet facit på, hvor ofte man skal tale sammen, eller hvor længe man skal tale sammen. Det vigtige er, AT man taler sammen, og at begge kan være i det. Jeg tænker, en stabil kommunikation helt sikkert vil gavne jeres forhold.
Der er mange måder at gøre det på, men min egen erfaring er, at det fungerer godt at tale sammen hver dag og vende dagens oplevelser og tanker. Da min mand og jeg var kærester og boede langt fra hinanden, ringede den op, som først gik i seng eller fik ro på om aftenen. Nogle gange kunne vi tale i flere timer, andre gange var det nærmest bare et “godnat”. Det kom helt an på, om den anden var ude med vennerne eller sad derhjemme, men vi fik talt sammen, og der var forståelse for, hvis den anden var optaget, fordi vi også fik snakket mere på andre tidspunkter.
Tal med ham om det
Når det fylder så meget hos dig, er det vigtigt, I får snakket om det. Sæt jer ned og få afklaret hinandens behov (det er vigtigt i alle livets situationer)! Hvor ofte har du brug for, at I snakker sammen? Hvor ofte har han? Måske skal det ikke være tilfældigt, hvornår I lige får snakket, og måske behøver der ikke være sket noget særligt, for at I griber telefonen og får snakket sammen. Måske er det et godnat hver dag, hvor I får vendt dagens oplevelser eller bare sagt godnat. Måske er det tre faste dage om ugen?
Jeg tror ikke, du skal være bange for at sige noget, der kan være dårligt for jeres forhold. I længden vil det vil være dårligt for jeres forhold ikke at få snakket om det.
Sæt det i rammer
Du skriver, han har brug for en klar udmelding, hvilket altid er rarest for begge parter. I skal bare være sammen om at finde frem til denne klare udmelding.
Jeg tror, det er vigtigt, at I får sat det lidt i faste rammer, så I ved, hvad I kan forvente af hinanden. Så kan man se frem til samtalerne og samtidig slappe af resten af tiden, fordi man ikke hele tiden skal tænke på, hvornår man mon snakkes ved igen. Dermed ikke sagt, at der ikke også er plads til spontanitet, hvor man bare ringer for at sige “Jeg savner dig”, “Jeg elsker dig” eller “Jeg ville bare lige høre din stemme”. Det er bare ekstra guld i posen!
Gør brug af moderne muligheder
Til sidst et lille forslag til din kreative side. I dag er der mange muligheder for at sende beskeder til hinanden. Indtal en besked eller lav en videobesked til ham. Måske har han mulighed for at gøre det samme for dig. Så er I ikke så låste på at have faste tidspunkter hele ugen, hvis der kommer noget i vejen for, at I kan tale sammen, fx hvis han er ude med vennerne, eller du selv skal noget. Så kunne en besked måske være: “Jeg når det desværre ikke i aften, men jeg lægger en besked til dig, når jeg skal sove.”
Konkret vil jeg råde dig til
Mange hilsener
Tabita