Seksuel synd tynger mig – hvordan skal jeg komme videre?
Hej!
I løbet af sidste år fik jeg en kæreste, som jeg var vild med, og er det stadig i dag. Problemet er bare, at hun slog op med mig for nylig. I løbet af den sidste periode af forholdet, når vi havde ligget og set film osv. faldt hun nogle gange i søvn. Det skal lige siges, at vi begge er kristne, og vi skulle ikke have sex før ægteskabet eller noget. Men når hun sov, gjorde jeg de mest forfærdelige ting: Jeg rørte ved hendes bryster, jeg fik hende til at røre ved mig, og heldigvis nåede jeg ikke at køre det længere end det.
Jeg vidste hele tiden, at det var forfærdeligt at gøre, men jeg har først tænkt meget over det på det seneste, og hun konfronterede mig med det få dage, inden vi slog op, for hun vidste det godt. Jeg tænker, at det er værre end hvis jeg havde drukket, hvis vi havde haft sex (for da havde vi da i det mindste begge to gjort det), og værre end hvis jeg havde dræbt nogen. Jeg ved, at Djævelen bruger sådanne ting til at isolere en, og han prøver at sige, at jeg er forfærdelig og intet værd på grund af det, jeg har gjort, og jeg har meget svært ved ikke at give ham ret!
For nylig er jeg begyndt at se nogle amerikanske prædikener, som alle sammen handler om forhold efter Bibelens metode, og jeg har lært så meget. Men jeg føler alligevel ikke, jeg kan bruge det. For hvis ikke min kæreste og jeg kommer sammen igen, kan jeg ikke se mig selv med nogen anden, da jeg ville være tvunget til at fortælle om de ting, jeg har gjort, og det ville jo skræmme enhver væk.
Jeg kan ikke acceptere det som en del af mig, jeg er ikke sådan, jeg er jo bare ham den forvirrede dreng, som fik hjertebanken, da han som 15-årig første gang holdt en pige i hånden! Jeg elsker Gud, og siden min kæreste og jeg slog op, har jeg lært ham meget bedre at kende. Men jeg kan ikke fortælle det til andre end hende og min bedste ven.
Jeg har brug for hjælp til, hvordan jeg skal komme videre og stadig se en fremtid, selvom jeg ikke føler, at jeg har gjort noget godt i hele mit liv. Og hvis ikke det, har jeg brug for forbøn.
Dreng, 17 år

SVAR:
Kære dreng
Du har været i mine tanker og bønner de seneste dage, og jeg har brugt meget tid på at overveje, hvordan jeg bedst kan svare dig, for jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig.
Seksualitet og synd
Når jeg læser dit brev, hvor du deler dine oplevelser, handlinger, følelser og tanker, bliver det klart, at du har det svært. Du kæmper rigtig meget med dig selv – og du gør dig mange overvejelser i forhold til dit liv og dit selvbillede og især i forhold til synd. Synd, som du i høj grad forbinder med din seksualitet. Jeg ved ikke, om det hænger sammen med en forkyndelse, du har lyttet til, eller om det, du har gjort, mest er blevet så forfærdeligt for dig, fordi din kæreste brugte det som årsag til at slå op med dig, men jeg vil gerne prøve at nærme mig det fra en anden vinkel.
Gud har skabt din seksualitet
Gud har skabt os som seksuelle væsner, og det seksuelle er en fantastisk gave. Vi tiltrækkes af hinanden, og når vi er forelskede og glade for hinanden, reagerer kroppen, så vi får lyst til at komme hinanden nærmere – også kropsligt. I puberteten er de kræfter særligt stærke, og Gud har givet os nogle rammer for at beskytte både os og seksualiteten, så seksualiteten (og vi!) får mulighed for at udfolde sig på den måde, han havde tænkt det fra begyndelsen.
Når du bliver betaget af din kærestes krop, får lyst til at røre den og selv blive rørt ved, så er det noget naturligt og godt, som du ikke skal skamme dig over. Det er en gave fra Gud og en fantastisk del af dig, som du skal glæde dig over. Samtidig er det noget, som Gud ønsker, du skal forsøge at styre, (både før og i ægteskabet) så det ikke får magten over dig eller skader andre. Men når/hvis du ind imellem overtræder Guds grænser, så betyder det ikke, at din seksualitet er forkert. Eller at du er det.
Seksualitet fylder ofte mere for drenge
Uden at generalisere er det ofte sådan, at det seksuelle fylder mere i en drengs/mands krop og tanker, end det gør i en piges/kvindes, men det betyder ikke, at manden er forkert – eller næsten dyrisk – når lysten melder sig. Piger/kvinder kan nogle gange have svært ved at forstå og acceptere, at manden er skabt sådan, og det betyder da heller ikke, at fordi lysten er der, så er det den, der skal bestemme. Men det er fx det, der gør, at min mand efter mange års ægteskab stadig har lyst til mig, selvom min krop ikke er så smuk, som den var engang – i det mindste i mine øjne. Så jeg takker Gud for både min mands og min egen seksualitet.
Det er ikke værre end samleje
Du skriver, at du synes, det, du har gjort, er værre, end hvis I var gået i seng med hinanden. Det er det ikke. Samlejet er kulminationen – der, hvor vi bliver ét, og dermed knyttes sammen på en helt speciel måde. Det er derfor, Gud fortæller os, at det skal gemmes til den, vi forpligter os på at holde sammen med resten af livet. Inden brylluppet må vi derfor hjælpe hinanden med ikke at gå så langt, at det ender med samleje, og det er noget, vi har et fælles ansvar for. Fx ved, at den ene siger “nej”, og den anden respekterer det. Det gælder ved al slags berøring af hinandens kroppe, hvor vi kan have ret forskellige grænser for, hvornår det er nok.
Jeg tænker, at når din tidligere kæreste ved, hvad du gjorde, mens du troede, hun sov, så kunne hun have reageret og stoppet dig dengang, hvis hun ville. Du bærer derfor ikke hele ansvaret for, hvad der skete!
Som du selv skriver, tror jeg også, at Djævelen er med til at fortælle dig, at du ikke er noget værd, men her er det vigtigt at holde fast i, at når du har fået tilgivelse for det, så er det totalt væk – og du er i Guds øjne så ren, som om det aldrig var sket. Hvis ikke du holder fast i det, giver du Djævelen ret og taletid i dit liv og i forhold til dig selv. Og som du selv mærker, er det ikke noget, der kommer noget godt ud af.
Synden er tilgivet!
Det er rigtig svært for dig at have mistet din kæreste, og selvom I nu er gode venner, er det klart, at du ønsker, I kunne være kærester igen. Om det kan blive sådan, ved jeg ikke, men jeg er overbevist om, at du vil kunne blive forelsket i en anden på et senere tidspunkt, hvis du ikke får hende tilbage. Uanset, så er du ikke forpligtet på at fortælle en senere kæreste (eller andre), hvad du har gjort – det er tilgivet. Når/hvis det “kommer op til overfladen”, så skub det væk ved at huske på, at det er tilgivet.
Hvis du holder fast i tidligere synder, kan det ende med, at du til sidst helt opgiver at tro, eller at synden kommer til at fratage dig både livsmod og selvværd, og det er det modsatte af, hvad Gud ønsker. Så er Jesus’ død på korset for dig jo til ingen nytte. Du ER frelst og fri, når du har bedt om tilgivelse. Det må du glæde dig over og føle dig fuldstændig fri i – også i mødet med din tidligere kæreste og andre. Du ER værdifuld og ren.
Opsøg forbøn og frihed
Der findes mange gode bøger og prædikener om seksualitet og parforhold, som vi kan have glæde af at læse og lytte til, men nogle kan også være rigelig amerikanske/perfekte, og man kan komme til at føle sig fuldstændig forkert (både med sig selv og i forhold til Gud), hvis man ikke kan leve op til alt det rigtige. Det er derfor vigtigt, at vi også læser og lytter til ord, der sætter os fri – ikke til bare at gøre, hvad vi har lyst til, men til at leve med os selv som tilgivne syndere, der gerne vil leve efter Guds gode forordninger og hvile i, at der igen og igen er nåde nok til det, som ikke lykkes. Læs fx Salme 31 vers 1-6.
Du vil fortsat være i mine tanker og bønner, og du er velkommen til at vende tilbage. Samtidig vil jeg opfordre dig til at kontakte en voksen mand (præst, lærer, ungdomsleder e.l.), du har tillid til og bede om forbøn til at se, at du er elsket og værdifuld, få hjælp til komme videre og til at glæde dig over livet og din krop – uden at tale om fortidens synd.
Jeg har fundet nogle svar og artikler på hjemmesiden, som du måske også kan få noget ud af at læse:
Du er meget værd!
Dårlig samvittighed over at være gået for langt med sex
Er Gud sur på mig, fordi jeg har haft sex uden at være gift?
Jeg sendte et nøgenbillede og har fortrudt. Er jeg tilgivet af Gud?
Jeg ønsker dig Guds velsignelse over fremtiden.
Mange hilsner
Inge