Kan jeg blive gravid af sæd på trusserne?
Hej :)
Jeg skriver til jer, da jeg er blevet meget i tvivl og meget angst for tanken om at være blevet gravid. Jeg har 7 dage efter min første mens-dag ‘hygget’ med en fyr. Vi kyssede, nussede osv. Men han brugte også sin penis til at køre op og ned af mine skamlæber og klitoris, men han var aldrig oppe i mig. Han gav mig også finger efter selv at have rørt ved sin penis. Det er muligt, at der er kommet præspærm, men jeg ved det ikke. Men er det muligt, at jeg kan være blevet gravid af disse ting?
Senere på natten gav jeg ham et handjob, hvor han kom udover mit lår og sengen. Da jeg kravlede ned af sengen, kom jeg muligvis til at sætte mig oven i en klat sæd. Jeg havde dog underbukser på. Men er det muligt at blive gravid af at sætte sig med trusser på oven i en klat sæd?
Jeg havde ikke selv overvejet disse ting, før han siger (måske lidt som en joke), at jeg skal passe på med at flytte mig for meget rundt på madrassen, så der ikke kommer sæd ind i mine trusser, så jeg kan blive gravid. Men nu kan jeg ikke få de tanker ud af hovedet igen! Så håber, I kan hjælpe mig!
Jeg vil bare lige understrege igen, at han på intet tidspunkt havde sin penis oppe i mig, så jeg har ikke direkte fået sprøjtet sæd op. Han foreslog selv nødprævention for at dæmpe min nervøsitet for graviditet. Men da jeg har lavt stofskifte, er jeg bange for at fucke for meget op i hormonbalancen i min krop med en sådan pille.
På forhånd tak!
Venligst M, 25 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig.
GRAVID?
Du skriver, at du har haft sex med en fyr, hvor I har hygget og været nøgne sammen, men han har ikke haft udløsning, mens penis var i skeden. Jeg kan berolige dig med, at det er meget usandsynligt, at du så er blevet gravid. Sædceller kan ikke hverken “kravle” ind under trusserne eller op gennem skeden, så du skal ikke være bekymret over at have siddet i en klat sæd. Der kan godt være lidt sæd i præspermen, men når penis ikke har været i skeden på noget tidspunkt, er sandsynligheden for, at der skulle være kommet sæd op i dig, meget lille.
Du kan læse mere i vores tema Sådan opstår en graviditet.
SEX
Du skriver, at du er meget angst for tanken om at være gravid, og du kan ikke få det ud af hovedet. Det er helt forståeligt, at du ikke ønsker at være gravid – men har du tænkt på, at når du har sex, er der en mulighed for, at du bliver det? Har du overvejet, at med sex er der altid en vis sandsynlighed for, at et lille barn bliver skabt i din mave, og at du bliver mor? Og hvad med fyren, du havde sex med? Har I snakket om, at sex kan føre til, at I bliver forældre sammen?
Sex er dejligt og rart, men sex er også det mest intime, vi mennesker kan have sammen. Når vi har sex, giver vi noget af vores allerfineste og mest personlige til et andet menneske, og vi bliver på den måde sårbare. Og når sex samtidig kan føre til, at et lille barn bliver skabt, er det meningen, at sex skal foregå i et stabilt parforhold.
På AdamogEva.dk er vi overbevist om, at Guds vejledning i Bibelen guider til det bedste menneskeliv. Der vejleder Gud os til, at sex hører til i ægteskabet. På den måde skabes en tryg ramme, hvor vi har lovet hinanden at være sammen og passe på hinanden, og hvor der derfor også er plads til det barn, der kan blive skabt, når vi deler sex.
Jeg vil opfordre dig til at læse artiklerne Værd at vente på og Sex og følelser.
Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Anette