Han sårer mig, men alligevel er jeg forelsket i ham – hvorfor?

Vis spørgsmål

Jeg havde længe haft et godt øje til en fyr, før vi begyndte at hygge os til festerne. Efter den første gang, vi havde været sammen til en fest, begyndte han at skrive til mig, at ingen skulle vide det osv. Det havde jeg det også ganske fint med, da vi går i samme klasse på gymnasiet. Vi snakker ikke så meget efterfølgende udover, at jeg skriver en besked til ham, om vi ikke lige skal mødes og snakke om det der er sket, så det ikke bliver akavet. Han svarede aldrig på den besked.

Efterfølgende ignorerer vi hinanden. Til en fest, hvor jeg havde købt en ny kjole og gjort mig rigtig pæn for hans skyld, endte han med at lægge an på en pige. Jeg ignorerer det, selvom jeg for første gang kan mærke den der jalousi, jeg havde. Den efterfølgende uge kommer han og prøver at gøre mig jaloux, og på en eller anden måde ender vi med at hygge os igen.

Nogle uger senere til en klassefest prøver han at gøre mig jaloux ved at score en pige fra klassen og snakke om en anden pige, han prøver at score. Han smadrer også min rude. Han har hverken forklaret sig eller sagt undskyld til mig.

Nå, men i de seneste uger er jeg begyndt at føle hurtig hjertebanken, når vi får øjenkontakt henne i skolen. Det eneste tegn jeg har fra ham er, at jeg har taget ham i at stirre på mig en hel del gange, og han prøver at få kontakt til mig nu, hvor jeg begyndt at ignorere ham rigtigt meget. Jeg har blokeret ham på ALLE sociale medier.

Jeg er SÅ frustreret over, at jeg ikke ved, hvad han tænker samt frustreret over, at jeg kan lide ham, for det burde jeg ikke, efter alt det han har gjort. Hvad synes I?

Mvh. S, 18 år

SVAR:

Hej S

Først og fremmest tak, fordi du har kontaktet os. I dit brev er der mange ting, jeg gerne vil tage fat i, så mit svar er måske en smule langt. Men jeg vil gøre mit bedste for ikke at forvirre og for, at svaret er overskueligt for dig at læse.

En længere historie

I dit brev virker det til, at du og fyren, du er interesseret i, har en lidt længere historie. I har kendt hinanden i lang tid, og du har længe haft et godt øje til ham. Men det virker, som om I ikke har formået at få snakket eller kommunikeret ordentligt efter, I har haft sex. Det, synes jeg, du skal forsøge at rette op på.

Tag en snak

Du skriver, at du flere gange har forsøgt at komme i kontakt med ham, men at det nu er endt med, at du har blokeret ham på alle sociale medier. Jeg synes, du skal tage fat i ham en dag, hvor I begge er i skole og fortælle ham, at du har brug for, at I tager en snak, så du kan få en afklaring på det hele. Hans adfærd med at forsøge at gøre dig jaloux og smadre en rude tyder på, at han selv er forvirret. Han har sandsynligvis også brug for at få snakket ud med dig om, hvad der foregår.

Ansigt til ansigt

Hvis han siger ja til at have en snak med dig, synes jeg, I skal gøre det ansigt til ansigt. Det er utrolig let at misforstå hinanden, når man skriver sammen. Hvis I tager snakken ansigt til ansigt, kan I sørge for, at eventuelle misforståelser bliver forklaret med det samme.

Hvad tænker og føler du?

Inden du griber fat i ham og opfordrer til en snak, er det vigtigt, at du selv har tænkt igennem, hvad du føler, og hvad du kunne ønske for fremtiden og for jer. Har du egentlig lyst til, at I skal være kærester, eller har du mere lyst til, at I kan være venner eller klassekammerater uden forvirrende følelser imellem jer? Det er også vigtigt, at du tænker over, hvorfor du mon har de her forvirrende forelskelsesfølelser for ham.

Pas på dig selv

Derudover vil jeg råde dig til ikke at have sex med ham, før du har fået snakket ud med ham. Sex er utrolig intimt, og det er ikke godt for dig at give ud af dig selv på den måde til en, som måske ikke vil det samme med forholdet som du.

Måske har du stadig forvirrende følelser for ham, netop fordi I har haft sex. Når man har sex, deler man noget meget intimt og sårbart med hinanden, og det ville være naturligt, hvis det har fået dig til at udvikle mere forelskelsesagtige følelser for ham.

Hvis han ikke ønsker, der skal ske mere

Jeg kan ikke vide, hvad han føler og tænker om jeres forhold, og hvad han føler for dig. Udtrykker han, at han ikke ønsker, der skal ske noget fremover med jer, vil jeg anbefale dig at passe godt på dig selv. Vær sammen med gode veninder og venner, som gør dig glad.

Lav aktiviteter, som gør dig glad. Måske du også har en eller flere gode venner eller veninder, som du kan snakke med det om. Selvom venner eller veninder ikke har en løsning på, hvad du føler, kan det være rigtig rart at få sat ord på, hvad man går igennem.

Hvad vil du gerne?

Udtrykker han derimod, at han gerne vil være sammen med dig, skal du finde ud af, hvad du gerne vil. Vil du gerne have en kæreste, der opfører sig, som han gør, eller har du andre forestillinger om, hvordan en kæreste skal være? Tænk over, hvad du forventer af et kæresteforhold og af en kæreste.

Hvis du faktisk slet ikke har lyst til, at I skal være kærester, eller der skal ske mere mellem jer, må du være ærlig omkring det. Det er helt okay, hvis du ikke ønsker, at I skal være kærester, selvom du har forvirrende følelser, der spiller ind. Du må være ærlig overfor både dig selv og ham.

Måske kan du få nogle input fra vores artikler Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Sex og følelser. Du kan også surfe i vores temaer Teenager og sex og Fra venner til kærester og se, om der er noget, du kan bruge.

Jeg håber, du har fået et svar, du kan bruge til noget, og at du finder en god vej videre frem.

Venlig hilsen
Josefine Juhl