Hvad skal jeg ændre, så jeg ikke mister ham?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 16 år, som har en rigtig vidunderlig kæreste! Jeg har været kærester med ham 1 gang før, så det her er anden gang. Første gang holdt vores forhold i 15 måneder, og så fordi at jeg gik på efterskole og pludselig følte at efterskolelivet tog mine følelser væk fra min kæreste og jeg derfor var nød til at slå op.

Kort tid efter, fandt jeg en ny fyr, men der var kærligheden bare ikke ægte, tror bare jeg manglede en der. Så en dag, gik det op for mig, hvor meget jeg savnede min eks (som jeg den dag i dag, er kærester med nu), jeg havde virkelig brug for ham og skrev også meget med ham den tid og havde svært ved at lade være med at lægge mærke til ham, når jeg så ham.

Nå, men nu er vi så kærester og har været sammen i 2 måneder, hvilket jeg er utrolig glad for, da det beviser, at det godt kan fungere. Nu er mit problem bare, at efter jeg kom sammen med ham, den anden gang, har jeg set nogle andre sider af ham, som ikke er på den gode måde. Har taget ham nogle gange i at lyve overfor mig og bare været rigtig træls i nogle situationer. Han kaldte en af mine tidligere veninde, for " skat" til en fest, hvilket er helt utilgivelig for mig, og der var vi også kærester og det gjorde så ondt på mig, at han har skjult sådan nogle ting. Han har lavet en masse lort og været respektløs overfor mig. Så jeg har aldrig stolet på ham 110%, som jeg jo gerne vil og have min tillid til ham. Det tør jeg bare ikke. Er blevet såret så mange gange før af ham, og jeg er en meget følsom person. Der også er nysgerrig og jaloux på samme tid, så der går jeg også hen og bliver irriteret på mig selv.

Jeg vil min kæreste det bedste, men føler ikke han vil det samme for mig. Det ene tidspunkt, kan han sige de sødeste ting til mig og andre gange, skal jeg bare nedgøres. Hvilket også gør, at jeg selv bliver en idiot overfor ham, fordi jeg ikke finder mig i, at skal blive behandlet på den måde. Jeg ved ikke, hvor meget mere jeg skal såres. Min kæreste og jeg skændes til tider, så meget at det ikke rør nogle af os og så ved vi ikke, hvad vi skal gøre.

Jeg har brug for hjælp! Kan ikke snakke med min familie om det her, og mine veninder vil ikke forstå det. Jeg ønsker bare at mit forhold til min kæreste bliver bedre og jeg kan stole på ham, mere end jeg allerede gør.

Det der går mig mest på er: Skænderierne, jeg ikke føler, jeg har ham, hvor jeg har brug for ham. Hans humørsving forvirrer mig. Er bange for at miste ham. Han gider sjælendt at høre på, hvordan jeg har det og mine følelser og tanker omkring det hele. Jeg vil ikke såres mere, det gør alt for ondt. Han har skrevet til en af hans veninder, at han vil hende det bedste og at han altid er der for hende og de aldrig skal blive uvenner, så de ikke snakker sammen. Hvis han har problemer med hende, kan han sagtens lytte og være rolig, men når det gælder mig, så bliver han fuldstændig kold og gider knap nok at høre på ham, så skrider han altid til sidst og det gør mig så ked af det. At jeg skal føle mig så uvigtig for min egen kæreste og han siger ting til andre, han aldrig har sagt til mig. Det er virkelig sårende!

Jeg elsker ham højere end noget andet! Men føler bare ikke, at jeg får så meget igen nogle gange..

Hvad skal jeg gøre, for at tingene bliver bedre? Jeg vil gerne lære at styre min nysgerrighed, omkring ham og andre piger. Min jalousi vil jeg også lære at styre, det er bare svært, når min kæreste har vist nogle trælse ting overfor mig og gjort mig så forvirret. Jeg er begyndt at spise mindre og sove dårligere, fordi jeg hele tiden er bange for, at der sker noget bag min ryg. Jeg har brug for en form for bekræftelse, et eller andet. Kan ikke holde ud at gå og have det så skidt. Selv hvis min kæreste og jeg ikke har problemer. Hjæp!

Kh pigen der er så forvirret

Emilie, 16 år

SVAR:

Kære Emilie

Tak for din åbenhjertige mail til AdamogEva! Jeg synes, det er modigt og godt, at du gør noget, når du kan mærke, at du har brug for hjælp. Godt at du handler og ikke bare lader tingene fortsætte.

Min kæreste flirter med en anden

Du fortæller, at du kommer sammen med en fyr, som du har været væk fra et stykke tid, mens du var på efterskole. Nu oplever du nogle sider af ham, som du ikke så før og nu er du tvivl om, hvad du skal stille op med alle de modsatrettede følelser. På den ene side elsker du ham rigtig højt, og på den anden side gør han nogle ting overfor dig, som du ikke føler er i orden. Han sårer dig, ignorerer dig og gør dig ked af det.

Måske er det ham og ikke dig, der er noget galt med

Jeg vil gå direkte til sagens kerne og der vil jeg tage afsæt i noget af det, som du skriver til sidst.

“Jeg vil lære at styre min nysgerrighed”

“Min jalousi vil jeg også lære at styre”

Jeg tænker: Hvad nu hvis det ikke er dig, der er noget galt med og som skal gøre noget anderledes?

Så hjælper det jo ikke noget som helst, at du bliver bedre til at tie stille og bedre til at lade som om, at alt er i orden, selv om det føles helt anderledes indeni. Hvis det er din fyr, der er noget galt med, så er det jo ham, som skal gøre noget anderledes og ikke dig.

Din reaktion er helt rigtig, sund og naturlig

Som jeg ser det, er du en helt almindelig pige, som føler og reagerer helt almindeligt og sundt, ud fra det du oplever. Du oplever, at din kæreste ikke behandler dig ordentligt og det gør dig ked af det og frustreret.

Så er det du stiller spørgsmålet: “Hvad skal jeg gøre for at tingene bliver bedre?”

Jeg tror ikke, du hjælper dig selv særlig godt, ved begynde at “styre dig”. Din nysgerrighed er helt naturlig. Din jalousi er helt naturlig. Din sårede følelse er helt naturlig. Det er ikke noget, som du skal lære at “styre”. Det jeg i stedet synes du skulle gøre er, at lytte til, hvad disse følelser siger til dig.

Du vil gerne “gøre” noget, men jeg tror, du har brug for først at “høre” noget. Hvis du bare “gør” uden først at have “hørt”, så går du den forkerte vej.

Du skal “høre” hvad dine følelser og oplevelser siger til dig, om den fyr du kommer sammen med.

Er det sådan en kæreste du drømmer om?

Til mig fortæller du:

  • Han lyver for dig
  • Kalder andre end dig for sin “skat”
  • Han har været respektløs overfor dig
  • Han er svær at stole på
  • Han nedgør dig
  • Han gider sjælendt høre på dig

Er det den slags fyr du ønsker at være kærester med? Ville du anbefale sådan en fyr til en god veninde?

Vil disse ting forandre sig ved, at du begynder at styre din nysgerrighed og jalousi?

Jeg tror det ikke.

Tag opgøret nu, slip ham og slip selv fri

Du skriver sidst i din mail: “Jeg har brug for en form for bekræftelse”. Det er ikke helt klart for mig, hvad du gerne vil bekræftes i. Vil du gerne bekræftes i, at forstætte din kamp eller i, at du har set og mærket rigtigt, at han ikke er noget for dig?

På mig virker det til, at han gør dig mere ondt end godt, når man lægger det hele sammen. Mit råd til dig er, at du slår op med ham og prøver at finde ud af med dig selv, hvad det egentlig er, du har brug for. Måske er det slet ikke en kæreste. Måske har du bare brug for, at der er nogen, som du kan tale med, nogen der gider lytte til dig og nogen som gerne vil være sammen med dig? Mange ting kan være komplicerede, når man er kærester og du er meget ung. Du har masser af år foran dig. Hvorfor ikke bare dyrke venner og veninder og blive lidt mere voksen, inden du binder dig til en anden? Det er mit råd til dig.

Du har stadig følelser for ham og det vil nok være svært for dig at slå op med ham. Alligevel synes jeg, du skal gøre det. Det bliver ved at være svært lidt endnu, men hvis du fortsætter din kamp med ham, tror jeg, du blot gøre det endnu værre for dig selv og i endnu længere tid. Derfor synes jeg, du skal sige stop nu. Han har gjort dig nok ondt.

Jeg ønsker for dig, at du må få mod til at “høre” og derefter “gøre”det, der er nødvendigt, for at du kan blive glad igen.

De bedste hilsner fra Benny