Er det synd at sende undertøjsbilleder til sin kæreste?
Er det en synd, hvis man sender et undertøjsbillede til sin kæreste?
Jeg ved godt, at det kan friste ens kæreste og på den måde kan være forkert, men jeg ville bare høre, om det som kristen er en syndig handling.
Pige, 17 år

SVAR:
Kære pige
Tak, fordi du skriver til os hos AdamogEva.dk. Vi vil altid gerne lytte til dine spørgsmål, og jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Ellers skal du endelig skrive igen!
Gud kan godt lide vores kroppe
Gud skabte mennesker, som dem vi er. Det vil sige, at han har opfundet kroppen, og hvordan den fungerer. Han har opfundet seksualitet, følelser og alt, hvad dertil hører. Han forstår derfor fuldt ud, hvordan det er at være seksuelt tiltrukket af et andet menneske – og hvilke udfordringer det også kan give.
Gud vil helt sikkert synes, at det er et fint indlæg i et ægteskab at sende frække billeder til hinanden for på den måde at vække lysten i sin ægtefælle. Men jeg skriver med vilje “ægteskab” og ikke “kæresteforhold”, fordi Gud har sat rammerne for udlevelse af vores seksualitet i ægteskabet. Det er ikke hans retningslinje for os, at vi skal tage hul på den gave og opgave allerede som kærester.
Du kan læse mere om, hvorfor Gud vejleder os til kun at dele sex i ægteskabet i vores artikler
Sex i Bibelen – på den gode måde
Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?
Find flere artikler og svar til andre i vores tema om Bibelen og sex.
Det er syndigt at friste
Det er derfor ikke i sig selv syndigt at sende et undertøjsbillede, men vi er nødt til at se længere end det for at kunne besvare dit spørgsmål. For hvorfor ønsker du at sende undertøjsbilleder til din kæreste? Og hvorfor vil han gerne have dem?
Mænd bliver i høj grad tændt af det, de ser, og din kæreste vil derfor helt sikkert blive seksuelt ophidset af at se et undertøjsbillede af dig. Det vil også give ham mere lyst til at se dig i undertøj, når I er sammen, på længere sigt også uden undertøj. Og så er I godt på vej til at tage hul på noget, som Gud har fortalt, hører ægteskabet til, nemlig sex.
Når du sender undertøjsbilleder til din kæreste,  frister du ham til at overskride de rammer, Gud har sat op for os. Og det er syndigt at friste nogen, som du også selv skriver. Det lyder derfor til, at du allerede kender det svar, jeg vil give.
Der står blandt andet i Lukasevangeliet kapitel 17, vers 1-2: Jesus sagde til sine disciple: ‘Det kan ikke undgås, at der kommer fald, men ve den, der bliver årsag til det. Det var bedre for ham at have en møllesten hængt om halsen og være kastet i havet, end at han bringer én af disse små til fald.’
Det er hårde ord, og de understreger, at vi skal hjælpe hinanden til ikke at synde frem for at gøre ting, der kan opmuntre andre til at synde. I forlængelse af dette vers står der også, at vi skal blive ved med at tilgive hinanden, og det er godt at vide, at der altid er tilgivelse for dem, der søger den.
Ud fra ovenstående vers – som står formuleret på mange forskellige måder i Bibelen – vil jeg sige, at det vil være syndigt af dig at sende et undertøjsbillede til din kæreste. Selvom det ikke fører til sex, så vil det føre syndige tanker med sig, og det vil være at friste din kæreste til at synde, hvilket er en syndig handling.
Hvor er du om tre år?
Det er også vigtigt at overveje, om du gerne vil have, at han har et billede af dig i undertøj, hvis I om to eller tre år ikke længere er kærester? Hvordan vil du have det med, at han altid vil kunne tage det frem og se på det, også selvom du til den tid har en anden kæreste?
Man skal virkelig tænke sig om, før man sender den slags billeder, og mange har fortrudt, at de har gjort det, fordi billedet i sidste ende er kommet i de forkerte hænder.
Måske kan du og din kæreste læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold og tage en snak om, hvordan I gerne vil, jeres kæresteforhold skal være.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive tilbage eller stille et nyt spørgsmål. Jeg svarer gerne.
De bedste hilsner
Line