Er seksuelle tanker om en man ikke er gift med forkert?

Vis spørgsmål

Hej Adam&Eva!

Mange tak for jeres fine brevkasse!

Jeg har et spørgsmål ang. seksuelle tanker. Jeg har den sidste tid tænkt på, om det er forkert at have seksuelle tanker, om det er en synd, og om man skal bede om tilgivelse for det, hvis det er om én man ikke er gift med? Taget i betragtning af, at Gud har skabt os med en seksualitet, kan jeg umiddelbart ikke se det forkerte i det at tænke på en anden seksuelt, men der står jo også et sted i bibelen, at hvis man tænker noget, er det det samme som at gøre det..

Hvis man tager Jesus som eksempel, står der jo, at han er blevet fristet i alle ting, og hvis han er blevet fristet på det seksuelle område, så må han jo også have tænkt seksuelt om en anden?

Håber I kan hjælpe :)

Pernille, 24 år

SVAR:

Kære Pernille!

Tak for dine tanker og spørgsmål, som jeg meget godt kan forstå, du stiller!

Jeg vil besvare dit spørgsmål i et par bider:

Skabt i Guds billede

Vi er skabt i Guds billede med alt, hvad vi indeholder. Han har skabt os med vores krop, vores følelser og vores seksualitet. Han har skabt os perfekt, og vores seksualitet var i udgangspunktet også perfekt. Se mere her: Sex i Bibelen - på den gode måde

Som beskrevet i artiklen er vores seksualitet ødelagt som en følge af syndefaldet. Derfor er der egentlig ikke noget forkert ved at tænke på en anden seksuelt. Seksuel nysgerrighed, tror jeg endda, kan være en Guds gave. Men vores krop, vore følelser og vore tanker er blevet filtreret ind i synd og egoisme og derfor kan det være svært, hvis ikke umuligt at tænke rene tanker.

Ud fra dit spørgsmål kan jeg ikke sige konkret, om du har tænkt noget forkert. Som retningslinje kan man måske sige, at vi ikke har lov til at ”klæde en person af", forestille os sex, kælen og berøring med vedkommende. Den slags fantasier kan vi udelukkende dyrke om vores ægtefælle. Når du endnu ikke er gift, må fantasierne og tankerne altså begrænses til de samme områder, som hvis du havde en kæreste. Som sagt kan jeg ikke svare helt konkret, ud fra det du skriver. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan snakke med en anden kristen, som du stoler på, om dine tanker.

Blev Jesus fristet seksuelt?

Der har været mange spekulationer omkring, hvordan Jesus har tænkt og følt. Der har også været mange fortolkninger af de steder, hvor Jesus f.eks. har været i kontakt med kvinder. Bibelen understreger, at Jesus blev fristet i alt (”en, der er blevet fristet i alle ting ligesom vi, dog uden synd” – Hebr 4,15). Han var 100 % menneske ligesom dig, med hvad du indeholder af følelser osv., men han var 100 % Gud helt uden begær, synd og selviske tanker. Så ja, han blev fristet – også seksuelt, men han syndede ikke. Hvordan det helt kan lade sig gøre er for mig en gåde, men det er lettende for mig at vide, at han kender den fristelse, som jeg står i, også når jeg bliver fristet seksuelt. Læs også dette svar:

Når Jesus var menneske oplevede han så forelskelse, kærestesorger osv?

Gud tilgiver

Det er en kæmpe gave, at vi kan komme til Gud med vores skyld og skam. Han har lovet, at han vil tilgive os, når vi kommer til ham. Det er ikke altid, vi er klar over den synd, vi har begået, men det er ikke forudsætning for tilgivelse. Der kan også være nogle gange, hvor vi er i tvivl, om hvorvidt det overhovedet er en synd. Derfor er det godt at snakke med en. Det kan være svært selv at tro, at man bliver tilgivet og derfor kan det være en rigtig god idé at få hjælp hos en præst, som du kan snakke med. Her kan man ’skrifte’ – dvs. at man snakker med præsten om, hvad man har gjort og på den måde bekende, at man gør noget forkert. Præsten har tavshedspligt, hvilket betyder, at han ikke snakker med nogen om det. Præsten kan så på Guds vegne fortælle dig, at Gud har tilgivet det.

Jeg håber, det gav svar på dit spørgsmål. Du er meget velkommen til at skrive igen.

Med venlig hilsen
Jakob Søvndal