Er det ok at tage på rejse og sove sammen med kæresten?

Vis spørgsmål

Da min kæreste har været ude at rejse i et halvt års tid, har jeg inviteret hende en uge ud at rejse ned til varmen, når hun kommer hjem.

Vi er begge troende kristne og ønsker at vente med sex, til vi er gift. Vi er ret afklarede om dette, så det er ikke det, jeg tænker så meget på. Det er mere det, at jeg ikke ønsker at sende de forkerte signaler til andre. Bl.a. som leder ønsker jeg ikke at "opfordre" andre, der måske ikke er så afklarede, til at rejse sammen før ægteskab, hvis det nu kunne lede til, at man faldt i fristelse.

Disse tanker har jeg først fået, efter at jeg har bestilt rejsen, så vi tager afsted uanset hvad nu, men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre jeres tanker om det at rejse sammen som kærester og om, hvad man evt. kunne gøre for at sende nogle positive signaler om det til andre.

Guds fred - og tak :)

vh 21 årige

SVAR:

Kære 21-årige

Svært at sove sammen uden sex

Du berører en vanskelig problematik. I har valgt at lade være med at have sex til efter, I er blevet gift, og når man skal ud at rejse, så vil der jo ofte blive situationer, hvor man overnatter sammen.

Det ved du jo formodentlig alt om, hvor svært kan være, så det kræver en rigtig fast beslutning om ikke at komme til at være for tæt sammen.

Man kan sige, at hvis I kan rejse sammen og fuldføre det uden at være sammen seksuelt, så er der i og for sig ikke noget problem. Jeg ved ikke, om det er muligt at sige det til dine nærmeste, at I agter at rejse sådan, at I ikke kommer til at være sammen seksuelt.

Vælg, hvilket signal I vil sende

Hvis I i virkeligheden ønsker at signalere, at I ikke synes det er smart at rejse alene sammen, ja så er I jo enten nødt til at aflyse turen, eller bestille to værelser, eller tage nogle venner med. Du kan jo overveje, hvilket signal dét ville sende.

Ellers er I er nødt til bare at stå ved, at sådan har I valgt, og at det bliver jeres udfordring at fuldføre turen, så I lever op til jeres eget fortsæt om ikke at have sex, før I bliver gift.

Det er i hvert fald vigtigt, at I begge er afklarede med, hvad I gør, og enige om at tage de konsekvenser, det indebærer. Så undgå ikke at tale med din kæreste om dine overvejelser, og hvad du oplever som problematisk.

Venlig hilsen

Steen Kruse