13 (snart 14) år og aldrig haft en kæreste - hvordan spørger jeg?
Hej, jeg er en dreng på 13 år, snart 14. Jeg har aldrig haft en kæreste.. Jeg har kysset med nogle før i S, P eller K, men bortset fra det, så har jeg slet ikke lavet noget med nogen.
Jeg vil mega gerne have en kæreste, men som jeg har læst før på forskellige sider, så skal man ikke skynde sig alt for meget. Men det er sådan, at i min klasse i skolen, er der aldrig nogle der har været kærester med hinanden, ikke engang i børnehaveklassen. Så der er ikke nogen, der vil være forberedt på det i klassen. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg spørge personen, jeg kan lide, om personen vil være min kæreste? Eller skal jeg vente til der er nogle andre, der bliver kærester med hinanden, så jeg ikke er den første? Håber på svar.
Hilsen den lidt fortabte dreng, 13 år

SVAR:
Kære 13 (næsten 14) årig.
Rigtig fint at overveje tingene
Slutningen skal være min begyndelse. Den "lidt fortabte", kalder du dig. Det er ikke det, jeg læser i dit spørgsmål. Egentlig synes jeg, det er dejligt at høre fra et ungt menneske, der gør sig nogle overvejelser, det er rigtig godt.
Du vil ikke: Lade stå til - opgive på forhånd - være for hurtig - måske heller ikke være den første, der gør det, der ikke forventes! Det er godt at tænke sig om, som du også selv har læst andre steder.
Naturligt at følelserne vækkes
Ikke at gøre noget, med begrundelse i det aldrig er sket i jeres klasse før..... dårligt argument, det kan du ikke bruge til noget. Er der en pige, du kan li, er det ok at overveje, mærke efter og lade tiden modne de eventuelle følelser, I har for hinanden. Du skriver noget med at kysse i S,P og K, det kan virke spændende, men det ikke den mest smarte måde at eksperimentere på. Det kan du læse om i dette svar: Gider hun mig ikke mere efter vi legede S, P og K?
Nyd vennerne
At du ikke har haft en kæreste er altså ganske normalt i en alder af 13 år, så vær ikke fortvivlet. Det er så vigtig at give dig selv lov til at være barn og ung, uden alle de forpligtelser der også er ved at have en kæreste, + al den tid, det tager. Brug tid på at knytte gode stabile venskaber, venskaber du kan regne med, når du har brug for en skulder at læne dig op af. Håber at I alle i klassen vil nyde hinanden i årene fremover.
Prøv også at læse disse artikler:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Hilsen Jytte Haven Nørgård Familieplejer.