Gider hun mig ikke mere efter vi legede S, P og K?
Hej. Jeg har for nylig været sammen med en veninde. Vi sad og snakkede og til sidst ville hun lege S, P eller K.
Jeg sagde "ja".
Hun ville have, jeg skulle kysse hende og to andre ting, jeg valgte at kysse hende, men efter den dag har vi ikke snakket sammen så meget. Jeg er bange for, om det har ødelagt noget i vores venskab.
Hilsen asdfghj, 14 år

SVAR:
Kære asdfghj
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvad der lige sker, når I ikke har snakket sammen et stykke tid.
Jeg vil gerne dele noget af det, jeg kommer til at tænke på, når jeg læser det, du skriver.
Overskride en grænse
Det var en tilfældig leg med S, P eller K der førte til, at I kyssede hinanden.
Det at kysse er faktisk mere intimt, end mange tror. Man kommer rigtig tæt på det menneske, man kysser, både på det følelsesmæssige plan og på det fysiske plan. Man kommer rigtig tæt på hinanden, også selv om det bare er for sjov.
På en måde kan man godt sige, at man overskrider en grænse ved at kysse et andet menneske, når det sker ved en slags tilfældighed.
Derfor tænker jeg, at det nok er ret naturligt, at I har lidt svært ved at snakke sammen nu. Måske er I pludselig blevet lidt generte over for hinanden, fordi I er kommet til at overskride en grænse. En grænse som I måske ikke villet have overskredet, hvis I havde haft lidt tid til at overveje det.
Aftale
Jeg tænker, at det måske kom bag på dig, at hun ville have, du skulle kysse hende. – Måske du samtidig synes, det kunne være lidt spændende at prøve. Måske var du usikker på, hvordan du lige skulle tackle situationen og i virkeligheden helst ville være fri for at kysse.
Hvis man bliver overrumplet, kan man let komme til at gå med til noget, man egentlig fortryder bagefter. – Det der er vigtigt bagefter er, at aftale med sig selv og evt. med den anden om, at det vil man ikke gøre igen.
Hvis man overskrider følelsesmæssige og fysiske grænser mange gange uden egentlig at ville det og inden, man er klar til det; så risikerer man, at man kommer til at ødelægge noget af sit følelsesliv. Derfor er det vigtigt, at du i en sådan situation, lige giver dig selv lov og tid til at mærke efter. Mærke efter hvad du egentlig vil være med til.
Genoptage venskab
Som jeg læser dit brev, så vil du gerne kunne genoptage jeres venskab igen.
Det kræver nok både tid og mod. Måske kan I lave aftaler om, at I ikke vil lege S, P eller K igen.
Når I er sammen, så vil jeg opfordre jer til at være sammen med hinanden, mens der også er andre venner tilstede. Lav evt. noget sjovt sammen.
På den måde kan I stille og roligt opbygge jeres venskab igen. Prøv at sørge for, at I ikke kommer i en situation, hvor I er for meget alene med hinanden især i begyndelsen.
Håber meget at det, jeg har skrevet, kan være med til at hjælpe dig lidt videre.
Du er meget velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Annette