Forelsket i vens ekskæreste – skal jeg vente for ikke at såre?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.dk! Jeg er dreng på 13 år, som søger jeres hjælp..! For ca. 6 måneder siden, startede der en ny pige i vores klasse. Første gang jeg så hende, blev jeg helt varm og glad inden i... Jeg var forelsket.

Jeg gik over, og introducerede mig selv, og viste hende rundt. Jeg fik hendes nummer, og fik hende ansøgt på Facebook. Lige så langsomt, blev vi bedre, og bedre venner.

Vi stolede mere, og mere på hinanden. "Problemet" var bare at hun allerede havde en kæreste... … Som er en af mine bedste venner... Det har stået på i en del tid, indtil for en uges tid siden.

Ja, for en uge siden slog de op. Jeg fandt hurtigt ud af, hvad grunden til at de slog op var. Problemet var egentlig, at han ikke stolede nok på hende. Han lod hende ikke være sammen med hendes drenge venner. En af de drenge venner var jo mig. Men det fandt hun sig selvfølgelig ikke i.

Mange vil nok sige, at det var nu, jeg skulle spørge hende, om hun ville komme sammen. Men det synes jeg nu ikke.. Hendes eks er – trods alt – stadig en af mine bedste venner. Så jeg har tænkt mig at vente et par måneder… Er jeg helt galt på den?

Efter at de har slået op, har vi skrevet ekstremt meget sammen… ALLE hendes beskeder efterfølges af hjerter, kyssemunde, ”skat”, ”min skat” og lign. Vi har hele tiden talt åbent om vores forhold. Vi/hun snakker tit om, hvor meget hun elsker mig osv. Og oven i hatten, synes hun faktisk at jeg skal kysse hende…

Jeg er super glad for vores forhold, men det ville jo være endnu bedre, hvis vi var kærester..?

Hvad synes i, jeg skal gøre? Skal jeg bare vente, til det rigtige tidspunkt, eller evt.?

Mvh. Anonymous 13 år

SVAR:

Kære 13-årig dreng

Tak for dit spørgsmål. Du skriver, at der er en pige i din klasse, som du gerne vil komme sammen med, men at du ikke ved, om du skal vente lidt.

Ud fra det, du skriver, lyder det som om, pigen også gerne vil være kærester med dig, og at det bare er et spørgsmål om, at du spørger hende, før det sker (fx at hun skriver mange beskeder, og at hun afslutter dem med kysmund osv.). Dit problem er pigens ekskæreste, som er en af dine bedste venner.

Bedste venner er værd at værne om

Det lyder som om dit venskab betyder meget for dig, og at det er risikoen, for at miste jeres venskab eller gøre din ven ked af det, der afholder dig fra at komme sammen med pigen. Det er meget værdifuldt at have et godt venskab og det er vigtigt også at tænke på, om ens gode ven har det godt.

Du skriver, at du ikke selv synes, at I skal blive kærester lige nu, og spørger om du er helt galt på den. Det synes jeg bestemt ikke, du er! Det er nogle gode overvejelser, du gør dig. Jeg synes, det vil være klogt af dig at vente mindst et par måneder med at blive kærester både af hensyn til din bedste ven, men også af hensyn til pigen – det kan nemlig være sundt at holde en pause mellem to kæresteforhold. Du kan evt. fortælle hende, hvad du føler for hende, men at det ikke er det rigtige tidspunkt nu, da du ikke vil såre din bedste ven.

Tal med din ven

Måske skulle du også snakke med din ven omkring det. Ved han hvilke følelser, du har overfor pigen? Hvis han kender dine følelser, kan han måske vænne sig til tanken om, at du en dag måske kommer sammen med hans ekskæreste. Jeg fornemmer, at du er bange for, at jeres venskab skal blive ødelagt. Hvis du snakker åbent om dine tanker, kan du sandsynligvis forhindre, at han føler sig trådt på eller føler, at du har taget hans kæreste.

Mine råd til dig

Ud fra det, du skriver, er mit bedste råd til dig:

  • Vent med at komme sammen med pigen, til der er gået mindst et par måneder.
  • Fortæl din ven hvad du føler for pigen
  • Fortæl evt. også pigen hvad du føler og hvorfor I ikke skal komme sammen lige nu, så hun ikke tror, at du bare er ligeglad eller ikke kan lide hende.

Vær tydelig

Du skriver, at hun gerne vil, at du kysser hende. Umiddelbart synes jeg, du skal vente med at kysse, til I er kærester. For det første er det godt med en tydelig forskel mellem det at være venner og at være kærester. Venner kysser man ikke, - - det gør man med kærester. Et kys kan give et uklart signal, og I kan blive usikre på, hvor I har hinanden. Hvis du kysser hende, kan hun tolke det som om, I er (hemmelige) kærester, og ud fra det, jeg læser, er det ikke det, du ønsker lige nu.

For det andet vil et kys også hurtigt blive samtaleemne i jeres klasse, og det er ikke sikkert du ønsker det, i forhold til ikke at såre din ven. Vent med at kysse hende, til I er kærester – din ven vil sandsynligvis blive ked af det.

Til slut lige nogle spørgsmål til overvejelse:

  • Vil du lade hende være sammen med hendes drengevenner?
  • Vil du stole på hende?

Jeg synes også, du skal læse disse artikler inden du beslutter, hvad du vil gøre og sige:

Kærestepotentiale… eller en god ven?

Gode venner

Pigevenner og drengevenner

De bedste hilsner

Heidi Simonsen