Min crush kan lide min ven – hvad gør jeg?
Hej. Der er den her rigtig søde fyr, som jeg har været forelsket i i lang tid, og jeg troede også, at han kunde lide mig. Men nu har jeg fundet ud af, at han kan lide min bedste ven. Og jeg tror også, at hun kan lide ham. Jeg dør, hvis de finder sammen.
Nadia, 12 år

SVAR:
Kære Nadia.
Der er helt sikkert flere mennesker i din familie og din omgangskreds som samstemmende vil sige "Du er GULD værd". Når du har den viden om din egen værdi, skal du ikke "lægge dig til at dø", hvis din ven kan li din veninde bedre end dig - lige i øjeblikket. Du har sikkert erfaret at "hvem der kan li hvem" hurtigt kan skifte.
Med din alder på 12 år, er det bestemt ikke sidste chance, du får for at møde en sød fyr, der kan blive din kæreste.
Du skal også overveje, om det ikke er bedre, at bevare venskabet med din veninde og din ven, uden der bliver kærestefnidder, som ofte kan splitte venskaber, når man ikke er kærester mere.
Hyg jer med hinanden, tal hellere om hvilke kvaliteter, I kunne tænke jer, en kommende kæreste skulle ha, hvordan I vil være, når I er sammen med venneflokken, ja alt der kunne være med til at afklare jer, også i forhold til hinanden. Har I nogen forbilleder på godt og ondt? Hvordan vil I ikke opføre jer? Tænk også over, om du vil være en "snaver" som vennerne bliver træt af at se på! Vil du skrotte venner p.g.a. en kæreste? Det er rigtig sundt at gøre sig overvejelser, i stedet for kun at fokusere på at VILLE ha en kæreste, om det så skal koste ens bedste veninde.
Læs også disse artikler:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Er der nogen der kan li mig?
Hvordan takler vi på 11-12 år de store følelser?
Hilsen Jytte Haven Nørgård Familieplejer