Han driller lidt - er han forelsket i mig?

Vis spørgsmål

Kære brevkasse.... Jeg er en rigtig glad person, der elsker mine venner og familie. Mit spørgsmål er.. som 3-årig fik man at vide, at hvis drenge drillede en, var det, fordi de kunne lide en... tænker på, om det stadig er sådan, når man er omkring 14 år.... mig og min ven hygger os rigtig meget sammen, og vi søger begge to kontakt, jeg kan godt lide at sidde tæt på ham og bare være sammen med ham. Men han driller og irriterer lidt, altså for sjov, men hvad betyder det?

Han er stille, hvis det bare er ham og mig, tror han er lidt genert...men jeg var sammen med nogen venner, hvor han også var der, og der sad vi og så tv i en stue, og jeg sad alene i den ene sofa med ham og sad halvt oven på ham og lænede mig i det hele taget godt ind til ham, for at få noget fysisk kontakt. Han reagerede ved at lægge sin arm om mig og bare smile.. kan han lide mig, eller er jeg bare lidt dum og ikke forstår ham?

Sorry for det lange spørgsmål

Mange hilsner Nanna 14 år.

SVAR:

Kære Nanna

Ud fra mit kendskab til menneskets udvikling og adfærd, kan jeg sige, at det du beskriver i dit spørgsmål er ganske normalt!

Normalt! Hvad er normalt? Dig og din drengeven er lige i alderen, hvor man flytter sig fra barn mod voksenalderen. Det afspejler sig i ord, tanker og handlinger. Det kan du læse meget mere om her:

Pubertet - en ekstrem forvandling

Er der nogen der kan li mig?

Afprøv, hvad der føles godt og rigtigt

Du beskriver den måde, I hidtil har været overfor hinanden. Tjattet til hinanden, drillet og bare nydt hinandens nærhed. Det er rigtig vigtigt at kunne, og kunsten er nu at lære fortsat at kunne, selv om I nu begynder at tænke og føle anderledes, også i nærkontakt med en fra modsat køn.

Det er helt naturligt at afprøve den andens reaktion på en berøring, netop for at finde ud af, hvad der virker godt, og hvad der er irriterende. Når det er en ven, der kommer til at blive "prøveklud", er det vel dybest set, fordi du har tillid til, at hvis han ikke bryder sig om det, vil han afvise dig.

Er det tegn på, at han synes om mig?

Forelsket i min bedste ven - hvad gør jeg?

Pas på venskabet

Du skal bare huske, at han er i samme afprøvningsfase, så vær opmærksom på, ikke at misbruge det gode forhold, I har til hinanden. Det er værd at tænke over, om det er et venskab, som er bedst at holde fast ved som venskab, eller det skal blive til mere. Fortsæt du med at være en glad person, som er med til at sprede glæde også blandt venner. Tag "observerbrillerne" på, og brug tid på at se, lytte og lære, og så gør dine egne erfaringer.

Hilsen Jytte Haven Nørgård

Familieplejer