12 år – kan man stoppe væksten?

Vis spørgsmål

Hej, kan man stoppe væksten af ens højde samt væksten af fødderne?

Jeg er bange for at blive alt for høj og bruger allerede str. 40 i sko.

Mvh pige, 12 år

SVAR:

Hej pige

Jeg kan forstå på dig, at du er bange for at blive for høj og få for store fødder. Som 12-årig er du midt i en periode, hvor du vokser enormt meget. Du er sikkert vokset en del drenge over hovedet, og det kan være, det er det, du synes, er lidt skræmmende.

Helt normalt

Der er dog ingenting at være skræmt over. Det er helt normalt! Piger har det med at vokse enormt meget, når de er mellem ni og 14 år. Du vil typisk stoppe med at vokse ½-1 år efter din første menstruation. Drenge er generelt lidt senere om at vokse. Til gengæld vokser de mere og i længere tid og bliver sandsynligvis højere end dig inden 9. klasse.

Som hovedregel kan man som pige bruge denne formel til at regne ud, hvor høj man bliver:
0,5 x (mors højde + fars højde - 13 cm)
Den er ret upræcis, men den giver et hint. Hvis du har høje forældre, så bliver du sandsynligvis selv høj.

Du kan læse lidt mere om forandringerne i din krop i de her artikler: Fra pige til kvinde og Pubertet – en ekstrem forvandling.

Måske kan du også få lidt hjælp af at læse svar til en anden med tanker, der ligner dine:
14 år og utilfreds med min højde. Er der en kur?

Store fødder

Du skal heller ikke være bange for, at dine fødder bliver ved med at vokse. Nu, hvor du er i voksealderen, går du sandsynligvis i lidt større sko, end du har brug for, så du har noget at vokse i. Min kone havde faktisk samme problem, da hun var i din alder. Hun brugte størrelse 42 i 7. klasse. Et par år senere brugte hun størrelse 40 og har gjort det siden. Det var ikke, fordi hendes fødder blev kortere; de stoppede bare med at vokse. Så kunne hun købe sko, som der ikke skulle være plads til at vokse i.

Man kan ikke stoppe væksten

For at svare helt konkret på dit spørgsmål, så kan man ikke i din alder stoppe væksten. Jeg har dog lyst til at slå fast, at det på ingen måde er nødvendigt! Konklusionen fra min side er altså, at du ikke skal være bange for at blive for høj eller få for store fødder. Man stopper ikke vækst i din alder, og jeg ser bestemt heller ikke grund til det.

Jeg håber, det er svar på de spørgsmål, du har. Ellers skal du endelig skrive igen!

Mvh Jonas