14 år og utilfreds med min højde. Er der en kur?
Hej med jer.
Min højde er 182, og jeg er kun 14 år. Jeg er tit blevet mobbet med det :( Jeg er utilfreds med min højde, er der en kur?? Kan jeg træne mere eller sove mindre?
Håber I kan hjælpe :)
Med venlig hilsen A, 14 år

SVAR:
Hej A
Højdevæksten sætter ind i forskellige aldre hos drenge. Den begyndte åbenbart tidligt hos dig, og dermed er du høj for din aldersgruppe. I løber af nogle år bremses højdevæksten, og så bliver du nok “indhentet” af dine jævnaldrende.
Jeg er ked af at høre, at du er blevet mobbet med din højde. Men du må huske på, at du jo ikke kan gøre for, at du er høj. Der er faktisk mange drenge, som gerne vil være højere, end de er. Så mobningen kan måske være udtryk for misundelse?
Nogle er høje, andre er lave. Højden er i udpræget grad arveligt betinget. Det betyder, at hvis forældrene er høje, så bliver deres børn typisk også høje, hvis ellers man har adgang til mad og ikke lider af alvorlige sygdomme.
Stor højde er kun i sjældne tilfælde udtryk for sygdom. Med 182 cm som 14-årig er du høj, men det er næppe udtryk for sygdom, og dermed heller ikke noget, som man skal forsøge at gøre noget ved, da der kan være en række bivirkninger ved at bremse højdevæksten. Træning eller søvn kommer ikke til at påvirke din højde.
Du er som du er, og det er helt okay. Jeg ved, at det kan være svært, men mit bedste råd til dig er at forsøge at ignorere mobningen. Om bare 2-3 år er mange af dine jævnaldrende formentlig lige så høje eller næsten lige så høje som dig.
Mvh
Boje