Var det forkert af mig at slå op med hende?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er en ung mand på 22, som netop har måttet give slip på min kæreste gennem det seneste år. Vi havde et glimrende forhold, hvor vi kunne tale om ting, grine og slappe af, men i efteråret oplevede jeg en nagende tvivl, som jeg var nødt til at tale med hende om. Og for et par uger siden måtte jeg desværre sige stop.

Vi skilles som gode venner med respekt for hinanden, men for at hjælpe hende aftalte vi, at jeg først ville kontakte hende om noget tid, så hun får lidt plads til at komme sig over forholdet. Jeg går dog og ville ønske, at jeg kunne sidde med hende nu, snakke med hende og tage en tur i biografen eller noget, hun kunne have lyst til at lave!

For at give lidt baggrund for min tvivl, så overvejede jeg flere ting, såsom vores forskelle: Vi har en meget forskellig tilgang til mennesker, og jeg kan tage mig selv i at bekymre mig for, hvordan hun opfører sig, da jeg gerne vil at alle får et godt indtryk af hende. Det er ikke noget, jeg mener er rigtigt af mig at gøre, men jeg har mange tanker generelt, og de negative af slagsen sætter sig meget let fast og efterlader mig i en ond spiral.

Vi læste en bog om ægteskab sammen og gjorde, hvad vi kunne for at tale om fremtiden. Jo, hun er vildt sød mod mig. Hun tror på Jesus, og jeg har sjældent mødt nogen, som følger ham og ønsker at være hans så stærkt som hun gør. Og jo, hun er helt vildt pæn og holder faktisk også af mig rent fysisk. Noget som betyder meget mere for mig, end det er passende at indrømme. Hvilket har været en anden bekymring: Den seksuelle dimension har måske fyldt alt for meget for mig, for både hende og jeg har før haft det svært med begær.

Jeg frygter, at jeg somme tider har for høje forventninger, altså at jeg elsker et glansbillede i mit hoved i stedet for hende og ikke giver hende plads til også at være et fejlbarligt menneske, som er meget anderledes fra mig selv.

Hvis der er Gud-given mening i det, kan han hjælpe os med måske at finde sammen igen ...?

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære unge mand

Dit lange brev giver mig et godt indtryk af de tanker, du kæmper med i forhold til din tidligere kæreste. Men de tegner også et billede af en mand, som kæmper med sig selv og tanker, der går i mange retninger.

I et kæresteforhold er det helt naturligt at gøre sig tanker om den anden, relationen og fremtiden. Og det er godt og rigtigt – ikke mindst når begge ønsker at have Gud med i livet – at det egentlige formål med et kæresteforhold allerede fra starten er at arbejde på at finde ud af, om der er nok at bygge et senere ægteskab på.

Din tidligere kæreste

Du skriver, at din tidligere kæreste er sød mod dig, at hun også tror på Jesus, at hun er vildt pæn, holder af dig og har stor tålmodighed. Sammen har I læst en bog om ægteskabet, og I har ikke oplevet egentlige problemer i forholdet. Har tidligere kunnet tale om ting, slappe af og grine sammen.

Det lyder alt sammen meget positivt og lovende i forhold til fremtiden, hvis det ikke var, fordi du begyndte at opleve tvivl.

Din tvivl

Du har ikke fået klarhed over, hvad din tvivl bunder i, men du skriver selv, at noget af det måske hænger sammen med, at du bekymrer dig om, hvordan hun opfører sig sammen med andre mennesker, fordi du gerne vil, at alle får et godt indtryk af hende.

Du skriver, at I har en forskellig tilgang til mennesker, men ikke hvad det egentlig handler om. Men det lyder, som om du mener, at hun skal opføre sig lige som dig, for at du og andre kan synes om hende. Du er godt klar over, at det ikke er rigtigt af dig at tænke sådan, men det fylder alligevel rigtig meget; ligesom mange andre negative tanker og bekymringer.

Det perfekte

Det – sammen med det du skriver om begær og seksuelle tanker – giver mig nogle billeder af, at det perfekte og fuldkomne fylder meget i dine tanker og ønsker. Jeg kender ikke til din opvækst eller den tilgang til tro og liv, som du har oplevet. Men jeg har i andre situationer oplevet, at forkyndelse og opdragelse i kristne sammenhænge kan være rigeligt præget af krav og forestillinger om et forbilledligt og fejlfrit liv – med efterfølgende frustrationer (mange og ofte modsatrettede tanker) og kritik, når det ikke lykkes for en selv eller andre.

Usikkerhed

Nu, da din tvivl har resulteret i, at I har sagt endeligt farvel til hinanden, er du så også kommet i tvivl, om det var rigtigt at slå op. Du oplever, at du stadig har følelser for hende, og at du savner at gøre noget sammen med hende.

Du spørger dig selv, om du vil kunne elske hende ordentligt samtidig med, at du gør dig tanker om, hvorvidt du skulle have valgt en anden på et tidligere tidspunkt.

Det er naturligt, at du gør dig disse tanker, når hun ikke længere er en del af dit liv, og hvor du derfor har endnu mere tid til at tænke. Hvis jeres forhold overhovedet skal have en chance engang i fremtiden, vil jeg råde dig til at lade hende få ro her og nu og i stedet koncentrere dig om at blive klogere på dig selv og livet.

Find en samtalepartner

Jeg tror, du kan have glæde af at opsøge en kristen sjælesørger eller psykolog, hvor du kan få hjælp til at bearbejde dine tanker, drøfte sammenhængen mellem tro og liv og måske også få mere indsigt i forholdet mellem følelser, tanker, forelskelse og kærlighed.

Du gør dig mange væsentlige tanker og viser god selvindsigt, og jeg tror, et samtaleforløb af den slags vil være et godt udgangspunkt for at give dig mere klarhed i forhold til dig selv og fremtiden.

Hvis du ikke umiddelbart selv kender en person at spørge, kan du måske bruge en af dem, vi anbefaler.

Jeg ønsker dig alt godt.

Mange hilsner
Inge