Jeg savner min ekskæreste – kan jeg få ham tilbage?
Hej!
Sagen er den, at jeg for ca. et år siden slog op min kæreste, fordi jeg simpelthen ikke havde de samme følelser længere.
Nu et år senere har jeg stadig ikke kunnet lægge ham væk og tænker tit på ham og savner ham. Jeg vil gøre alt for at få ham igen – men hvad gør jeg? Det var trods alt mig, som gjorde det forbi …
Har jeg forspildt min chance?
L, 19 år

SVAR:
Hej L
Helt normalt
Der er ikke noget mærkeligt i, at du tænker på din ekskæreste, selv om det er et år siden, du gjorde det forbi med ham. Det er heller ikke underligt, at du savner ham. Mon ikke der var noget godt mellem jer i den tid, I var kærester? Det vil være naturligt at tænke på de gode ting og mærke et savn, hvis du ikke har fundet en ny kæreste.
Hvad var godt og skidt?
Måske kan du overveje, hvad der var godt mellem jer, og hvad du savner. På den måde kan du blive mere bevidst om, hvad det er – helt konkret – du savner, og hvad du absolut ikke savner. Måske har du tilsidesat følelserne omkring, hvorfor du slog op med ham? Byggede jeres forhold alene på tiltrækning af hinanden, eller var der også noget dybere? Hvad foretog I jer sammen? Havde I fælles venner og fælles interesser osv.?
Find ud af, hvad du gerne vil
Jeg ved ikke, om du har forspildt din chance for at få ham igen. Men jeg tænker, det er vigtigt at være bevidst om, hvad DU gerne vil HAVE, og hvad du gerne vil kunne GIVE en kæreste. Følelser alene er ustabile og svingende, og et godt parforhold kan ikke bestå udelukkende af dem.
Ved du noget om, hvordan din ekskæreste har det i dag? Om han er i nyt forhold? Du har jo lov at undersøge det, selv om han måske er et helt andet sted i livet efter et år.
Måske kan du få noget ud af at læse de her svar til andre i en situation, der ligner din:
Min kæreste slog op – kan jeg få hende tilbage?
Hvad skal jeg gøre for at få min ekskæreste ud af mine tanker?
Hvorfor kan jeg ikke slippe tankerne om min ekskæreste?
Du ønskes alt godt – både i livet og med kærligheden.
De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen