Hvordan finder jeg ud af, om min eks har løjet for mig?
Hej. Jeg gik fra min eks for godt et halvt år siden. Vi havde været sammen i fire år. Dog blev vi ved med at ses, efter vi var flyttet fra hinanden. Vi aftalte, at hvis vi fik lyst til at se andre, ville vi fortælle det, så vi kunne stoppe med at ses.
Min eks fortalte på et tidspunkt, at han har mødtes med en pige, som han har kendt i lang tid, men de har ikke set hinanden i mange år. De gik en tur og snakkede, men han kunne ikke se sig selv sammen med hende. Jeg var så dum at tjekke hans beskeder med pigen, fordi han havde glemt sin mobil hos mig. Der kunne jeg læse mig frem til, at han gerne ville hende. De havde også været sammen hjemme hos ham, hvor hun tidligt om morgenen skrev tak for en fantastisk aften og nat, og han skrev i lige måde. Derfor spurgte jeg i detaljer om, hvad de havde lavet. Men han sagde, at de ikke lavede andet end at putte. Men nu er jeg i tvivl, om der er sket mere, og han evt. lyver omkring, at de har haft sex. Vi aftalte at lægge det bag os efter en lang diskussion, men jeg har bare en dum fornemmelse af, at der skete mere den nat.
Jeg har lyst til at kontakte pigen og spørge hende. Han siger, at det kan jeg bare gøre, men jeg føler, jeg vil bryde hans tillid yderligere ved at grave mere i det. Ved slet ikke, hvordan jeg skal gribe situationen an.
M, 24 år

SVAR:
Kære M
Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk.
Din lyst til at følge din mavefornemmelse og komme til bunds i sagen er helt naturlig og ligger dybt i os. Men ofte er det svære situationer at navigere i. Derfor kan jeg heller ikke komme med et endeligt svar, men jeg vil komme med et par tanker, som du forhåbentlig kan bruge.
En god, men svær aftale
Det lyder til, at I har haft en god aftale om, hvordan I skulle forholde jer, hvis I fik lyst til at se andre. Nogle gange går tingene ikke i den simple og logiske rækkefølge, man kunne ønske sig: Jeg får lyst til at se andre – vi stopper med at ses – nu ser jeg en anden. Nogle gange byder livets tilfældigheder ind og ændrer på ens intentioner. Det kan gøre en god aftale til en svær aftale.
Ud fra det, du skriver, har han ikke meldt ud til dig, at han ønskede at se andre. Det tænker jeg sagtens kan være sandt. Det er ikke noget, han aktivt har taget stilling til på forhånd – det skete bare. Derfor ser jeg det som noget positivt, at han fortæller dig, han har mødtes med en pige. Der kan være flere grunde til, at han så måske stadig skjuler noget for dig. Måske er han ikke selv helt klar over, hvad han vil; han vil ikke såre dig unødigt og har derfor ladet muligheden med dig stå åben. Dig har han været sammen med, og I ses stadig. Det er dejligt trygt.
Jeg forstår, at fristelsen til at kontakte pigen og få sagen opklaret er stor, men jeg tror ikke, der kommer noget konstruktivt ud af det. Jeg tror, du bliver nødt til at lade den del af sagen ligge.
Hvad vil du?
Det første, jeg tænker, du skal gøre, er at finde ud af, hvad du selv ønsker og forventer af jeres forhold. Ønsker du, at I er venner, at I finder sammen igen, eller måske bare går hver til sit? Find ud af, hvad dine følelser er, og hvad de gør for dig og jeres forhold.
I vores brevkasse har vi tidligere svaret på et spørgsmål, der lød Skal jeg blive kæreste med hende igen eller flirte med andre først? Svaret på det spørgsmål kan forhåbentlig hjælpe dig på vej til at finde ud af, hvad du vil, og om du er klar til at komme videre.
I et andet af vores brevkassesvar bliver der givet nogle gode råd om, hvordan man kan komme i kontakt med sig selv: Hvordan kommer jeg godt videre efter kærestebrud? Jeg vil opfordre dig til at læse det og få nogle gode input til dine overvejelser.
Giv ham tid
Jeg vil derefter opfordre dig til at tale med ham. Bed ham overveje, hvad han vil – for jeres begges skyld. Giv ham tid til at tænke over det, så han ikke skal stå til regnskab over for dig lige med det samme. Så bliver han måske presset og får ikke tænkt grundigt over det. Bed ham evt. læse ovennævnte brevkassesvar som hjælp. Når han er klar, og du er klar, så find sammen en måde at komme videre på.
Konkret vil jeg råde dig til
• Find ud af, hvad du selv ønsker og forventer af ham
• Bed ham finde ud af, hvad han ønsker og forventer af dig og jeres forhold
• Læs de foreslåede brevkassesvar
• Find derefter sammen ud af, hvordan I kommer videre
Jeg håber, I finder en løsning, I begge kan være i.
Mange hilsner
Tabita Olesen