Hvad skal jeg gøre for at få min ekskæreste ud af mine tanker?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

For over 1½ år siden slog jeg op med min eks. Det gjorde jeg, fordi han ikke kunne vise mig kærlighed; jeg havde så lidt tiltro til ham og følte ikke, at han ville/kunne give mig det, jeg havde brug for. Det førte til, at jeg måtte starte til psykolog, fordi jeg var så ødelagt; mit selvværd var helt nedbrudt, og jeg var tæt på at få en depression. Jeg begyndte at få det bedre og sås med andre. Det var aldrig noget seriøst med nogen af dem, for jeg blev ved med at sammenligne dem med min eks.

For nogle måneder siden kontaktede han mig og sagde, at han ikke kunne finde en pige som mig, og han ville faktisk ikke have andre end mig. Jeg blev glad men også i tvivl, om det ville være klogt. Vi skrev lidt sammen, men en dag gik vi en tur, og han fortalte, at han havde mødt en anden pige. Jeg var knust, fordi jeg var blevet valgt fra og begyndte igen at betvivle mig selv. Jeg prøvede at lægge det på hylden og bare komme videre samtidig med, at jeg håbede, deres forhold ikke ville holde.

Jeg har nu fået en kæreste, som er det sødeste menneske. Vi har været sammen i et par måneder, men jeg kan ikke lægge tanken om min eks fra mig. Jeg tænker på ham hver dag; jeg tjekker hele tiden hans og hans kærestes profiler, og jeg bliver så ked af det hver gang. Jeg håber også hele tiden på, at jeg tilfældigvis møder ham.

Jeg er så lost og udkørt af at tænke på ham hver evig eneste dag. Har I nogle råd til en virkelig desperat pige?

L, 20 år

SVAR:

Hej L

Tak for dit spørgsmål til os. Jeg kan forstå på dig, at du har svært ved at komme over din ekskæreste. Det lyder hårdt, at forholdet med ham gjorde, at du følte dig ødelagt og fik dit selvværd nedbrudt. Du skriver, at du fortsat tænker på ham hver eneste dag. Det forstår jeg godt er opslidende her 1½ år efter jeres brud.

Hvorfor gik du fra ham?

Jeg har lyst til at stille dig et grundlæggende spørgsmål: Er du i tvivl, om du traf den rigtige beslutning ved at gå fra ham?

Jeg tror, der kan være en vigtig øvelse i at genbesøge årsagerne til, at du gik fra din kæreste. Når vi ser tingene lidt på afstand, kan vi komme til mest at huske på de gode stunder og glemme det svære. Måske det samme gør sig gældende her?

Hvad du længes efter

Er der mon noget hos din ekskæreste, du længes efter? Prøv at identificere, hvad det er. Er der nogle bestemte karakteristika, du godt kunne lide? Var det fordi, han fik dig til at føle på en bestemt måde? Var det noget bestemt, I gjorde sammen?

Når du har identificeret, hvad du længes efter, så forsøg at se, om du kan opnå de ting andre steder. Det kan være sammen med venner, veninder, familie eller din nuværende kæreste.

Handlinger til vejen frem

Så længe din ekskæreste får lov at fylde i dine tanker, åbner du ikke dine øjne og dit hjerte for at se, at nogle andre kunne have potentiale. Hvis du gerne vil videre, må du gøre noget, der guider dig til at komme videre. Det kunne fx være at stoppe med at følge din eks/hans kæreste på sociale medier. Det kan også være, at det for en tid kan være godt helt at slette appen fra din telefon for ikke at føle dig fristet til at kigge.

Jeg vil også anbefale, at du får lavet en god liste med aktiviteter, du kan fylde din tid med. Det er godt at distrahere tankerne, og det gør man nemmest, når man er beskæftiget. Find noget, du kan lide at fordybe dig i eller noget, som gør dig glad. Du kan fx lytte til musik, gå en tur, tale med en ven(inde), dyrke sport osv.

Til slut vil jeg anbefale, at du vender de her svære tanker med din kæreste. Det vil helt sikkert være hårdt for ham at høre, men han kan måske også være en god støtte til at komme videre.

Måske kan du også hente input til din vej frem i vores tema om Kærestesorg.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Venlig hilsen
Charlotte