Mistet følelser for min kæreste
Hej AdamogEva.dk
Jeg står i et dilemma, hvor jeg er ved at miste følelser for min kæreste og samtidig tænker meget på en anden. Jeg er 21 år og har været sammen med min kæreste i 2 år. Han er den dejligste kæreste, og har altid været sød overfor mig. Han komplimenterer mig, er altid opmærksom på mig, og er på mange måder alt, hvad jeg har tænkt jeg ville have i en kæreste. Vi er meget enige på mange punkter, har begge mange hobbyer og venner udenfor forholdet, og har generelt et meget sundt forhold. Problemet er dog bare at jeg gennem hele forholdet aldrig har været specielt tiltrukket af ham. Han er den sødeste, men ikke kønneste - ved godt det kan lyde overfladisk. I starten gav jeg det alligevel en chance, og blev rigtig forelsket i ham. De sidste 4-5 måneder har jeg dog mistet følelser og samtidig ikke fundet ham særlig attraktiv længere. Vi har derfor sjælendt sex mere, og ved ikke om det kan være en af grundene til at jeg har mistet følelser for ham.
Samtidig er der den her anden fyr, som jeg sås lidt med inden jeg mødte min kæreste. Ham synes jeg er rigtig attraktiv og vi havde det rigtig godt sammen. Han gjorde mig dog ret ked af det, og var på det tidspunkt åben om at han ikke var klar til et forhold. Den ting der var mellem os blev aldrig afsluttet ordentligt, da jeg mødte min kæreste lige efter.
For 4-5 måneder siden kom ham den anden fyr og sagde til mig at han havde fortrudt, hvordan han var dengang og savnede mig. Han sagde, at han nu var blevet klar til et forhold. Siden da har jeg ikke kunne få ham ud af hovedet, og måske kunne det også være en grund til at jeg har mistet følelser for min kæreste. Ham fyren jeg sås med engang er nu begyndt at ses med en ny, og jeg kan mærke at det går mig meget på. Jeg har rigtig dårlig samvittighed over at have det sådan her, når min kæreste er så god overfor mig.
I bund og grund ved jeg godt at jeg ikke ville kunne finde en så sød fyr som min kæreste igen, og at det nok aldrig helt ville blive til noget med ham den anden (selvom jeg inderst inde har et håb om det), men alligevel synes jeg ikke det er fair overfor min kæreste at blive i forholdet, når jeg tænker så meget på den anden. Får helt ondt i maven over at skrive det her.
Er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre, og har brug for nogen at snakke med det om. Bør jeg gå fra min kæreste, eller blive med ham og håbe at jeg med tiden glemmer ham den anden? (selvom jeg ikke har glemt ham på de 2 år jeg har haft en kæreste)
kh 21-årige kvinde

SVAR:
Kære unge kvinde
Tak for din spørgsmål og din ærlighed.
Mistede følelser
Jeg kan godt forstå at du er ambivalent, for det er også en svær situation du står i. Når du skriver, at du igennem ca. 5 måneder har mistet følelserne for din kæreste, på trods af at han er så god ved dig, så synes jeg også du har givet ham en ærlig chance. Det er ikke hans eller din skyld, men det lyder som om det er slut for jer.
Giv dig tid
Hvis du slår op, så giv dig selv mere tid, end sidst, inden du kaster dig ind i et nyt forhold. Det er måske også det der gik lidt galt dengang, at du ikke mærkede rigtig efter. Det er vigtigt både at finde en god potentiel ægtemand, én som er kærlig og god, men tiltrækningen skal også være der. Måske det er den mindst vigtige, men dog er den vigtig. Nogle gange mærker man bedst hvad man havde bagefter, så måske følelserne kommer for din kæreste efter du har slået op, men måske ikke og uanset, vil det give noget klarhed.
Ekskæreste på pause
Ham din ekskæreste vil jeg sætte på pause, når han er i et nyt forhold. Hvis han kun dater, synes jeg det er ok at skrive til ham og få en god ærlig snak. Pas på dig selv og giv dig selv ro og tid til at mærke hvad du gerne vil. Her tænker jeg også i forhold til sex, at vente, så du ikke bliver taget med af fysisk eufori.
En lille bøn
Uanset hvad, vil jeg råde dig til at mærke efter, du skal ikke gå rundt med ondt i maven og med dårlig samvittighed. Som personlig kristen får jeg tit ro i maven og klarhed over svære situationer når jeg ber over det. Alle er velkomne hos Gud og til at bede til ham. Måske det også var noget, der kunne hjælpe dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Mvh Lea